Od kiedy podawać dziecku warzywa?

Właśnie zaczyna się sezon na młodą marchew, groszek, ziemniaki i inne jarzynki. Nasz ekspert wyjaśnia, na co zwracać uwagę przy ich zakupie i w jaki sposób przygotować je dla brzdąca, by były smaczne i wartościowe.

Zdjęcie

DR INŻ. ANNA STOLARCZYK, DIETETYK Z CENTRUM ZDROWIA DZIECKA /mat. archiwalny
DR INŻ. ANNA STOLARCZYK, DIETETYK Z CENTRUM ZDROWIA DZIECKA
/mat. archiwalny

Specjaliści od żywienia zalecają, żeby dzieci jadły więcej warzyw niż słodkich owoców. Warzywa zawierają bowiem mnóstwo cennych witamin i minerałów, a znikome ilości cukru, dlatego nie hamują apetytu.

Nie obawiaj się więc serwować smykowi sezonowych przysmaków. Staraj się tylko kupować produkty o sprawdzonym pochodzeniu, najlepiej ekologiczne. Podpowiadamy co, kiedy i jak możesz podawać swojemu maluszkowi.

Reklama

Kolorowe jarzyny

Maluch, który skończy 6. miesiąc życia, może zacząć jeść prawie wszystkie warzywa z działki lub ogródka. W menu smyka mogą znaleźć się marchew, ziemniak, kalarepka, młoda fasolka oraz groszek, bób, dynia, buraki, brokuły, kalafior, por, seler i kabaczek. Nadają się na papki i zupki. Są delikatniejsze, miękkie i mało włókniste. Szybciej też się gotują, ponieważ zawierają więcej wody.

Co zawierają?

● Warzywa bulwiaste czy korzeniowe to bogactwo składników mineralnych, takich jak wapń czy potas. Mają też mnóstwo cennych dla zdrowia witamin – od A do PP.

● Jarzyny dostarczają lekkostrawnego błonnika. Dają uczucie sytości, mimo że zawierają mało kalorii.

Od kiedy podawać?

● Marchewkę, ziemniaka i dynię możesz serwować smykowi już na początku rozszerzania diety, w 6. -7. miesiącu życia. Warzywa te mają łagodny smak i uchodzą za najmniej uczulające. Do zupki szkraba możesz też dorzucić zieloną fasolkę, groszek czy cukinię. Z obranego bobu zrobisz pyszne purée.

● Buraczki, kalafiora, brokuły, selera czy pora możesz wprowadzić smykowi w 7.-8. miesiącu.

Jak je przyrządzić?

● Maluszek, który dopiero zaczyna jeść stałe pokarmy, powinien otrzymywać warzywne papki. Możesz je przygotowywać sama. Pamiętaj tylko, żeby dodać do nich łyżeczkę masła (odrobina tłuszczu ułatwia przyswajanie cennych witamin, zwłaszcza A i E).

● Ugotowane na parze różyczki kalafiora czy brokułów, minimarchewki oraz kalarepę smyk po 11. miesiącu może dostać na talerzyku jako przekąskę. Te same jarzyny polane odrobiną masła będą również świetnym dodatkiem do drugiego dania.

● Pod koniec 1. roku życia malec może już jeść surówkę np. z tartej marchewki i selera, doprawionych sokiem z cytryny i oliwą.

Apetyczne zielone liście

Na bazarkach pojawiły się już: młoda kapusta, szpinak, roszponka, botwinka, sałata gruntowa czy rukola. Można je podać starszemu malcowi. Botwinka i szpinak cieszą się złą sławą z powodu zawartości kwasu szczawiowego, który sprzyja kamicy nerkowej.

Nie należy się jednak go obawiać, jeśli dziecko jest zdrowe. Działanie kwasu szczawiowego można zneutralizować zabielając potrawę np. śmietaną lub mlekiem. Smyk może więc od czasu do czasu zjeść porcję szpinaku lub botwinki.

Co zawierają?

● Zielone liściaste warzywa są bogatym źródłem kwasu foliowego oraz beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Mają też sporo witaminy C, żelaza oraz innych pierwiastków.

● Biała kapusta uchodzi za warzywo wzdymające. Zawdzięcza to związkom siarki (które korzystnie wpływają na włosy i paznokcie). Z pewnością jednak lekka potrawka z gotowanej białej kapusty nie zaszkodzi maluchowi.

Od kiedy podawać?

● Kilka listków szpinaku możesz dodać do zupki jarzynowej maluszka już po 7. miesiącu.

● Gotowaną białą kapustę i botwinkę podaj smykowi, który skończył 1. rok życia. Smak tych warzyw możesz podkreślić np. odrobiną cebuli lub czosnku (je także włącza się do diety dziecka po 12. miesiącu).

Jak je przyrządzić?

● Obgotowane oraz odpowiednio rozdrobnione szpinak i kapustę możesz dodawać do zupek jarzynowych i potrawek.

● Szpinak obsmaż np. na niewielkiej ilości oliwy, dopraw odrobiną czosnku oraz śmietany i podaj rocznemu malcowi na obiad, np. z sadzonym jajkiem.

● Liście sałaty lub bardziej wyrazistej w smaku rukoli najlepiej układaj na kanapkach starszaka. Z zielonych listków można też przygotować sałatkę skropioną np. odrobiną oliwy.

Wyraziste nowalijki

Choć szczypiorek, koperek, natkę, czy rzodkiewkę możemy kupować przez okrągły rok, to te gruntowe są najsmaczniejsze. Natkę oraz szczypiorek możesz również wyhodować w domu, w doniczce ustawionej na parapecie – będziesz miała pewność, że są świeże i ekologiczne.

Co zawierają?

● Nowalijki to skarbnica witaminy C. Jednak zwykle dodaje się je do dań dla dekoracji, dlatego nie mają dużego wpływu na wartość odżywczą posiłków.

Od kiedy podawać?

● Posiekana natka, szczypiorek i koperek dodadzą smaku zupkom i daniom obiadowym malucha. Można je serwować smykowi już po 6. miesiącu.

● Wyraziste w smaku rzodkiewki mogą się pojawić w diecie brzdąca po ukończeniu 1. roku.

Jak je przyrządzić?

● Drobno posiekaną natkę dorzuca się do zupki malucha pod koniec gotowania, żeby zmiękła. Starszemu smykowi świeżym szczypiorkiem czy natką można posypać jajecznicę lub kanapkę.

● Surowe rzodkiewki, pokrojone w plasterki będą świetną ozdobą kanapek dla niejadka. Starte na tarce dodaje się do twarożku. Rzodkiewki można też dusić (np. dorzucić kilka do sosu z pieczeni).

Jak zachować cenne składniki?

Aby warzywa nie utraciły witamin i minerałów, trzeba je pokroić w grubszą kostkę i gotować jak najkrócej, pod przykryciem, w małej ilości wody.

Część witamin i soli mineralnych przechodzi do wywaru, dlatego jeśli mamy warzywa ekologiczne, pozostałej w naczyniu wody nie należy odlewać. Wyszorowane warzywa można też gotować na parze i obierać przed podaniem.

Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk z Centrum Zdrowia Dziecka. Tekst: Patrycja Nowakowska.

Artykuł pochodzi z kategorii: Rozwój dziecka

Zobacz również

  • Co zrobić, gdy maluch często płacze w nocy? Jak sprawić, by nie miał kłopotów z zasypianiem? Warto poznać skuteczne metody rozwiązania takich problemów. więcej