Co jeść, żeby schudnąć?

By w zdrowy sposób pozbyć się nadwagi, a przy okazji poprawić wyniki badań, wystarczy oprzeć dietę na niskim indeksie glikemicznym. To działa!

Pragniesz pozbyć się nadwagi? Zmień sposób przygotowywania posiłków. Im twardszy pokarm, tym wolniej go trawisz i cukier wolno przenika do krwi.

Jak najwięcej warzyw spożywaj w surowej postaci. Nie gotuj zbyt długo marchewki, buraków, brokułów, kalafiorów.

Reklama

Polub je w wersji al dente (dobrym rozwiązaniem jest gotowanie w parowarze). Zwiększ ilość pokarmów zawierających sprzyjający chudnięciu chrom. Jedz ryby, migdały, fasolę, ananasy, świeży szpinak, suszone morele.

Pamiętaj, że białko, błonnik i kwasy (ocet winny) zmniejszają wchłanianie węglowodanów.

Nadwaga sprzyja wzrostowi poziomu cukru i cholesterolu

Olga opuściła gabinet lekarza  rodzinnego w złym nastroju. Badania kontrolne wykazały u 43-latki podwyższone stężenie cholesterolu LDL. Poziom glukozy we krwi również przekraczał dopuszczalną normę.

To dlatego była ostatnio trochę senna, bez energii. Internista nie zlecił pacjentce leków, mimo że o to prosiła. – Musi pani schudnąć – powiedział dobitnie. Przy wzroście 164 cm nie powinna ważyć więcej niż 65 kg. Gdy powróci pani do swojej prawidłowej wagi, zarówno stężenie złego cholesterolu, jak i cukru, spadną do pożądanych wartości.

Przygnębiona po rozmowie z lekarzem Olga zgłosiła się do poradni dietetycznej. Ale zanim dostanie konkretne zalecenia, przez tydzień musi zapisywać wszystko, co zjada w ciągu dnia, wliczając drobne przekąski.

Po tygodniu dietetyk przeanalizował zapiski pacjentki. – Pani dieta jest źle zbilansowana – tłumaczył specjalista.

– Spożywa pani zbyt dużo węglowodanów, nawet 4 razy dziennie. Na dodatek w pani jadłospisie przeważają produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG powyżej 60), wybitnie sprzyjające tyciu. Po zjedzeniu tych pokarmów błyskawicznie wzrasta stężenie cukru we krwi. To właśnie jest przyczyną odkładania się niechcianej tkanki tłuszczowej.

– Jakie produkty mają takie działanie? – zapytała Olga. – Pieczywo i inne wyroby z białej mąki, słodycze i kolorowe napoje słodzone cukrem – odparł dietetyk. – Szybkiemu tyciu sprzyja ponadto częste jedzenie ziemniaków i długo gotowanych warzyw.

Wysoki IG mają zwłaszcza marchew, buraki, kukurydza, bataty. Olga postanowiła całkowicie zmienić dietę. Dzięki temu powinna schudnąć około 8 kg w ciągu trzech miesięcy.

Jakie zalecenia dostała?

«Spożywaj co najmniej 5 niezbyt obfitych posiłków dziennie. W pierwszej połowie dnia możesz pozwolić sobie na węglowodany (wybieraj tylko te o niskim indeksie glikemicznym). Unikaj ich jednak po południu – jedz wówczas ryby, warzywa (sałatę, cukinię, brokuły, bakłażany, pomidory), a ponadto jajka, chudy nabiał. Pij dużo wody i zielonej herbaty, przyspieszającej przemianę materii.

«Tak komponuj swój jadłospis, by oprócz produktów zawierających białko i warzyw, spożywać pokarmy z indeksem poniżej 50, np. niełuskane zboża (z otoczką), kasze gruboziarniste (np. pęczak, orkisz, kaszę gryczaną), makaron razowy, orkiszowy, żytni.

«Włącz też do jadłospisu rośliny strączkowe (soczewicę, ciecierzycę, groch, fasolę). Polub niesłodkie owoce (cytrusy, kiwi, jagody, maliny), jedz je jednak do godziny 16 (później są źle trawione).

«Słodź tylko naturalnymi słodzikami – ksylitolem lub stewią.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Na żywo
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Dieta kontra smog

    Bronimy się przed trującymi pyłami, nosząc maseczki czy stosując oczyszczacze powietrza. Ale do tej walki trzeba także dołączyć odpowiednie odżywianie. więcej