Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami

Zaczęły się jesienne słoty i maszerowanie z maluchem po dworze w deszczu... Oto pokarmy, które warto mu teraz częściej podawać, by jak najrzadziej się przeziębiał.

Zdjęcie

Najlepsza jest świeża marchewka, np. w postaci surówki lub soczku. /123/RF PICSEL
Najlepsza jest świeża marchewka, np. w postaci surówki lub soczku.
/123/RF PICSEL

Podstawą są regularne i wartościowe, ale niezbyt obfite posiłki. Młody organizm potrzebuje stałych dawek energii, głód szybko go osłabia, a wtedy ochrona przed zimnem, wirusami i bakteriami jest gorsza. Niech w każdym posiłku znajdą się pokarmy, które wspomogą naturalną zdolność organizmu do obrony przed drobnoustrojami.

Bojowe owocki

●Banan – pachnący, słodki i... pełen inuliny jest prawdziwym sprzymierzeńcem w walce z wirusami i bakteriami. Stanowi... wspaniałą pożywkę dla naturalnie występujących w organizmie tzw. dobrych bakterii. Im więcej ma ich dziecko, tym lepiej dla jego zdrowia. Podobne jak banan właściwości mają np. cykoria, cebula i por (odpowiednie dla starszych dzieci).

Reklama

●Jagody – niektórzy dietetycy mawiają o nich, że mają zdolność „blokowania” wirusów. Choć o tej porze roku trudno o świeże (i tanie) owoce, nie rezygnuj z podawania ich dziecku. Mogą pochodzić z mrożonki, są równie dobrym źródłem cennych składników, jak te z krzaczka.

Warzywka pełne witamin

●Marchewka – łagodny, słodkawy smak sprawia, że większość maluchów ją lubi – i to bardzo dobrze! W pomarańczowym warzywku znajdują się składniki (tzw. karotenoidy), które w dziecięcym organizmie zmieniają się w witaminę A.

Dzięki niej przybywa komórek odpornościowych. Ponadto błony śluzowe układu oddechowego są bardziej napięte (mają tzw. lepszą ciągłość), a przez to odporne na inwazję drobnoustrojów.

Wit. A reguluje też wytwarzanie ochronnej wydzieliny (tzw. mucyny). Najlepsza jest świeża marchewka, np. w postaci surówki lub soczku. To doskonała propozycja dla dziecka, które nie chce jeść twarogu czy ryb.

●Natka pietruszki – choć nie smakuje najlepiej, są sposoby, by ją „przemycić” maluchowi... A warto, bo to jedno z najlepszych źródeł wit. C, z której zbudowane są komórki odpornościowe. W badaniach wykazano, że w czasie infekcji organizm dosłownie pożera wit. C. Natkę można np. zmiksować i zmieszać z soczkiem marchwiowym.

●Brokuły – mają dużo selenu, który pobudza układ odpornościowy do pracy (ma tzw. immunostymulujące działanie). Warzywko można ugotować i zmiksować na zupkę-krem.

Ekstraprodukt

●Kasza jaglana – może pomóc w pozbyciu się nadmiaru śluzu z dróg oddechowych i ich osuszeniu (np. przy kaszlu). Aby była lekkostrawna dla małego brzuszka, gotuj ją długo, a dla lepszego smaku podawaj np. z owocami.

O tym warto pamiętać

●Produkty mleczne – choć są zdrowe i dostarczają dziecku dużo wapnia oraz innych cennych składników, nie powinny być podawane zimne. Mleko, jogurt lub serek zjedzone przez malucha krótko po wyjęciu z lodówki mogą przyczynić się do zaśluzowania jego dróg oddechowych i sprzyjać przeziębieniu.

Wzmacniające herbatki

Malinowa: 1 łyżeczkę su szonych liści zalej kubkiem gorącej wody (o temp. 96 st.). Po 5–8 min przelej przez sitko, dosłodź miodem naturalnym. Podawaj np. wieczorem.

Z róży: proporcje składników i sposób parzenia są takie jak w przepisie wyżej.


Artykuł pochodzi z kategorii: Rozwój dziecka

Naj

Zobacz również

  • Co zrobić, gdy maluch często płacze w nocy? Jak sprawić, by nie miał kłopotów z zasypianiem? Warto poznać skuteczne metody rozwiązania takich problemów. więcej