Jakie oleje wprowadzić do diety

Oleje roślinne, które można kupić w sklepach z żywnością ekologiczną, mają silne właściwości zdrowotne. Warto je wykorzystać.

Konopny

Reklama

Bogatym źródłem wapnia, magnezu, fosforu, siarki, potasu i cynku, a także witamin z grupy B i witaminy A, C, D i E, jest olej konopny. Dobroczynne kwasy omega-3, omega-6 i omega-9 występują w nim w idealnych wręcz proporcjach. Zawiera antyoksydanty, zwalczające komórki nowotworowe. Polecany jest na zmiany dermatologiczne, szczególnie na trądzik, na skórę działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, a także odmładzająco.

Obniża cholesterol i ciśnienie, zmniejsza dolegliwości związane z klimakterium.

Zalecany jest przy osteoporozie, kamicy żółciowej, chorobie Leśniowskiego-Crohna. Dzięki dużej zawartości witaminy K zwiększa krzepliwość krwi i zmniejsza kruchość naczyń.

Z czarnuszki

Małe czarne ziarenka czarnuszki zawierają olej bogaty w kwasy tłuszczowe, które przeciwdziałają rozwojowi raka piersi, skóry, jelita grubego i wątroby.

Czarnuszka to także źródło witaminy E i A oraz fitosteroli obniżających poziom cholesterolu i wspomagających leczenie miażdżycy, otyłości i cukrzycy.

Olej zawiera też biotynę, czyli witaminę H, która wspomaga tarczycę i układ nerwowy, i saponiny, która działa przeciwbólowo. Olej z czarnuszki polecany jest głównie na wzmocnienie odporności, ma działanie bakteriobójcze (jest naturalnym antybiotykiem), antywirusowe i przeciwgrzybiczne.

Przyspiesza gojenie ran, wspomaga laktację oraz wydzielanie żółci. Sprawdza się w terapii chorób autoimmunologicznych, m.in. tocznia, łuszczycy, reumatyzmu, alergii.

Rydzowy

Olej z lnicznika siewnego, zwany rydzowym, obniża zły cholesterol, zmniejsza ryzyko miażdżycy i nadciśnienia. Zalecany jest w profilaktyce cukrzycy typu II. Dzięki doskonałej proporcji kwasów omega i utrwalającej je witaminie E, jego składniki są trwalsze niż w oleju lnianym. Zawiera witaminy z grupy B i witaminę A.

To ważne!

Oleje roślinne należy przechowywać w ciemnych butelkach, w chłodnych miejscach. Po otwarciu – w lodówce.

Nie powinno się ich spożywać po terminie ważności (w przypadku niektórych olejów jest ona dość krótka).

Olej, który zmienił smak i nieprzyjemnie pachnie, nie nadaje się do spożycia.

Oleje można dawkować łyżką i popijać zimną wodą lub dodawać do sałatek, produktów mlecznych lub zup (wystudzonych). Niektóre oleje, np. rydzowy, najlepiej smakują z ziemniakami lub kaszą.

W walce z nowotworami

Wiele roślin, z których wyciska się oleje, zawiera dobroczynne składniki chroniące przed rakiem.

Najbardziej popularnymi olejami stosowanymi w diecie antynowotworowej są: lniany, arachidowy i z pestek dyni. Wśród mniej znanych warto wymienić olej z pestek moreli.

Jest bogaty w witaminę B17, tzw. amigdalinę. Należy go stosować w określonej dawce (łyżeczka dziennie) i w tym czasie zrezygnować z dodatkowej suplementacji witaminą C.

Działanie prewencyjne w walce z rakiem wykazuje także olej z kiełków pszenicy, który zawiera dużą dawkę witaminy E i fitosterole, a także olej z orzechów włoskich.

Inne oleje, które zawierają składniki korzystne w walce z rakiem to: olej z pszczelnika mołdawskiego, olej z mierznicy czarnej, olej z ostropestu, olej z nasion pietruszki i olej sezamowy.

Dla urody

Aby poprawić urodę, warto sięgnąć po olej z pestek róży. Zawarte w nim witaminy E i A oraz kwasy NNKT korzystnie wpływają na kondycję skóry. Olej ze słodkich migdałów zmiękcza i nawilża skórę, a także spłyca zmarszczki i likwiduje rozstępy, a olej z orzechów makadamia regeneruje blizny i podrażnienia. Wszystkie oleje nakładaj bezpośrednio na skórę.

Dla serca i wątroby

Olej makowy obniża poziom złego cholesterolu i działa przeciwzakrzepowo, co zmniejsza ryzyko zawału serca.

Stosuj łyżeczkę dziennie. Korzystnie na pracę serca wpływa także olej lniany: chroni przed miażdżycą, zawałem i nadciśnieniem.

Pij łyżkę dziennie w trakcie posiłku. Olej z ostropestu zawiera sylimarynę, która oczyszcza wątrobę i chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych.

Przyjmuj 3 razy dziennie po łyżeczce, 30 minut przed posiłkiem.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Życie na gorąco
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej