Na czym polega dieta DASH?

Zakłada ograniczenie spożycia soli do 5 gramów dziennie (ok. łyżeczki).

✣ Została stworzona dla osób chorujących na nadciśnienie i uznawana jest za jedną z najlepszych diet zapobiegających wszelkim chorobom układu krążenia. Dobroczynnych efektów jej stosowania możemy oczekiwać już po dwóch tygodniach od rozpoczęcia.

Reklama

Najważniejszą zasadą jest ograniczenie spożycia soli, ponieważ jej nadmiar stanowi jedną z przyczyn nadciśnienia tętniczego. Stosując tę dietę, jemy około 2000 kalorii dziennie, nie będziemy więc odczuwać głodu.

Osiem grup produktów żywnościowych

Tyle wyodrębnili twórcy diety DASH. Określili też, jaką ilość porcji produktów z danej grupy możemy zjeść w ciagu dnia. Jest to więc:

6-8 porcji produktów zbożowych (porcja to np. 50 g pieczywa albo 30 g suchego makaronu, ryżu czy płatków owsianych),

4-5 porcji warzyw (porcja to np. pół szklanki warzyw korzeniowych albo szklanka warzyw liściastych),

4-5 porcji owoców (jedna porcja to np. pomarańcza albo 7-8 truskawek),

do 6 porcji chudego mięsa, drobiu albo ryb (porcja to około 100 g),

2-3 porcje nabiału (porcja to np. szklanka mleka lub kefiru),

2-3 porcje tłuszczów (porcja to np. łyżka oliwy albo płaska łyżeczka masła),

4-5 razy w tygodniu możemy też zjeść jedną porcję (5 dag) orzechów albo nasion roślin strączkowych (np. pół szklanki gotowanej fasoli),

5 razy w tygodniu możemy pozwolić sobie na zjedzenie np. kostki czekolady albo łyżeczki naturalnego miodu.

Produkty zakazane

Są produkty, które osoby obawiające się chorób serca powinny zupełnie wyeliminować z jadłospisu. Należą do nich:

✢ Rafinowany cukier (zawierają go wszelkie słodycze: batony, ciastka, cukierki, czekoladki). Im więcej go jemy, tym większe ryzyko otyłości, cukrzycy, miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

✢ Białe pieczywo. Na zjedzenie bułki organizm reaguje mniej więcej tak samo jak na zjedzenie batona lub ciastka.

✢ Tłuszcze poddane procesom utwardzania (margaryny w kostce). Nie tylko znacznie podnoszą one poziom cholesterolu LDL, ale także wydatnie zmniejszają poziom cholesterolu (HDL).

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Olivia
Więcej na temat:

Zobacz również