Alkohole na różne dolegliwości

Małe ilości wina działają jak lekarstwo, ale gdy wypijesz więcej, skutek może być odwrotny. W nadchodzące święta postaw więc na jakość, nie ilość.

Zaprosiłaś gości i zastanawiasz się, jakie trunki będą najbardziej odpowiednie do świątecznych potraw? Wybierz wino. Jego prozdrowotne walory, znane od tysięcy lat, trudno przecenić. Czym powinnaś się kierować w wyborze?

1. Na dobre trawienie

Reklama

Bogate w garbniki czerwone wina, np. Bordeaux, usprawniają pracę wątroby i stymulują wydzielanie enzymów trawiennych. Niektóre zaś gatunki zawierają szczególnie dużo tanin pobudzających  perystaltykę jelit.

Dotyczy to win białych (np. Anjou i Bandol, Napa – California Chenin Blanc) oraz czerwonych (np. Bergerac, Cassis, Montravel doux). Wybierz je więc, gdy cierpisz z powodu zaparć.

Jeśli borykasz się z nadkwasotą, zgagą lub refluksem, pij wina półwytrawne lub półsłodkie, podczas posiłku. Jako środek osłaniający żołądek możesz zażyć polprazol.

2. Uwaga! Alergik przy stole

Osoby ze zdiagnozowaną alergią lub nietolerancją pokarmową powinny unikać ciężkich win czerwonych i musujących, wyjątkowo bogatych w groźne dla nich białko, histaminę. Może być ono bowiem sprawcą silnej reakcji alergicznej, np. bólu głowy, brzucha, biegunki, mdłości, a także wysypki skórnej.

Szczególnie dobrze tolerowane przez uczuleniowców gatunki win to Corbieres, Minervois, Medoc, Riesling Gray Cotes de Vantoux. Są one bogate w witaminę P i mangan (zapobiegają pojawianiu się reakcji alergicznej). Możesz też bez obaw delektować się łagodnym białym winem reńskim czy mozelskim.

3. Jakie wino zdrowe dla sercowca?

Resveratrol zawarty w winie zapobiega zawałowi serca oraz łagodzi bóle wieńcowe. Wypijanie lampki czerwonego wina dziennie zapobiega tworzeniu się płytki miażdżycowej i zwężaniu się naczyń krwionośnych, sprzyja również wzmocnieniu ich ścianek.

Jeśli ktoś z domowników lub gości ma problemy kardiologiczne, na świątecznym stole postaw wino wytrawne, szampana lub wino musujące. Sercowcom zaleca się np. Muscadety, Sancerre, Napa, Sonoma, Mendocino, a także popularny u nas Cabernet.

4. Dla zakatarzonych

Pomoże im wino czerwone (przynajmniej pięcioletnie), w tym także domowe, długo leżakujące. Zawiera najwięcej składników przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Usprawnia pracę układu odpornościowego i wzbudza wytwarzanie limfocytów T walczących z drobnoustrojami (np. Medoc - Mercurey, Napa, Pinot Blanc, Cabernet).

5. Doda Ci energii

Czujesz się zmęczona? Wybierz czerwone wino wytrawne, np. Nebbiolo, Cabernet Sauvinion, Petit Verdot. Posiada najwięcej tanin mających działanie pobudzające i korzystnie wpływające na nastrój z uwagi na sporą zawartość potasu, wapnia, krzemu, cynku, magnezu, fluoru, manganu i chromu.

Dla kogo łyk nalewki?

Wolisz delektować się mocniejszym trunkiem? Kieliszeczek (30 ml) domowej nalewki zadziała jak lek. W sklepach z alkoholem wybór jest również ogromny, ale nie każda z tych nalewek sprzyja zdrowiu. Unikaj owocowych i miodowych zawierających duże ilości cukru. Wybieraj te przyrządzane na bazie ziół. Jakie są szczególnie zalecane?

Miętowa – dla osób zmagających się z niestrawnością i częstymi wzdęciami. Orzechówka – zapobiega bólom żołądka i zatruciom. Nalewka na trawienie ojca Klimuszki. Działa rozluźniająco, przyspiesza trawienie. Podobne działanie ma kminkówka, wybitnie zapobiegająca dokuczliwym wzdęciom.

Dr Hubert Sieradzki, lekarz rodzinny

Wino powinno leżakować w ciemnych, chłodnych miejscach. Kupuj je więc tylko w tych sklepach, w których jest duży ruch. Dlaczego? Gdy miesiącami leży na półkach osiedlowych sklepików, w zbyt wysokiej temperaturze, traci nie tylko swój smak, ale również wartości odżywcze. Nawet małych ilości wina nie powinny pić kobiety w ciąży i karmiące mamy.

Wino silnie pobudza wydzielanie kwasów i enzymów trawiennych. Pij je więc zawsze w czasie jedzenia. Zdaniem lekarzy zdrowa jego ilość nie przekracza dwóch lampek (100 ml).

Dzięki wypiciu łyżki ziołowego trunku, nawet po obfitym posiłku będziesz czuła się lekko i unikniesz wzdęć

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Na żywo

Zobacz również

  • Jazda na rower

    Tyle ciągle piszemy, że ruch to zdrowie. A ponieważ wreszcie zaczyna robić się ciepło, zachęcamy do rowerowej aktywności. więcej