Jakie oleje wprowadzić do diety

Oleje roślinne, które można kupić w sklepach z żywnością ekologiczną, mają silne właściwości zdrowotne. Warto je wykorzystać.

Konopny

Reklama

Bogatym źródłem wapnia, magnezu, fosforu, siarki, potasu i cynku, a także witamin z grupy B i witaminy A, C, D i E, jest olej konopny. Dobroczynne kwasy omega-3, omega-6 i omega-9 występują w nim w idealnych wręcz proporcjach. Zawiera antyoksydanty, zwalczające komórki nowotworowe. Polecany jest na zmiany dermatologiczne, szczególnie na trądzik, na skórę działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, a także odmładzająco.

Obniża cholesterol i ciśnienie, zmniejsza dolegliwości związane z klimakterium.

Zalecany jest przy osteoporozie, kamicy żółciowej, chorobie Leśniowskiego-Crohna. Dzięki dużej zawartości witaminy K zwiększa krzepliwość krwi i zmniejsza kruchość naczyń.

Z czarnuszki

Małe czarne ziarenka czarnuszki zawierają olej bogaty w kwasy tłuszczowe, które przeciwdziałają rozwojowi raka piersi, skóry, jelita grubego i wątroby.

Czarnuszka to także źródło witaminy E i A oraz fitosteroli obniżających poziom cholesterolu i wspomagających leczenie miażdżycy, otyłości i cukrzycy.

Olej zawiera też biotynę, czyli witaminę H, która wspomaga tarczycę i układ nerwowy, i saponiny, która działa przeciwbólowo. Olej z czarnuszki polecany jest głównie na wzmocnienie odporności, ma działanie bakteriobójcze (jest naturalnym antybiotykiem), antywirusowe i przeciwgrzybiczne.

Przyspiesza gojenie ran, wspomaga laktację oraz wydzielanie żółci. Sprawdza się w terapii chorób autoimmunologicznych, m.in. tocznia, łuszczycy, reumatyzmu, alergii.

Rydzowy

Olej z lnicznika siewnego, zwany rydzowym, obniża zły cholesterol, zmniejsza ryzyko miażdżycy i nadciśnienia. Zalecany jest w profilaktyce cukrzycy typu II. Dzięki doskonałej proporcji kwasów omega i utrwalającej je witaminie E, jego składniki są trwalsze niż w oleju lnianym. Zawiera witaminy z grupy B i witaminę A.

To ważne!

Oleje roślinne należy przechowywać w ciemnych butelkach, w chłodnych miejscach. Po otwarciu – w lodówce.

Nie powinno się ich spożywać po terminie ważności (w przypadku niektórych olejów jest ona dość krótka).

Olej, który zmienił smak i nieprzyjemnie pachnie, nie nadaje się do spożycia.

Oleje można dawkować łyżką i popijać zimną wodą lub dodawać do sałatek, produktów mlecznych lub zup (wystudzonych). Niektóre oleje, np. rydzowy, najlepiej smakują z ziemniakami lub kaszą.

W walce z nowotworami

Wiele roślin, z których wyciska się oleje, zawiera dobroczynne składniki chroniące przed rakiem.

Najbardziej popularnymi olejami stosowanymi w diecie antynowotworowej są: lniany, arachidowy i z pestek dyni. Wśród mniej znanych warto wymienić olej z pestek moreli.

Jest bogaty w witaminę B17, tzw. amigdalinę. Należy go stosować w określonej dawce (łyżeczka dziennie) i w tym czasie zrezygnować z dodatkowej suplementacji witaminą C.

Działanie prewencyjne w walce z rakiem wykazuje także olej z kiełków pszenicy, który zawiera dużą dawkę witaminy E i fitosterole, a także olej z orzechów włoskich.

Inne oleje, które zawierają składniki korzystne w walce z rakiem to: olej z pszczelnika mołdawskiego, olej z mierznicy czarnej, olej z ostropestu, olej z nasion pietruszki i olej sezamowy.

Dla urody

Aby poprawić urodę, warto sięgnąć po olej z pestek róży. Zawarte w nim witaminy E i A oraz kwasy NNKT korzystnie wpływają na kondycję skóry. Olej ze słodkich migdałów zmiękcza i nawilża skórę, a także spłyca zmarszczki i likwiduje rozstępy, a olej z orzechów makadamia regeneruje blizny i podrażnienia. Wszystkie oleje nakładaj bezpośrednio na skórę.

Dla serca i wątroby

Olej makowy obniża poziom złego cholesterolu i działa przeciwzakrzepowo, co zmniejsza ryzyko zawału serca.

Stosuj łyżeczkę dziennie. Korzystnie na pracę serca wpływa także olej lniany: chroni przed miażdżycą, zawałem i nadciśnieniem.

Pij łyżkę dziennie w trakcie posiłku. Olej z ostropestu zawiera sylimarynę, która oczyszcza wątrobę i chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych.

Przyjmuj 3 razy dziennie po łyżeczce, 30 minut przed posiłkiem.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Życie na gorąco
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Mięso? Tylko okazjonalnie!

    Powiedzmy to sobie szczerze – nie każdy potrafi obyć się bez mięsa i przestawić się tylko na roślinki. Ale z drugiej strony chciałoby się coś zrobić dla swojego zdrowia i lepszego samopoczucia. więcej