Dieta bez glutenu

Stała się hitem, ale jest przeznaczona dla chorych. Zdrowej osobie wystarczy mała zmiana jadłospisu.

Jeszcze niedawno problem z tolerancją glutenu miały głównie osoby chore na celiakię. Gluten wywołuje u nich stan zapalny i niszczy kosmki jelitowe, których zadaniem jest wchłanianie składników pokarmowych. To choroba nieuleczalna, a jedynym na nią lekiem jest dieta bezglutenowa.

Dziś coraz więcej jest osób, które nie chorują na celiakię, a mają nadwrażliwość na gluten. Nie niszczy on ich jelit, ale wywołuje podobne objawy: wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, bóle stawów i mięśni, uczucie zmęczenia.

Sprawdź, czy to nie celiakia

Reklama

Ta choroba może ujawnić się w dojrzałym wieku! Potrzebne są testy na specyficzne przeciwciała oraz biopsja jelita cienkiego (to badania refundowane).

Jeżeli badania nie potwierdzą celiakii, a nie jesteś alergiczką, pewnie masz „tylko” nadwrażliwość na gluten. Należy go odstawić. Można po kilku miesiącach próbować wrócić do pełnej diety, ale jeśli i objawy wrócą, trzeba pozostać na bezglutenowej.

Co wolno jeść?

Skreślamy produkty z pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia, bo zawierają gluten. Rezygnujemy więc m.in.: z mąki pszennej, kaszy manny, kaszki kuskus, pęczaku. Dozwolone są ryż, kukurydza, kasza jaglana, komosa ryżowa, kasza gryczana.

Czytamy etykiety produktów przetworzonych, bo może być w nich glutenowa mąka albo skrobia. Uważajmy np.: na parówki, batony, kawę zbożową, majonez, serki homogenizowane czy jogurty owocowe.

Na diecie bezglutenowej należy jeść więcej warzyw i owoców, aby nie zabrakło błonnika.

Zdaniem eksperta: Na początku każdy czuje się na niej lepiej, bo po prostu je zdrowiej – mniej białych bułek i żywności przetworzonej. Ale jeśli nie ma zdrowotnej potrzeby, nie radzę przechodzić na tę dietę, bo prowadzi ona do niedoborów błonnika, magnezu i witamin z grupy B.

Warto natomiast ograniczyć spożycie samej pszennej mąki, bo glutenu jest w niej cztery razy więcej niż kiedyś. Ale w zamian jeść produkty z innych zbóż, np. żytnie.

Muffiny bezglutenowe

Składniki: po szklance mąki ryżowej i kukurydzianej ● łyżeczka proszku do pieczenia ● 1/2 szklanki cukru ● szklanka mleka ● 1/3 szklanki oleju ● szklanka borówek lub jagód.

Wymieszaj w oddzielnych miskach suche i mokre składniki. Potem połącz je, wymieszaj. Dodaj owoce. Przełóż do papilotek. Piecz 20 minut w temp. 180 st. C.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Olivia
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Mięso? Tylko okazjonalnie!

    Powiedzmy to sobie szczerze – nie każdy potrafi obyć się bez mięsa i przestawić się tylko na roślinki. Ale z drugiej strony chciałoby się coś zrobić dla swojego zdrowia i lepszego samopoczucia. więcej