Herbatki na chłodne dni wspomagające odchudzanie

Napary z owoców, aromatycznych przypraw i różnych herbacianych listków otulą nas ciepłym aromatem i pomogą zimową porą zachować smukłą linię.

Zdjęcie

Herbata rozgrzeje i pomoże w odchudzaniu /123/RF PICSEL
Herbata rozgrzeje i pomoże w odchudzaniu
/123/RF PICSEL

Jabłkowa z dziką różą

Różane owoce to wzmacniający eliksir na chłody i skarbnica wit. C. Mają jej o wiele więcej niż cytrusy!

Zdaniem naukowców ta witamina bierze udział niemal we wszystkich procesach związanych z odchudzaniem. M.in. wspomaga wytwarzanie L-karnityny, która zapobiega odkładaniu się tłuszczu na brzuchu.

Reklama

Przepis na herbatkę: ✔8-10 owoców dzikiej róży ✔soczyste jabłko ✔kawałek świeżego imbiru ✔szczypta herbaty czarnej.

Do 2 szkl. wody wsypujemy owoce róży i gotujemy ok. 10 min. Dodajemy szczyptę herbaty, po kilka plasterków imbiru i jabłka. Przykrywamy na kilka minut.

✔Równie dobre... Do miksu możemy dodać łyżeczkę owoców bzu czarnego. Też ma dużo wit. C, lekko przeczyszcza i odtruwa.

Imbirowa z cytryną

Korzeń imbiru zawiera olejki eteryczne, które rozgrzewają i wspomagają przemianę materii, m.in. zapobiegają wzdęciom i pomagają usunąć z organizmu toksyny. Odchudzające działanie imbiru wspiera cytryna z dawką witaminy C.

Przepis na herbatkę: ✔łyżeczka czarnej herbaty ✔kawałek świeżego imbiru ✔skórka i sok z cytryny.

Posiekany imbir i skórkę zalewamy 2 szkl. wody i doprowadzamy do wrzenia. Płynem zalewamy herbatę i zaparzamy. Dodajemy sok i ewentualnie miód.

✔ Równie dobre... Do filiżanki z gorącą wodą dodajemy 2-3 posiekane plasterki imbiru i miód.

Cynamonowa z anyżkiem

Cynamon otula nas ciepłem oraz zapobiega przekształcaniu się cukrów w tłuszczyk. Wyszczuplający efekt wzmacniają anyżek (m.in. aktywizuje soki żołądkowe) oraz zielona herbata bogata w substancje przyspieszające trawienie.

Przepis na herbatkę: ✔2 łyżeczki zielonej herbaty ✔laska lub łyżeczka cynamonu ✔3 goździki ✔gwiazdka anyżku ✔szczypta kardamonu.

Przyprawy zalewamy 1 l wody i doprowadzamy do wrzenia. Po chwili wsypujemy herbatę. Zaparzamy ok. 5 min.

✔Równie dobre... Do filiżanki z czarną herbatą możemy dodać szczyptę cynamonu.

Czerwona z papryczką

Czerwona herbata pu-erh zwana jest pogromcą kalorii, bo hamuje wchłanianie tłuszczu z pokarmów. Natomiast ostra papryczka chili zawiera kapsaicynę, która sprzyja wytwarzaniu ciepła, co przekłada się na lepszą przemianę materii.

Przepis na herbatkę: ✔ok. 2 łyżeczek herbaty czerwonej pu-erh, ✔szczypta chili.

Herbatę zalewamy 2 szkl. wody o temperaturze ok. 95 stopni. Parzymy ok. 3 minut (wtedy nie robi się gorzka). Odcedzamy. Dodajemy chili.

✔ Równie dobre... Możemy dwa a nawet trzy razy zaparzać te same listki i dosładzać je np. cynamonem.

Malinowa z goździkami

Już sam zapach malin oraz borówek działa rozgrzewająco. Herbatki z tych owoców pomagają unormować poziom cukru we krwi, co skutecznie zmniejsza ochotę na sięganie po słodkie przekąski, zwłaszcza po obiedzie.

Przepis na herbatkę: ✔3 torebki herbaty malinowej ✔łyżeczka cynamonu ✔2–3 goździki.

Herbatki wraz z przyprawami zaparzamy (ok. 20 minut) w litrze wrzątku. Przed podaniem ewentualnie dosładzamy miodem, najlepiej lipowym.

✔ Równie dobre... Wspaniale smakuje w mroźne dni herbatka z suszonych jagód. Jest prosta w przygotowaniu. Wystarczy 2 łyżeczki owoców zalać półtorej szklanki wody i pogotować ok. 10 min, nie dopuszczając do wrzenia. Do przecedzonego płynu możemy dodać odrobinkę miodu.

Zielona herbata z granatem

Ten bardzo smaczny napój natychmiast rozgrzeje każdego zmarźlucha. Sam napar z zielonych listków wspomaga przemianę materii. Natomiast sok z ziarenek granatu zawiera cenne polifenole, które skutecznie niwelują uczucie głodu.

Przepis na herbatkę: ✔2 łyżeczki zielonej herbaty ✔owoc granatu ✔sok z połowy cytryny.

Zielone listki wsypujemy do czajniczka i zalewamy pół litra gorącej wody. Zaparzamy. Ziarnka granatu miażdżymy, by uzyskać sok. Dodajemy go do naparu wraz z sokiem z cytryny. Dosładzamy miodem.

Unikajmy cukru! To tylko puste kalorie (1 łyżeczka ma ok. 20 kcal), bez wartości odżywczych. Poza tym do jego strawienia organizm zużywa dużo wit. B i wapnia. A komu trudno jest obejść się bez słodkiego smaku, proponujemy zamienniki .

Wanilia i cynamon: Szczypta tych przypraw zastępuje cukier i nadaje herbatkom wspaniały aromat .

Stewia: Warto wypróbować tę pochodzącą z Paragwaju roślinkę, bo jest 300 razy słodsza od cukru i ma zero kalorii. Jest dostępna m.in. pod postacią kryształków.

Miód: Choć kaloryczny, zużyjemy go mniej, bo jest słodszy od cukru. Ma też wartości odżywcze (zawiera m.in. witaminy) i sprawdzi się zimą, bo działa antybakteryjnie.

Konsultacja: Paweł Widuliński, dietetyk, Laboratorium Doskonałej Sylwetki LaDos w Warszawie

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Naj
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej