A co z tą skórką na owocach i warzywach?

Najczęściej warzywa i owoce obieramy przed jedzeniem. Nie zawsze słusznie!

Zwykle wszystko to, co najlepsze, jest w skórce warzyw i owoców albo tuż pod nią. Jest ona źródłem błonnika i zawiera o wiele więcej cennych składników niż sam miąższ. Które skórki są najbardziej wartościowe?

Jabłka i...

W ich skórce znajduje się kwas ursolowy, który działa przeciwzapalnie. Hamuje odkładanie cholesterolu, wzmacnia mięśnie. Dostarcza pektyn i błonnika, które pomagają na zaparcia i trawienie. Zawiera substancje zwalczające raka jelita i prostaty. Pod skórką jest najwięcej witamin: C, A, B1, B2, B3, PP. Jednak gdy mamy nadwrażliwy układ pokarmowy, obierzmy jabłko (jak najcieniej!).

...gruszki

Reklama

Ich skórka także jest skarbnicą witaminy C i bezcennych przeciwutleniaczy. Zawiera ona mnóstwo błonnika, który zapobiega zaparciom, daje uczucie sytości i obniża cholesterol. Ale im bardziej jest dojrzała, tym ma mniej pektyn, a więcej cukru.

Winogrona

To, co najzdrowsze nie tylko w miąższu, pestkach, ale i skórce, to substancje chroniące naczynia krwionośne, serce, zwię- kszające odporność. Walczą one ze szkodliwymi wolnymi rod- nikami uszkadzającymi komórki.

Ogórki

Też powinniśmy je jeść ze skórą. Jest ona pełna wspomnianych już przeciwutleniaczy, które chronią przed infekcjami. Ma także mnóstwo błonnika. A także witaminy (A, C, z grupy B) i ważne pierwiastki mineralne (cynk, żelazo, potas, fosfor, wapń, sód i magnez).

Marchewka

Wszystkie przeciwutleniacze są w jej skórce lub tuż pod nią. Ma ona mnóstwo witaminy C i związki (beta-karoten, czyli prowitaminę A) odpowiadające m.in. za pomarańczową barwę. Ale nie tylko. Wspomaga ona układ odpornościowy i chroni przed nowotworami.

Pietruszka

Większość z nas obiera ją ze skóry. Zupełnie niepotrzebnie. Ma ona ciekawy smak i mnóstwo błonnika regulującego trawienie i zwalczającego zaparcia. Zmniejsza ryzyko raka dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Znajduje się w niej też mnóstwo witamin: A, C, PP i K.

Ziemniaki

Naukowcy twierdzą, że ich skórka ma właściwie więcej zalet niż miąższ. Zawiera mniej tłuszczu, cholesterolu, sodu niż jego wnętrze. Dostarcza mnóstwo błonnika, witamin C, z grupy B, wapnia, żelaza, jodu. Wspiera układ odpornościowy. Znajdują się tu też związki zapobiegające chorobom nowotworowym.

Koniecznie je myj

Pamiętamy, aby owo ce i warzywa myć pod bieżącą wodą. Dzięki temu usuwamy nie tylko zabru dzenia, bakterie, wirusy, ale i pestycydy, którymi są spryskiwane. Chronią one przed szkodnikami i przedłużają trwałość owoców i warzyw. Warto więc, aby – gdy to możliwe – pochodziły z ekolo gicznych upraw. Szkodliwe związki przenikają bowiem przez skórkę.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Co jeść?

    Jeśli zastanawiamy się co jeść warto spojrzeć na przykłady z innych krajów. W Stanach Zjednoczonych, w których jest nadmierne spożycie tłustych wędlin, mięsa, ciast i chipsów wiele osób cierpi na... więcej