Czym gasić pragnienie?

Niedobór wody w organizmie może doprowadzić do poważnych zaburzeń. Uzupełniając braki płynów, trzeba pamiętać, że napój napojowi nierówny.

Bez wody niemożliwe byłyby wszystkie procesy życiowe. Niestety, organizm nie potrafi magazynować płynów. Trzeba mu ich dostarczać regularnie. Jest to ważne zwłaszcza w upalne dni, gdy wraz z potem tracimy dużo wody. Warto jednak pamiętać, że są napoje, które.... odwadniają. To np.: kawa, alkohole, napoje słodzone i tzw. energetyzujące.

Najlepiej gasi pragnienie i nawadnia woda mineralna

Niegazowaną należy popijać przez cały dzień. Dobra woda dostarcza nam niezbędnych minerałów, między innymi magnezu, wapnia, sodu, potasu, żelaza.

Reklama

Na etykiecie powinna być informacja o stopniu mineralizacji (zawartość składników mineralnych w litrze – mg/l). Do zaspokajania pragnienia najlepsza jest woda średniozmineralizowana (500-1500 mg/l) i niskozmineralizowana (poniżej 500 mg/l). Woda wysokozmineralizowana (ponad 1500 mg/l) polecana jest podczas upałów, wysiłku fizycznego. Osoby nerwowe, narażone na stres mogą pić wodę z większą zawartością magnezu (powyżej 50 mg/l). Przy nadciśnieniu bezpieczne są wody niskosodowe (zawartość sodu nie przekracza 20 mg/l.

Ale podczas upałów warto sięgać po wody mające więcej jonów sodu – pierwiastek ten chroni przed odwodnieniem. Po wysiłku fizycznym korzystnie jest pić wodę gazowaną, ale pod warunkiem, że nie mamy wrzodów żołądka czy nadkwasoty.

Woda nie powinna być za zimna, z lodówki. Jej optymalna temperatura to około 15°C.

Soki zawierają witaminy, minerały, błonnik

Są alternatywą dla wody, ale nie nadają się do popijania przez cały dzień. Najlepiej pić je do posiłku i w pierwszej części dnia, np. do drugiego śniadania, a nie jako samodzielny napój. Soki owocowe kupowane w sklepie nie powinny być dosładzane, zawierać sztucznych substancji. Mają jednak cukier pochodzący z owoców (podobnie jak te wyciskane w domu).

Nie gaszą dobrze pragnienia, są wolno przyswajane. By zaspokoić pragnienie, najlepiej rozcieńczać je z wodą mineralną pół na pół.

Soki warzywne są dwukrotnie mniej kaloryczne niż owocowe. Pomidorowy jest źródłem potasu i magnezu. Dlatego polecany jest chorującym na serce, w trakcie upałów, po wysiłku fizycznym, kiedy tracimy elektrolity. Najkorzystniej jest pić soki niepasteryzowane, przecierowe lub samodzielnie przygotowane w domu. Te domowe należy wypijać świeże, zaraz po wyciśnięciu.

Herbaty – czarna, zielona, biała, czerwona, owocowa, ziołowa

Wszystkie są źródłem związków polifenolowych, które zwalczają wolne rodniki odpowiadające za starzenie się i rozwój różnych chorób, w tym nowotworów.

Herbaty owocowe, np. z róży, aronii, to bogactwo witamin. Ziołowe napary mają właściwości lecznicze, np. pomagają w dobrym trawieniu, koją nerwy, wzmacniają odporność. Każda herbata dobrze ugasi pragnienie i uzupełni płyny, gdy napar będzie słaby, krótko parzony, bez cukru.

Mocna herbata, zwłaszcza czarna i czerwona, działa moczopędnie i odwadniająco. W ciepłe dni najlepiej sprawdzi się herbata zielona lub biała oraz owocowa i ziołowa. np. z mięty, rumianku, melisy, nagietka, szałwi czy krwawnika.

Utrata zaledwie trzech procent wody już daje o sobie znać. Uczuciem zmęczenia, bólem lub zawrotami głowy. Trzeba przez cały dzień uzupełniać płyny, wyprzedzając pragnienie.

Justyna Marszałkowska-Jakubik, dietetyk:

Dorosła osoba w normalnych warunkach atmosferycznych potrzebuje dziennie 2-3 l płynów. Więcej w upały, przy intensywnym wysiłku itp. Woda i inne niesłodzone napoje powinny pokryć 80 proc. (1,5-2,5 litra) dziennego zapotrzebowania na płyny, ale woda powinna stanowić z nich większość. Pozostałą ilość wody można czerpać z pokarmów – owoców, warzyw, nabiału, mięsa, zup.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • 5 najlepszych sposobów na obniżenie cholesterolu

    Zbyt wysoki cholesterol to nie tylko prosta droga do miażdżycy. Może też zwiększać ryzyko powikłań, gdy chorujemy na cukrzycę, a nawet źle wpływać na nasze życie seksualne. Dlatego warto zmniejszyć... więcej