Dieta św. Hildegardy

Podobno każdy, kto posłucha zaleceń świętej Hildegardy, uniknie chorób, wzmocni ciało i nieustannie będzie mieć dobry humor!

Chociaż święta Hildegarda, benedyktynka z Bingen żyła na przełomie XI i XII wieku, jej filozofia, zalecenia dietetyczne i receptury na mikstury ziołowe pozostają aktualne po dzień dzisiejszy.

Wszystkie obserwacje mniszka oparła na poczynionym przez siebie założeniu, że istnieje ścisły związek pomiędzy tym, co jemy oraz tym, jak się czujemy.

Reklama

Jej zalecenia rozpoczynały się od tego, że menu powinno być dobrze zbilansowane. Kolejną kwestią podnoszoną przez świętą Hildegardę była konieczność zachowania równowagi między czasem pracy i odpoczynkiem.

A obie te zasady uzupełniać należy stosowaniem odpowiednio dobranych mieszanek ziołowych, które mają zarówno poprawić ogólną kondycję, jak i przynosić ulgę, gdy zaczynają się problemy ze zdrowiem.

Postaw na orkisz oraz kasztany

Święta Hildegarda uważała, że kluczowym składnikiem wszystkich posiłków powinien być orkisz. Nie można się z tym nie zgodzić także dzisiaj. Ziarno orkiszowe znakomicie wzmacnia układ odpornościowy i działa krwiotwórczo.

W przeciwieństwie do zwykłej pszenicy jest zbierane z nienaruszonymi łupinami, które stanowią barierę ochronną przed zanieczyszczeniami i pestycydami.

Kolejnym produktem, który powinniśmy poznać i polubić, są kasztany jadalne. Dostępne w sklepach w postaci mąki kasztanowej, miodu, konfitur i płatków są energetycznym zastrzykiem oraz bogatym źródłem witamin i pierwiastków.

Różne oblicza ziołoterapii

Uniwersalnymi ziołami, którymi na co dzień należy doprawiać potrawy, według mniszki były koper i perz. Zaś jej najsłynniejsze mikstury lecznicze to nalewka z rzęsy wodnej oraz napoje z żankiela zwyczajnego i z tarniny.

Benedyktyński sekret zdrowia

Jak często jesz orkisz i jadalne kasztany? Jeżeli rzadko, najwyższy czas to zmienić!

Według receptur świętej Hildegardy białe wino jest bazą dla wielu nalewek i mikstur.

Zioła dodają smaku i leczą. Warto więc doprawiać nimi potrawy mięsne i warzywne.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Mniszka doceniała pszczele produkty. Miód powinien często gościć na naszych stołach.

Agnieszka Pacuła

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Twoje Imperium

Zobacz również

  • Dla młodości i witalności

    W suplementacji wewnętrznej ekstrakt z korzenia żeń-szenia stosowany jest jak środek wzmacniający organizm i stabilizujący poziom glukozy we krwi. więcej