Gorczyca dla zdrowego żołądka

Gorczycę w kuchni dodaje się do marynat, mięs i wędlin, potraw z jaj, sera i do sosów.

Reklama

To jedna z najstarszych znanych w świecie przypraw. Mowa o niej w Nowym Testamencie („Gdybyście mieli wiarę jak ziarnko gorczycy” Łk. 17, 6). Co ciekawe, ziarna gorczycy na Bliskim Wschodzie są mniejsze, przypominają ziarna maku).

Jest podstawowym składnikiem musztardy („must” to niesfermentowane wino, z którym mieszano zmielone ziarna gorczycy). Rozróżniamy gorczycę białą, czarną i brązową. Im ciemniejszy kolor ziaren, tym ostrzejszy smak gorczycy.

Gorczyca pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Jest źródłem selenu, manganu i witaminy B1. Jest również bakteriobójcza oraz łagodzi stany zapalne oskrzeli. Napar z nasion pije się przy chorobach przewodu pokarmowego, nieżycie żołądka i jelit, zaparciach i niestrawności. Jest to tzw. lek śluzowy, czyli powlekający, przeciwzapalny, przeczyszczający.

Zewnętrznie napar używany jest do płukania gardła przy zapaleniu gardła i migdałków. Nasiona gorczycy mają zdolność promieniowania (przez cztery lata). Dlatego można je wsypać do woreczka lnianego i stosować jako poduszkę gorczycową – przykłada się ją do miejsc z bólami reumatycznymi i do bolących stawów.

Olej gorczycowy jest bogaty w kwasy omega 6 i 9. Można go dodawać do potraw i sosów, gdyż jest źródłem minerałów i witamin. Wzmacnia włosy, dlatego można go stosować jako maskę wzmacniającą (masaż suchej skóry głowy godzinę przed myciem) lub olejek do masażu.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Dobry Tydzień

Zobacz również