Odkwaszamy organizm. Kuracja opracowana przez eksperta! lból lub ucisk w piersiach (podczas kaszlu,

Zimowa tłusta dieta i brak ruchu mogły przyczynić się do obniżenia naszego „wewnętrznego” pH... Oto rady!

Zmęczenie, bóle głowy, zaparcia, problemy z cerą – tak organizm daje ci znać, że jest zakwaszony. Dzięki zmianom w jadłospisie i spożywaniu przede wszystkim tzw. zasadotwórczych pokarmów, a ograniczeniu tych tzw. kwasotwórczych możesz przywrócić mu równowagę (wskazówki w tabeli poniżej). Teraz jest najlepsza pora na taką kurację! Poprawisz swoje samopoczucie i... łatwiej zniesiesz skutki czekających cię świątecznych posiłków (niestety, w większości zakwaszających). Kurację warto powtórzyć po świętach!

Konsultacja medyczna Martyna Skibniewska

Reklama

Rodzinny przewodnik po pokarmach – wybierajcie te o wysokim pH

Zasadotwórcze, inaczej alkaliczne (czyli o wartości pH równej 8–10) – mogą stanowić nawet 80 proc. twojego jadłospisu!

Przedstawiciele w jadłospisie

10 - warzywa: brokuły, brukselka, buraki, kabaczek, kalafior, karczochy, marchew, seler, szparagi, ziemniaki w łupinach (najlepiej gotowane na parze lub w małej ilości wody i przez krótki czas albo pieczone), ogórek (surowy i kiszony). Owoce: cytryna, limonka.

9 -warzywa: bakłażan, cukinia, groszek zielony (świeży), kiełki, sałata. Owoce: figi (świeże i suszone), gruszki, jagody, kiwi, mandarynki, mango, melon, papaja, winogrona. Tłuszcze: oliwa z oliwek. Napoje: zielona herbata. Inne: stewia.

8 - warzywa: pomidory, rabarbar, rzodkiewka, soja. Owoce: ananas (świeży), awokado, banany, brzoskwinie, grejfruty, jabłka, morele, pomarańcze, truskawki, wiśnie. Nabiał: mleko. Inne: migdały, ryż (tzw. dziki), kasza (gryczana i jaglana).

Neutralne – lepsze, niż kwasotwórcze

7 - Napoje: woda mineralna (o zawartości magnezu, potasu, sodu i wapnia pow. 500 mg/l, niezawierająca fosforu i siarki), soki warzywne (z wyjątkiem pomidorowego; świeżo wyciskane, bez cukru). Tłuszcze: masło, olej lniany, rzepakowy. Inne: oliwki (zielone i czarne)

Kwasotwórcze (czyli o wartości pH równej 6 lub niższej) – nie powinny stanowić więcej, niż 20 proc. jadłospisu

6 - warzywa: fasola (każda). Owoce: kokos, śliwki (surowe). Nabiał: maślanka, zsiadłe mleko, jogurt (naturalny), kefir, jajka. Produkty zbożowe: pełnoziarniste, razowe, orkiszowe. Inne: krewetki, małże, ostrygi, ryby (wszystkie), ryż (tzw. brązowy).

5 - warzywa: cieciorka, soczewica. Owoce: każdego rodzaju w puszce. Produkty zbożowe: pszenne. Mięso: gęś, indyk, kurczak. Inne: cukier (biały, trzcinowy), miód, ryż (biały), alkohol (piwo).

4 - owoce: śliwki (suszone), żurawina produkty zbożowe: żytnie, owsiane.

3 - warzywa: ogórki konserwowe. Mięso: jagnięcina, wieprzowina. Inne: słodycze, fast-foody, wino.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Zdjęcie

/Arch./Wawa
/Arch./Wawa

Zdjęcie

/Arch./Panthermedia
/Arch./Panthermedia

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Dbając o równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, chronisz się przed groźnymi schorzeniami.

Układ krążenia w lepszej kondycji: Twoje ciśnienie może się unormować, co jest korzystne dla tętnic i serca. Lekarze potwierdzają, że długotrwałe zakwaszenie organizmu sprzyja nadciśnieniu i miażdżycy.

Odciążone nerki: To właśnie one zajmują się wydalaniem kwasów. Uwaga! Jeśli mimo diety zasadotwórczej utrzymuje się stan zakwaszenia (czujesz się osłabiona, masz bóle głowy, zaparcia, problemy z cerą) może to być oznaką nieprawidłowej pracy nerek. W takim wypadku koniecznie poradź się lekarza.

Mniej cukru we krwi: Niezakwaszone tkanki są bardziej wrażliwe na działanie insuliny.

Zdrowsze kości: Organizm lepiej przyswaja minerały (np. wapń).

Lepsza waga: Produkty alkalizujące są też mniej... tuczące.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej