Dieta rozgrzewająca

Każda pora roku ma swoje wymagania dietetyczne. Jesienią, gdy organizm bardziej jest narażony na infekcje wirusowe i bakteryjne, dieta powinna wzmacniać i rozgrzewać. Co zatem jeść, a czego unikać, aby jesienią nie chorować?

Dietetycy radzą jadać teraz ciepłe posiłki. Na śniadanie dobra jest np. jajecznica lub omlet. Uwaga, jesienią nie jest wskazana zupa mleczna. Mleko sprawia, że w organizmie wytwarza się śluz, który powoduje zaflegmienie, a tego należy unikać. Możesz natomiast zjeść kaszę jaglaną ugotowaną na wodzie.

Reklama

Ogranicz również twarogi i jogurty, a także produkty powstałe z białej mąki – ciastka, bułki, rogale i chleb. Jeśli przez cały dzień będziesz jeść kanapki, na pewno szybko zmarzniesz.

Zamiast czarnej herbaty i kawy, sięgnij po herbaty ziołowe np. z czarnego bzu, malin, lipy. Dodawaj do nich cynamon, imbir lub miód. Pij ciepłe kompoty z jabłek, śliwek, gruszek z goździkami, kardamonem, cynamonem i daktylami.

Dieta powinna być bogata w warzywa, najlepiej gotowane. Zwiększają one chłonność śluzówki jelita, przez co witaminy będą lepiej przyswajalne. Dobra jest marchewka z groszkiem, buraczki, gotowany na parze kalafior lub brokuł. Raz w tygodniu jadaj kiszoną kapustę.

Jeżeli wolisz surowe warzywa, wybieraj sezonowe, np. marchew, i dodawaj je do dania ciepłego. Unikaj teraz surowych zielonych ogórków, pomidorów i sałaty, bo wyziębiają organizm.

Zrezygnuj z cytrusów. W diecie jesiennej konieczne są zdrowe tłuszcze. Dostarcza ich np. oliwa z oliwek. Zawiera mało nasyconych kwasów tłuszczowych, a dużo jednonienasyconych. Obniżają one poziom złego cholesterolu (LDL) oraz zwiększają zawartość dobrego (HDL).

Uważaj na mięso. Nie żałuj sobie teraz czosnku. Zawiera alliinę, związek przekształcany podczas miażdżenia lub przeżuwania w allicynę. Ta substancja wykazuje właściwości antybiotyczne. Charakterystyczny zapach czosnku zniwelujesz, żując świeżą gałązkę pietruszki.

Pamiętaj też o pieprzu cayenne, chrzanie i musztardzie – te przyprawy znakomicie rozgrzewają organizm.

REK

Cytrusy niekoniecznie! Właśnie teraz są najtańsze, ale z ich jedzeniem poczekajmy do wiosny. Cytrusy, hodowane przecież w ciepłych krajach, bardzo wychła dzają organizm. Witaminę C znajdziesz np. w kiszonej kapuście.

Uważaj na mięso. Mocno zakwasza, a przy kwasicy w ciele, tracimy równowagę mineralną i spada odporność. Mięso zastąp cieciorką, soją, soczewicą, grochem i fasolą.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Dieta kontra smog

    Bronimy się przed trującymi pyłami, nosząc maseczki czy stosując oczyszczacze powietrza. Ale do tej walki trzeba także dołączyć odpowiednie odżywianie. więcej