Gdy nogi puchną i bolą

Po całym dniu są opuchnięte, zmęczone i ciężkie jak z ołowiu? Podpowiemy ci, jak temu zapobiec i co przyniesie ci ulgę.

Reklama

Stan twoich nóg może pogorszyć niezdrowy styl życia, brak ruchu, długotrwałe siedzenie, złe odżywianie się, otyłość i skłonności genetyczne. Radzimy więc, w jaki sposób zwalczyć to uciążliwe zmęczenie i poprawić samopoczucie.

1. Błonnik. Jego niedobór powoduje zaparcia. Wpływają one niekorzystnie na układ krążenia, bo utrudniają przepływ krwi w żyłach jamy brzusznej. To z kolei upośledza krążenie w nogach.

Błonnik wypełnia jelita, umożliwia przesuwanie się pokarmu. Jedz więc surowe i suszone owoce (np. jabłka), produkty zbożowe z grubego przemiału, warzywa, m.in.strączkowe: soję, groch, fasolę, cieciorkę, soczewicę.

2. Woda. Pij jej dużo (1,5-2 l dziennie), bo płyny wypłukują toksyczne związki i oczyszczają organizm. Duża ilość wody, soków, zup, bulionów, naparów nawadnia ciało oraz ułatwia eliminację tłuszczów i szkodliwych substancji.

3. Zimne okłady. Ciepło rozszerza naczynia i pogarsza krążenie. Na opuchnięte nogi nałóż więc zimny, wilgotny okład albo przetrzyj je zimną wodą. Możesz też je polać chłodnym strumieniem. To spowoduje, że naczynia krwionośne skurczą się, eliminując uczucie bólu i ciężkości nóg.

4. Kąpiele. Aby pobudzić krążenie krwi, możesz też stosować raz zimną, raz ciepłą wodę. Zacznij od szybkiego prysznica w temperaturze ciała, potem wykorzystaj chłodniejszy. Następnie polewaj się przez 40 sekund gorącą wodą, tyle czasu zimną. Zakończ zimną. Zaczynaj od stóp i kieruj strumień ku górze, w stronę serca.

5. Ruch. Zróżnicowany wysiłek fizyczny, podczas którego ćwiczymy mięśnie i stawy, usprawni je i przyspieszy przepływ krwi. Unikaj więc długiego przebywania w jednej pozycji. Rób ćwiczenia: wspinaj się na palcach, od czasu do czasu rób skłony i przysiady. Unieś lekko nogi nad podłogą i prostuj na przemian prawą, a potem lewą stopę. Chodź na szybkie spacery (np. z kijkami), pływaj, wybierz się na rower, biegaj.

6. Relaks. W dzień odpoczywaj ze stopami i łydkami ułożonymi powyżej linii tułowia. Kilkanaście minut takiego siedzenia wystarczy, by poczuć się lepiej. Kiedy wrócisz do domu po męczącej pracy lub zakupach, także unieś nogi do góry. W nocy ułóż je wyżej niż resztę ciała, opierając na poduszce. Inny sposób na poprawienie krążenia w łóżku to spanie na lewym boku.

7. Strój. Staraj się, aby był wygodny. Noś luźne, nieobcisłe ubrania, które nie krępują swobodnego przepływu krwi. Dobierz wygodne, luźne, przewiewne buty, z naturalnych materiałów. Najlepiej na dwucentymetrowym obcasie, który nie obciąża nóg i ułatwia równomierne rozłożenie ciężaru ciała. Unikaj szpilek!

8. Preparaty. Zażywaj środki zawierające wyciągi z ziół i związki, które wzmacniają naczynia krwionośne. Uszczelniają ich ścianki i zapobiegają pękaniu. Uelastyczniają i zwiększają zdolność do kurczenia się i rozkurczania.

Preparaty te zawierają ekstrakt z kasztanowca (escynę), witaminy K, C, rutynę, wyciąg z oczaru wirginijskiego, arniki, ruszczyka, miłorzębu japońskiego.

Zrób sobie masaż

Nogi stanowią podporę całego ciała. Często nie zdajemy sobie sprawy, że za dnia to właśnie one pracują najciężej. Aby pozwolić im odpocząć i odzyskać dotychczasową formę, posmaruj je kremem i masuj całą powierzchnię nóg. Rozpoczynaj od stóp i przechodź w kierunku mięśni ud. Najlepiej wykonuj masaż okrężnymi ruchami.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Bella Relaks

Zobacz również

  • Obalamy mity na temat oleju rzepakowego!

    Na temat tłuszczów w diecie krąży dużo - często sprzecznych - informacji. Wiele mitów pojawiło się również na temat oleju rzepakowego, który przez pewien czas był traktowany w naszym kraju jako... więcej