Dieta odkwaszająca wzmocni cię przed zimą

Łapiesz infekcje, jesteś ciągle zmęczona, masz kłopoty ze skórą... Powodem wszystkich tych dolegliwości jest bardzo często nadmierne zakwaszenie organizmu. A receptą na zdrowie – menu pełne warzyw i owoców. •Anna Wolanin

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Przemęczenie, skłonność do przeziębień, gorszy wygląd – takie objawy jesienią nikogo nie dziwią. Warto jednak wiedzieć, że mogą one być nie tylko efektem niekorzystnej aury. Pojawiają się też, gdy dojdzie do zaburzenia odczynu pH w organizmie.

Naturoterapeuci twierdzą, że najlepiej sprawdzić, czy nastąpiło zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej – palpacyjnie, czyli dłońmi. Badanie wykonuje specjalista. Uciska ciało na wysokości kości krzyżowej, sprawdzając w ten sposób twardość tkanek.

Reklama

Dodatkowo ocenia stan skóry i kolor języka. Natomiast laboratoryjne badanie moczu czy krwi nie odzwierciedla faktycznego stanu kwasowo-zasadowego organizmu. Pokazuje tylko, jakie jest pH w danej chwili w konkretnym płynie ustrojowym.

Żeby utrzymać pH na właściwym poziomie, twoja dieta powinna składać się w 80 proc. z produktów zasadotwórczych (alkalizujących) i obojętnych, a w 20 proc. z kwasotwórczych. Tymczasem tradycyjny jadłospis wygląda dokładnie odwrotnie.

I wbrew pozorom szkodliwe wcale nie są pokarmy kwaśne! Liczy się nie smak, ale zawartość: chloru, fosforu i siarki. Im ich więcej, tym silniejsze działanie kwasotwórcze. Aby zaradzić skutkom zakwaszenia, potrzebna jest odkwaszająca dieta.

Sprawdź, czy jej potrzebujesz, odpowiadając na te pytania: Masz mało energii? Bolą cię mięśnie i kręgosłup? Cierpisz na osteoporozę? Masz kamienie żółciowe? Twoja skóra jest przesuszona? Masz krostki i wypryski? Trudno ci się skoncentrować?

Jeśli na większość pytań odpowiedziałaś „tak”, zastosuj naszą dietę. Trzeba jej przestrzegać przynajmniej przez miesiąc, a najlepiej przez całe życie.

Kwaśne jedzenie, czyli co ograniczyć

Spróbuj wyrzucić z diety cukier i jego produkty. To potężni zakwaszacze. Podobnie działa również czerwone mięso, zwłaszcza wieprzowina. Zatem lepiej nie jeść jej wcale. Postaraj się też zrezygnować z białej mąki pszennej i jej produktów, białego ryżu, żółtych serów, kawy, czarnej herbaty, kakao oraz czekolady.

Unikaj fast foodów. Uważaj też na pewne warzywa strączkowe: groch, ciecierzycę i fasolkę kidney, bo zakwaszają organizm. Podobnie jak niektóre owoce, np. borówki i żurawiny. Nie kupuj suszonych bananów, śliwek ani daktyli, jeśli na opakowaniu zaznaczono, że zawierają substancje konserwujące.

Na diecie odkwaszającej trzeba też ograniczyć do dwóch – trzech razy w tygodniu nabiał, ryby, jaja, chleb żytni, płatki zbożowe, maka ron pełnoziarnisty, orzeszki ziemne oraz piwo.

Nie używaj kostek rosołowych do przygotowywania zup i mieszanek przypraw z polepszaczami smaku. To zakwaszające bomby. Zwróć też uwagę, żeby nie łączyć węglowodanów z białkami, np. kaszy z mięsem. Są inaczej trawione. Gdy jednocześnie znajdą się w układzie pokarmowym, łatwiej o zaburzenia pH.

Dobre zasady, czyli co naprawdę warto jeść

Codziennie pij sok z buraka - daje świetny efekt odkwaszający. Bierzesz kilka buraków, myjesz i wkładasz do piekarnika na ok. 40 min (temp. 200°C). Następnie studzisz, obierasz, kroisz i wyciskasz w sokowirówce.

Odkwaszająco działa też sok z brzozy – kupisz go w sklepach ze zdrową żywnością.

Pięć razy dziennie sięgaj po warzywa i owoce. Najsilniejsze działanie zasadotwórcze mają pietruszka, kiszona kapusta i kiełki. Naturoterapeuci polecają też bakłażany, dynię, cukinię, ogórki, sałatę, botwinę, szpinak (surowy) oraz czarną rzodkiew.

Bez ograniczeń możesz jeść buraki, brokuły, marchew, seler, pomidory, fasolkę szparagową i słodką paprykę. Natomiast wśród owoców szczególnie polecane są cytryny, grejpfruty, wiśnie i truskawki.

Warzywa jedz surowe lub przygotowane na parze Ostatecznie gotowane w małej ilości wody, aby nie tracić witamin i mikroelementów. Ziemniaki i buraki gotuj albo piecz w łupinkach. Natomiast zupy należy przygotowywać na wywarach warzywnych.

Nie na mięsie i nie na kostkach rosołowych ani na gotowych bulionach warzywnych. Najlepszy wywar powstanie, gdy dużą włoszczyznę zalejesz wodą, dodasz liść laurowy i będziesz gotować, aż warzywa zmiękną. Nie martw się, nie stracą swojej odkwaszającej mocy.

Tu znajdziesz więcej porad

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Kuchnia wegetariańska Źródło prostych recept na pyszne dania, które pomogą oczyścić i odkwasić nasz organizm. W. Rusin Wyd. Dragon, 24 zł

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Nadmiar kwasu rujnuje zdrowie – przyczyny i skutki Wiele informacji o problemach wynikających z zakwaszenia. M. Worlitschek Wyd. Interspar, ok. 20 zł

Zakwaszenie Nieznana przyczyna wielu chorób Indywidualny program odkwaszania plus najlepsze przepisy. R. Young, S. Young, Wyd. Medium, 37 zł

Twój nowy jadłospis opracował

Paweł Błaszczyszyn, specjalista od naturalnych terapii

DZIEŃ I Śniadanie: Bułka grahamka. Chudy twaróg z jogurtem naturalnym i warzywami, np. pomidorem i natką. Herbatka owocowa.

II śniadanie: Sałatka z jabłka, pomarańczy, mandarynki i kiwi. Można dodać garść orzechów włoskich oraz łyżeczkę siemienia lnianego. 3 kromki chleba chrupkiego. Filiżanka herbatki z owoców leśnych.

Obiad: Miseczka (250 ml) zupy jarzynowej z dodatkiem oleju tłoczonego na zimno, 2 gotowane ziemniaki, 3 plastry grillowanej cukinii. Surówka z połowy cykorii, marchewki i połowy jabłka skropiona cytryną. Sok z buraków.

Podwieczorek: Surówka z marchewki i jabłka. Herbatka owocowa. Kolacja: Makaron z chudym twarogiem oraz cynamonem, 2 mandarynki. Szklanka herbatki z melisy.

DZIEŃ II Śniadanie: 2 kromki chleba graham z plasterkiem piersi indyka (upieczonej w domu), sałatą lodową, połową zielonego ogórka. Szklanka zielonej herbaty.

II śniadanie: Jogurt naturalny z łyżką nasion słonecznika, 2 kromki chleba chrupkiego. Do tego średnia pomarańcza i szklanka herbatki z owoców leśnych.

Obiad: Miseczka (250 ml) krupniku ugotowanego na wywarze warzywnym z ziemniakami. 2 łyżki brązowego ryżu. Surówka z kiszonej kapusty, jabłka, cebuli i marchewki, skropiona olejem rzepakowym. Szklanka soku z buraków.

Podwieczorek: 2 grejpfruty, herbatka owocowa.

Kolacja: Sałatka z 2 łyżek ryżu, ogórka zielonego i jajka. Szklanka herbatki ziołowej.

DZIEŃ III Śniadanie: Omlet z 2 jajek z pomidorem. Mała grahamka. Szklanka soku świeżo wyciśniętego z pomarańczy i dwóch mandarynek.

II śniadanie: Dwie kromki chleba graham, kawałek pieczonego łososia na zimno z 2 listkami sałaty i kilkoma plasterkami zielonego ogórka. Herbatka owocowa.

Obiad: Miseczka (250 ml) barszczu ukraińskiego z ziemniakami na wywarze warzywnym bez śmietany. Można go doprawić łyżką oliwy. 2 gołąbki z farszem ryżowo-mięsnym. Szklanka soku z buraków.

Podwieczorek: Garść migdałów albo orzechów pistacjowych. Szklanka soku pomidorowego.

Kolacja: Ciemny ryż zapiekany z jabłkiem z dodatkiem cynamonu. Filiżanka herbatki rumiankowej.

Zdaniem eksperta

Lek. med. Paweł Błaszczyszyn

naturoterapeuta z przychodni KOMED

Czy kuracja odkwaszająca może działać leczniczo?

Wiadomo, że zakwaszenie organizmu może zaostrzać lub wręcz powodować przewlekłe stany zapalne błony śluzowej żołądka i choroby pęcherzyka żółciowego. Negatywnie wpływa też na układ kostno-mięśniowy, sprzyjając schorzeniom kręgosłupa, osteoporozie czy zapaleniu stawów.

Z zakwaszeniem wiążą się też próchnica, parodontoza, a nawet cukrzyca i kamienie nerkowe. Zbyt niskie pH źle działa również na układ sercowo-naczyniowy, co może skutkować nadciśnieniem i innymi chorobami naczyń.

Jeśli zatem uda nam się zmienić odczyn pH w organizmie, możemy uniknąć wymienionych wcześniej chorób, złagodzić ich przebieg albo łatwiej je wyleczyć.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Zobacz również