Dieta antyrakowa

Chcesz coś zrobić dla siebie? W takim razie zwróć uwagę na to, co masz na talerzu – bo za każdym razem, gdy wybierasz posiłek, podejmujesz decyzję, która dotyczy Twojego zdrowia.

Zdrowe jedzenie to ważny czynnik w profilaktyce chorób nowotworowych. Nie można nie wykorzystać tej wiedzy. Walcz!

Jedz warzywa i owoce

Trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców dziennie – tak brzmi podstawowa zasada diety antyrakowej. Warzywa i owoce obfitują bowiem w ogromną ilość przeciwutleniaczy, inaczej antyoksydantów, czyli związków, które przeciwdziałają utlenianiu.

Reklama

Jest ono procesem, bez którego nie byłoby życia, ale jednym z jego efektów ubocznych jest powstawanie wolnych rodników, które wywołują choroby i przy- spieszają proces starzenia.

Miksuj

Nie myśl jednak, że wystarczy jeść pojedyncze produkty antyrakowe, np. tylko brokuły, aby skutecznie zapobiegać chorobie. To nie zastąpi zbilansowanego odżywiania. Im bardziej jest ono zróżnicowane, tym lepsze jest zaopatrzenie organizmu w substancje ochronne.

Stosuj kolorową dietę

Owoce i warzywa można podzielić kolorystycznie według ich właściwości przeciwrakowych. Związki nadające warzywom kolor zielony (np. brokuł, brukselka, kalafior, kapusta) zmniejszają ryzyko zachorowania na raka żołądka, jamy ustnej i przełyku.

Pomarańczowe warzywa i owoce (mango, pomarańcze, marchew, dynia, brzoskwinia) chronią przed rakiem jamy ustnej oraz rakiem płuc.

Są przydatne w profilaktyce raka szyjki macicy, gdyż zwiększają odporność organizmu na atak wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV) odpowiedzialnego za tę chorobę.

Czerwony kolor (pomidory, truskawki, maliny, żurawina, arbuzy, jabłka, buraki, wiśnie) owoce i warzywa zawdzięczają likopenowi. Dieta antyrakowa oparta na likopenie jest wskazana szczególnie dla mężczyzn, bo zapobiega zachorowaniu na raka prostaty. Najwięcej likopenu jest w pomidorach!

Dieta antyrakowa oparta na niebieskich owocach i warzywach (suszone śliwki, rodzynki, bakłażany, czerwone winogrona, borówki, jeżyny, czarne porzeczki) często zalecana jest osobom przebywającym na słońcu.

Żółto-zielone produkty (jarmuż, szpinak, sałata, brokuły, groszek, kiwi) chronią przed rakiem skóry i trzustki. Kolor biały i kremowy (czosnek, cebula, rzodkiewka, chrzan, cykoria, soja) wykazuje działanie profilaktyczne m.in. przy raku piersi.

Zamiast soli

Czy wiesz, że nadużywanie soli może prowadzić do powstania m.in. raka żołądka? Dlatego zastąp ją ziołami i przyprawami ziołowymi. Świeże zioła dodawaj do potraw pod koniec gotowania.

Błonnik i dobre tłuszcze

Dzięki obecności błonnika w przewodzie pokarmowym rakotwórcze związki są szybciej wydalane z organizmu. Zawierają je wszystkie warzywa. Powinniśmy też zwiększyć spożycie ryb, pestek, orzechów, ziaren i wyciskanych z nich na zimno olejów, np. lnianego czy z pestek dyni.

Dieta

Pamiętaj, by posiłki jeść regularnie i bez pośpiechu. No i nie denerwuj się, bo rak lubi zestresowanych.

Korzenie, bulwy, pędy

Marchew, seler, burak, batat i rzodkiewka to prawdziwa antyrakowa tarcza ochronna. Marchew jest rekordzistką pod względem ilości dostarczanego karotenu. Najistotniejsza w marchewce jest jej gruba warstwa kory, bo to ona zawiera najwięcej cennego karotenu.

Czosnek i spółka

Czosnek nadaje potrawom nie tylko smak, ale też skutecznie redukuje zagrożenie nowotworowe. Pomaga w zapobieganiu tworzenia się nowych guzów i przerzutów, ale także powstrzymuje rozwój już istniejących guzów. Kurkuma zaś zawiera antyrakową kurkuminę.

Zielona herbata

Po jej wypiciu w naszej krwi znacząco podnosi się poziom przeciwutleniaczy. Specjalne wyłapywacze wolnych rodników w zielonej herbacie nazywają się katechinami. Dzięki temu zielona herbata zapobiega rozwojowi nowotworu płuc, przełyku, skóry, piersi czy żołądka.

Zielone warzywa

Brokuły, jarmuż oraz szpinak to prawdziwa mieszanka witamin, związków mineralnych oraz polifenoli. Hitem jest brokuł, który zawiera sulforafan – związek o silnym działaniu antynowotworowym. Nie można go tylko przegotować, bo straci swoje właściwości.

Uwaga

Chcesz uniknąć substancji rakotwórczych, ogranicz spożycie:

- produktów wędzonych – wędlin, ryb, serów, produktów mocno wysmażonych – im bardziej „spalona” panierka czy mięso, tym większe stężenie szkodliwych związków powstających w czasie smażenia czy pieczenia,

- produktów zepsutych, a nawet lekko nadpsutych – toksyny produkowane przez grzyby występujące w zepsutej żywności są odporne nawet na działanie obróbki termicznej,

- produktów wysokoprzetwo rzonych, z konserwantami i dodatkami chemicznymi – przetworzona żywność jest na ogół z pełnej białej mąki, cukru, olejów, barwników i aromatów,

- tłuszczów trans – które mogą powstawać w wyniku smażenia olejów w wysokiej temperaturze.

Fakt: Cukier wpływa na rozwój nowotworów

Z dość długiej listy codziennie zjadanych przez nas produktów, które sprzyjają rozwojowi nowo- tworów, najgroźniejszy jest cukier. Aby dowieść istnienia komórek nowotworowych w ciele człowieka, poszukuje się obszarów pochłaniających najwięcej glukozy (cukru).

Jeśli jakiś fragment ciała wyróżnia się nadmiernym pochłanianiem glukozy, to przyczyną tego zjawiska jest zwykle rak. Dla tego zamiast cukierków i cias tek jedz owoce, a na deser pozwalaj sobie tylko 3 razy w tygodniu.

Mit: Większość nowotworów jest dziedziczna

Jeśli również podzielasz tę opinię, będziesz zaskoczona. Okazuje się, że uwarunkowania genetyczne są odpowiedzialne za 10-15% przypadków chorób nowotworowych.

Przodkowie mogą nam natomiast przekazać mutację, czyli uszkodzenia w genach ważnych dla procesu powstawania raka. Nie oznacza to jednak, że na pewno zachorujemy, a jedynie zwiększone jest ryzyko powstania nowotworu. Nosiciele mutacji takich genów są objęci specjalną opieką.

Fakt: Niewłaś ciwy styl życia sprzyja rakowi

Na wzrost liczby nowotworów bardzo istotny wpływ ma niewłaściwy styl życia, np. palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, mała aktywność fizyczna, nieodpowiednia dieta i nadwaga, a zatem czynniki, na które mamy wpływ.

Kto za dużo pije, pali, zbyt wiele czasu spędza na słońcu, ma nadwagę – ten daje rakowi dodatkową szansę. Samo tylko palenie w skali całego globu ma związek z jedną piątą wszystkich nowotworów!

Mit: Kobiety o małych piersiach są mniej narażone na raka piersi

Nie ma związku między wielkością biustu a ryzykiem zachorowania na raka. Bardzo duże piersi mogą być trudniejsze do zbadania za pomocą dłoni i wykrycia zmian.

Nawet badanie mammograficzne trudniej jest przeprowadzić. Ale wszystkie kobiety, niezależnie od wielkości piersi, powinny przechodzić rutynowe badania. Zwłaszcza panie po menopauzie nie powinny zaniedbywać profilaktyki.

Fakt: Znamiona nie lubią słońca

Wystawiane na słoń ce lub mechanicznie drażnione (np. ocieranie przez odzież, smarowanie ciała, piasek na plaży, urazy przy uprawianiu sportów) mogą zezłośliwieć i rozwinąć się w czerniaka. Jest to jeden z najbardziej agresywnych nowotworów skóry. Ale nawet i on, jeśli zostanie wcześnie wykryty, daje dużą szansę na całkowite wyleczenie.

Uwaga! Oparzenia słoneczne wyraźnie zwiększają niebezpieczeństwo wystąpienia raka skóry. Wszelkie niepokojące zmiany musi zobaczyć lekarz.

Rak jelita grubego to choroba mężczyzn

Rzeczywiście częstotliwość występowania niektórych chorób jest wyższa u mężczyzn niż u kobiet (a w in­nych jest na odwrót), ale rak jelita grubego nie należy do żadnej z tych dwóch kategorii.

Nowotwór ten nie wybiera i występuje tak samo często u kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego każdy powinien do swoich profilaktycznych badań dołączyć badania w kierunku raka jelita grubego, a nie tylko osoby, u których w rodzinie pojawiły się takie przypadki.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Tele Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Co za dużo to za słono

    Sól spożywana w odpowiednich ilościach przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ale zwykle solimy za dużo i sobie szkodzimy. więcej