Jak walczyć z nadmiernym apetytem

Przydałoby się parę kilo mniej, dla zdrowia i ogólnego samopoczucia. Ale co zrobić, gdy jedzenie za bardzo Cię lubi? Oto kilka praktycznych wskazówek, jak poskromić głód i jeść niczym wróbelek.

Reklama

To nie jest kwestia odchudzania czy drastycznych diet, bo te zawsze lepiej ustalić z lekarzem czy dietetykiem. Rzecz dotyczy zdrowych nawyków, które stopniowo pozwolą Ci zapanować nad nadmiernym głodem.

Co z tym cukrem we krwi?

Głównym powodem, dla którego możesz cierpieć na nadmierny apetyt, jest nieustabilizowany poziom glukozy we krwi. Może to być związane ze spożywaniem produktów o wysokim indeksie glikemicznym, czyli słodyczy, suszonych owoców, a nawet zbyt długo gotowanych makaronów i kasz.

Rozwiązanie jest proste, ale wymaga dużej wytrzymałości. Trzeba zrezygnować, przynajmniej na jakiś czas, ze słodkich posiłków, które tylko pobudzają nasz apetyt. Koniec ze słodyczami i ciastami. Szlaban!

Trzeba się zdrowo przestawić

Jedz regularnie 5 posiłków dziennie co 3 godziny. Staraj się unikać podjadania, a jeśli już musisz po coś sięgnąć, niech to będzie marchewka, jabłko lub inny owoc.

W ten sposób przejmiesz kontrolę nad organizmem – w odpowiednim czasie otrzyma on niezbędną energię. Ale pamiętaj, by owoców nie jeść na kolację, bo zawierają fruktozę (czyli cukier owocowy), której organizm może nie zdążyć spalić przed snem.

W konsekwencji zostanie ona zmagazynowana. Poza tym przeżuwaj wszystko dokładnie. Dzięki temu nie tylko dasz swojemu organizmowi czas, aby wydzielił leptynę – hormon zmniejszający apetyt, ale też ułatwisz jelitom trawienie. I jeszcze jedno – jeśli chcesz zjeść mniej, na pół godziny przed posiłkiem wypij szklankę wody. No i postaw na mniejsze porcje.

Jajka na śniadanie. O tym, że pomijanie tego posiłku sprzyja tyciu, wie już każdy. Ale to, co ląduje rano na Twoim talerzu, też nie jest bez znaczenia. Otóż Ci, którzy jedzą jajka, dłużej czują się najedzeni i dostarczają swojemu organizmowi mniej kalorii podczas całego dnia.

Pamiętaj o błonniku. Szybko wypełnia żołądek i wspomaga pracę jelit. Znajdziesz go w pieczywie pełnoziarnistym, płatkach śniadaniowych, warzywach i owocach.

IK

Tak oszukasz głód

Woda to podstawa. Wypijaj przynajmniej 2 litry dziennie. Jej niedobory możesz także uzupełniać poprzez spożywanie owoców i warzyw zawierających duże ilości wody. Dobrym pomysłem są również wszelkiego rodzaju zupy czy kremy oraz koktajle.

Pumpernikiel i inne rodzaje pieczywa pełnoziarnistego mogą Ci pomóc w walce z nadmiernym apetytem, ponieważ Twój układ pokarmowy potrzebuje więcej czasu na ich strawienie niż w przypadku jasnego chleba i bułek. Wysokosycące są również jaja.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej