Dieta bezglutenowa

Reklama

Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że wiele dolegliwości spowodowanych jest jedzeniem produktów zawierających gluten (białko roślinne zawarte w zbożach). Szczególnie, jeśli nie mamy stwierdzonej celiakii ani alergii na ten składnik.

Jednak coraz częściej wykrywana jest przez lekarzy nadwrażliwość na gluten (schorzenie to nie ma związku z celiakią). Podrażnia on jelita i może prowadzić do stanu zapalnego. Zmniejsza się wówczas także zdolność wchłaniania przez organizm ważnych dla nas substancji odżywczych.

Coraz więcej osób stosuje też dietę bezglutenową tylko dlatego, by stracić nadmiar kilogramów.

Objawy nadwrażliwości na gluten

Mamy złe samopoczucie, często dokuczają nam bóle głowy, jesteśmy podenerwowane. Bolą nas mięśnie i stawy. Na skórze pojawiają się zmiany zapalne, trądzik, wypadają włosy.

Dokuczają nam problemy ze strony układu pokarmowego – pojawiają się bóle brzucha oraz uczucie pełności.

Możemy też czuć się osłabione, pozbawione energii. To także częsty objaw nietolerancji glutenu i zaburzeń wchłaniania, bo częstym jego skutkiem są niedobory żelaza, kwasu foliowego, witamin, a nawet anemia.

Na czym polega dieta

Trzeba zrezygnować z produktów, które zawierają gluten: pszenica, żyto, jęczmień.

Zrezygnuj z pieczywa pszennego (białego i razowego), ciasta, makaronów, pizzy, musli, płatków śniadaniowych, kaszy (manny, pęczaku), a także kiełków i otrębów pszennych.

Unikaj wędlin takich jak kaszanka, pasztetowa i pasztet (mają dodatek glutenu), także kotletów mielonych, panierowanych w bułce tartej.

Sosów i zup nie zagęszczaj mąką.

Nie pij kawy zbożowej, piwa i innych alkoholi zbożowych.

Bez obawy sięgaj natomiast po: kukurydzę, ziemniaki, ryż, fasolę, soczewicę, orzechy, mięso, ryby, jajka, świeże owoce i warzywa.

Co zyskujemy

Odczuwamy błyskawiczną poprawę samopoczucia, czujemy się spokojniejsze, mamy więcej energii.

Przestają nam dokuczać bóle brzucha uczucie przepełnienia i wzdęcia.

Dzięki rezygnacji z mącznych dań, słodkich przekąsek i białego pieczywa, dostarczamy sobie znacznie mniej kalorii, więc szybko pozbywamy się też niepotrzebnych kilogramów.

Bezglutenowy posiłek

Przepis: Ugotuj w lekko osolonym wrzątku ryż (może być brązowy lub biały). Strąki zielonej, żółtej i czerwonej papryki umyj, skrop oliwą i piecz 15 minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 2000C. Upieczoną paprykę przełóż na talerz i nakryj szczelnie folią spożywczą, by zaparowała.

Gdy ostygnie, oczyść ją z pestek, zdejmij skórkę i pokrój miąższ w kostkę. Wymieszaj ostudzony ryż z papryką, dopraw solą i pieprzem, polej oliwą i sokiem z cytryny. Udekoruj świeżą bazylią.

Zdaniem eksperta

♦ Dla zdrowia: Rezygnacja z glutenu w diecie jest na pewno konieczna u osób chorych na celiakię, jak również u tych, u których stwierdzono alergię lub nietolerancję na gluten. Choroby te powinien jednak zawsze stwierdzić lekarz, na podstawie wyników badań diagnostycznych.

♦ Dla urody: Unikanie glutenu, nawet przez osoby zupełnie zdrowe, przynosi pewne korzyści, bo przecież stosując tę dietę, musimy zrezygnować z wielu kalorycznych produktów takich jak bułeczki, hamburgery czy ciasteczka. „Bezglutenowcy” więc chudną, są szczęśliwi i… niech trwają w swoim „pożytecznym dziwactwie”.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Świat kobiety
Więcej na temat:

Zobacz również