10 sprzymierzeńców twojego serca

Praca serca jest tak ważna dla życia, że natura wyposażyła je we własne zasilanie. Zadbaj o to, aby było sprawne przez wiele lat.

Ruch na świeżym powietrzu

Reklama

✔ Aktywność fizyczna wzmacnia układ krążenia i sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi, co ma wpływ na poziom cholesterolu. Tzw. zły cholesterol (LDL) odkłada się w postaci płytek cholesterolowych w tętnicach, usztywnia je i blokuje. Prowadzi to do miażdżycy i w efekcie do zawału. Codzienny ruch poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, dlatego zapobiega miażdżycy i tworzeniu się zakrzepów. Zaleca się minimum 30 minut energicznego spaceru dziennie (czyli ok. 1000 kroków).

✘ Obciążony dodatkowymi kilogramami organizm zaczyna chorować. Serce wprawdzie lubi wysiłek, ale tylko podczas aktywności fizycznej. Brak ruchu to prosta droga do otyłości, miażdżycy i cukrzycy. Nadmiar kilogramów sprawia, że ciśnienie krwi wzrasta, a serce musi naprawdę ciężko pracować.

Poprawne ciśnienie krwi

✔ Optymalne ciśnienie wynosi 120/80 mm Hg. Gdy ma takie wartości, serce i inne narządy pracują bez zarzutu, naczynia krwionośne są elastyczne, nie ma więc ryzyka chorób serca czy zawału.

✘ Zbyt wysokie (powyżej 140/90 mm Hg) ciśnienie krwi zmusza serce do zbytniego wysiłku. Niszczy mięsień sercowy i duże naczynia krwionośne. Te postępujące zmiany prowadzą do choroby wieńcowej, zaburzeń rytmu serca, zawału.

Dobra waga

✔ Jeśli masz nadwagę, staraj się schudnąć – więcej się ruszaj. Nie stosuj cudownych diet. Być może szybko stracisz na wadze, ale z pewnością dopadnie cię efekt jo-jo, a wtedy utyjesz więcej niż schudłaś. Im wolniej redukujesz nadwagę, tym dłużej masz szansę utrzymać szczupłą sylwetkę.

✘ Nadwaga powoduje wzrost ciśnienia oraz stężenia cholesterolu oraz miażdżycę, prowadząc do zawału serca. Każdy dodatkowy kilogram zmusza serce do cięższej pracy.

Cukier pod kontrolą

✔ Raz w roku należy zbadać stężenie cukru we krwi. Nie powinien przekraczać 99 mg%. Tylko w ten sposób można wykryć cukrzycę we wczesnym stadium i dzięki diecie oraz lekom zahamować jej rozwój.

✘ Poziom cukru we krwi (badany na czczo) przekraczający 126 mg% oznacza cukrzycę. Skutkiem choroby są uszkodzenia układu krążenia prowadzące do miażdżycy, nadciśnienia tętniczego oraz zakrzepów w tętnicach.

Stres w ryzach

✔ Znajdź swój sposób na rozładowanie stresu. Po ciężkim dniu weź relaksującą kąpiel, obejrzyj komedię lub poćwicz. To cię rozluźni i obniży poziom hormonów stresu.

✘ Hormony stresu: kortyzol i adrenalina powodują z jednej strony przyspieszenie akcji serca, z drugiej zaś jej spowolnienie. Dochodzi do kołatania serca i arytmii. Stres podwyższa też ciśnienie krwi.

Genetyka

✔ Jeśli w twojej rodzinie często występują choroby serca, może to znaczyć, że jesteś nimi genetycznie obciążona. Powiedz o tym swojemu lekarzowi rodzinnemu i regularnie się badaj: mierz ciśnienie, poziom cukru i cholesterolu, rób EKG.

✘ Naukowcy zidentyfikowali 11 genów sprzyjających nadciśnieniu i chorobom serca.

Owoce i warzywa

✔ Niskokaloryczna dieta warzywno-owocowa bardzo korzystnie wpływa na serce. W warzywach i owocach znajdują się substancje służące sercu, np. witamina C, która zapobiega miażdżycy. Owoce i warzywa zawierają błonnik, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi i wiąże tłuszcze w przewodzie pokarmowym.

Warzywa i owoce są też źródłem antyoksydantów. Zapobiegają one utlenianiu się cholesterolu LDL, a tym samym rozwojowi miażdżycy. Dla serca warto zjadać pół kilograma owoców i warzyw dziennie.

✘ Bez owoców i warzyw dieta nie jest zbilansowana, może to powodować niedobory witamin i choroby serca.

Lekkie i wartościowe jedzenie

✔ Warto dokonać kilku niewielkich zmian w jadłospisie, które przyniosą korzyść naszemu zdrowiu. Np. frytki zamień na ziemniaki gotowane w mundurkach, schabowego na rybę pieczoną w folii, kapustę zasmażaną na surówkę, a masło na olej. Takie jedzenie będzie mniej kaloryczne, sprzyja też obniżeniu cholesterolu, co chroni serce i zapobiega jego schorzeniom.

✘ Jedzenie frytek, panierowanych kurczaków, picie słodkich, gazowanych napojów, przegryzanie batoników, to prosta droga do otyłości, podwyższenia poziomu cholesterolu i zawału.

Bez papierosa

✔ Rok po rzuceniu palenia aż o połowę może spaść ryzyko zachorowań na chorobę niedokrwienną serca. Po 15 latach będzie podobne, jak u osoby, która nigdy nie paliła.

✘ Palenie tytoniu powoduje chorobę wieńcową serca, miażdżycę, tętniaka aorty. Skurczenie tętnic wywołane działaniem dymu tytoniowego prowadzi do niedokrwienia serca i w konsekwencji do zawału.

Cenne minerały

✔ Najważniejsze z nich to magnez, wapń i potas. Magnez zmniejsza ryzyko zaburzeń rytmu serca. Wapń jest niezbędny do skurczu serca i tym samym odgrywa ważną rolę w prawidłowym pompowaniu krwi do wszystkich tkanek ciała. Potas natomiast odpowiada za równy rytm serca i usuwanie wody z organizmu.

✘ Uwaga na sód! Działa on wspólnie z potasem. Gdy zaburzone zostają proporcje między tymi pierwiastkami, potas nie może spełniać swoich podstawowych funkcji. Sód kontroluje ciśnienie krwi, a jego nadmiar powoduje nadciśnienie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowy tryb życia

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Prof. dr hab. n. med. Andrzej Bochenek wyjaśnia: - Nie popieram mody na olej kokosowy. Podobnie jak palmowy, zawiera wysokie wartości kwasów nasyconych. Te dwa tłuszcze - jeśli już stosujemy -... więcej