Czy podawać dziecku oscypka, brukselkę i śmietanę

Wybieramy się w góry i zastanawiam się, czy 2-letni smyk może spróbować oscypka?

Serki produkowane według regionalnych receptur oryginalnie powinny być zrobione z mleka owczego, ale najczęściej w ich składzie znajduje się także duża domieszka mleka krowiego. Mają niecodzienny kształt, więc na pewno przyciągną uwagę malucha, ale trudno powiedzieć, czy przypadną mu do gustu. Mogą okazać się zbyt słone, zbyt suche lub trudne do pogryzienia.

Słoiczki dla starszaka

Czy półtorarocznemu dziecku można jeszcze podawać gotowe dania w słoiczkach?

Reklama

Naturalnie, że tak. To sprawdzony sposób na szybki posiłek, znacznie zdrowszy oraz lepiej zbilansowany niż drożdżówka czy zupa zrobiona w pośpiechu z półproduktów (np. na kostce rosołowej).

Na sklepowych półkach jest wiele gotowych obiadków dla dzieci po 12. miesiącu i starszych. Są dostosowane do ich potrzeb i wymagań – zawierają więcej kalorii, mają bardziej wyrazisty smak niż zupki dla niemowląt.

Dania w słoiczkach przeznaczone dla dzieci powyżej roku można podawać nawet 2-, 3-latkom. Trzeba tylko pamiętać, że starszakowi nie wystarczy na obiad porcja z jednego opakowania.

Dodatek do zupy

Jaką śmietaną można wzbogacić danie dla dwulatka?

Brzdącowi w tym wieku można serwować wszystkie produkty spożywcze, które jedzą dorośli, pod warunkiem że są świeże i dobrej jakości.

Śmietanę zwykle stosuje się jako dodatek do zup, sosów lub deserów i w tradycyjnie używanych ilościach może ją jeść także małe dziecko. Jeśli dbamy o ograniczenie kalorii w diecie brzdąca – lepiej używać śmietany o zawartości tłuszczu 12-18 proc.

Z kolei, gdy chcemy wzmocnić kaloryczność posiłku, można korzystać ze śmietany kremówki (30-36 proc. tłuszczu).

Wartościowa brukselka

Mąż i ja uwielbiamy brukselkę. Czy mogę zacząć podawać to warzywo także naszej rocznej córeczce?

Tak. Tę miniaturową kapustę wyrastającą na długiej łodydze można podawać maluchom po 1. roku życia. Warto serwować ją jak najczęściej, bo jest doskonałym źródłem beta-karotenu oraz witamin C, E i z grupy B.

Nie brak w niej także składników mineralnych: potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku, jodu.

Można ją podać jako gotowaną jarzynkę, zapiec z mięsem drobiowym i pomidorami lub udusić z marchewką i cebulą.

Kupując brukselkę, warto wybierać jak najmniejsze okazy (w przypadku mrożonki można to wyczuć, dotykając opakowania), bo takie są łatwiejsze do pogryzienia i maluchy bardziej je lubią.

Artykuł pochodzi z kategorii: Rozwój dziecka

Zobacz również

  • Jeszcze niedawno mówiono, że dzieciom trzeba dostarczać dużo witamin C i A. Dziś to nieaktualne. Jak się okazuje, większość maluchów ma tych substancji pod dostatkiem, cierpi za to z powodu innych... więcej