Zdrowy tryb życia

  • Malina przepędzi chorobę

    Wielka szkoda, że świeżymi malinami możemy się cieszyć tak krótko. Na szczęście są to owoce bardzo wdzięczne do przetwarzania, a przecież ich rozgrzewające, przeciwgorączkowe właściwości bardzo się przydają zwłaszcza zimą. Nie żałujmy zatem sobie malinowych soków, konfitur ani owoców mrożonych. Zawiera witaminy i minerały Cenne są zarówno owoce, ja Czytaj więcej

  • Naturalne sposoby na zdrowie. Zioła ojca Klimuszki

    Szukajmy kontaktu z żywą przyrodą, a znajdziemy w niej radość życia. Jej tchnienie przynosi nam energię i tężyznę naszemu ciału. Przyroda nas żywi, uczy, leczy, koi, kocha i raduje” – mawiał franciszkanin ojciec Andrzej Klimuszko, który całe swoje życie poświęcił studiowaniu przyrody, poznawaniu prozdrowotnych właściwości roślin i leczeniu nimi chorych. Ojciec Klimuszko twierdził, że najlepsze dzi Czytaj więcej

  • Zioła ze sklepu: jak je pielęgnować?

    Bazylia, rozmaryn czy tymianek, kupione w markecie, szybko więdną i marnieją. Ale wcale nie musi tak być! Czytaj więcej

  • Produkty light też mogą tuczyć

    Wbrew temu, co słyszymy w reklamach, ich kaloryczność jest niewiele niższa od produktów tradycyjnych. Bo zamienniki, które zastępują tłuszcz czy cukier, wcale nie są dietetyczne! ■ „Light” zwykle oznacza obniżoną zawartość tłuszczu, który zastępowany jest skrobią i niezdrowymi zagęszczaczami. ■ W słodyczach cukier zamieniony jest na utwardzony tłuszcz lub słodziki, które mogą powodować mdłości i bóle brzucha. ■ Do serków i jogurtów zamiast śmietany dodawana jest guma guar Czytaj więcej

  • Marakuja – owocowy hit

    Brazylijczycy używają jej pestek jako środka nasennego, mieszkańcy Amazonii jedzą bogaty w witaminy miąższ, by ukoić kaszel, wzmocnić serce i obniżyć ciśnienie, na Maderze natomiast po posiłkach pije się wspomagający trawienie sok z marakui. Czytaj więcej

  • Witamina E poprawi wygląd skóry po 50-tce

    To uniwersalny antyutleniacz, który opóźnia procesy starzenia w dojrzałej skórze, doskonale ją nawilża i nadaje sprężystość. Oprócz tego wspomaga porost włosów i układ odpornościowy. Przynajmniej raz dziennie staraj się zjeść porcję (czyli tyle, ile mieści się w garści) warzyw z witaminą E. Znajduje się ona mi.in. w: brokułach, szpinaku, kapuście, orzechach włoskich i laskowych, migdałach, kukurydzy. Najwięcej zawierają jej oleje z zarodków pszennych, rzepakowy i oliwa. Czytaj więcej

  • Encylkopedia leczenia ziołami

    Jak przyrządzić preparaty? Czytaj więcej

  • Skrzyp wzmocni włosy osłabione menopauzą

    Zimą włosy wymagają dodatkowej pielęgnacji. Szkodzi im m.in. przegrzane suche powietrze w mieszkaniu i noszenie czapki. Ich kondycję poprawi skrzyp. ■ Odwar do picia 2 łyżki ziela skrzypu zalej 2 szklankami zimnej wody. Doprowadź do wrzenia i wolno gotuj pod przykryciem przez 15 minut. Przecedź i pij 3 razy dziennie po pół szklanki przez 10 dni. Kuracja wzmocni nie tylko twoje włosy, ale i paznokcie. ■ Płukanka 3 łyżki skrzypu zalej 1/2 l gorącej wody i gotuj na małym ogni Czytaj więcej

  • Trudne ziółko. Dziurawiec wzmaga bóle głowy

    Parzymy dziurawiec przy dolegliwościach żołądkowych, kamicy żółciowej i spadku nastroju. Może jednak nasilać migreny i powodować zaburzenia metabolizmu.   Dziurawiec zwiększa aktywność enzymów, które oczyszczają komórki z leków, a to oznacza, że ich działanie jest słabsze. Napary zmniejszają wchłanianie żelaza, zatem osoby z anemią nie powinny ich pić. Dziurawiec zwiększa wrażliwość na światło słoneczne, na co powinny zwrócić uwagę osoby z jasną karnacją nie tylko latem (mogą pojawić się pla Czytaj więcej

  • Zioła na poprawę pamięci

    Rozmaryn, kozieradka i głóg ■ pobudzają krążenie, poprawiając dotlenienie mózgu, dzięki czemu komórki nerwowe są lepiej odżywione; ■ obniżają poziom złego cholesterolu, zapobiegając rozwojowi miażdżycy; ■ łagodzą zawroty głowy; ■ obniżają ciśnienie krwi; ■ zmniejszają bezsenność; miłorząb, ostatnio bardzo reklamowany, też poprawia pamięć, ale zbyt częste stosowanie preparatów z miłorzębu może powodować krwawienia. Czytaj więcej