Co jeść, by zapobiec anemii?

Twoja morfologia pogorszyła się, grozi Ci anemia? Być może to skutek niewłaściwej diety. Przyswajanie żelaza zależy nie tylko od jego ilości w pokarmie, ale również od innych składników potrzebnych do jego wchłaniania. Dieta zwiększająca poziom żelaza we krwi jest też wskazana dla pań z obfitymi miesiączkami.

Najważniejsze zasady diety

Dwa razy w tygodniu: Dobrze przyswajalne żelazo hemowe znajdziesz w mięsie (krwistych stekach), wątróbce oraz jajach. Jedz bogate w witaminę B12 ryby, np. dorsza, mintaja.

Reklama

Codziennie: Potrzebnego Ci kwasu foliowego, cynku i witaminy C dostarczą zioła i warzywa. Jedz natkę z pietruszki, szpinak, szczypior.Polub jarmuż i brukselkę.

Jak najrzadziej: Kawę i herbatę ogranicz z uwagi na szczawiany utrudniające wchłanianie żelaza. Podobnie działają fosforany (unikaj napojów z puszki i zupek instant).

Jadłospis na 1 dzień:

Śniadanie: razowy chleb, twarożek, szczypior; obiad: bitki wołowe, kasza, jarmuż; podwieczorek: kisiel z żurawiny; kolacja: pieczywo z wędzoną flądrą, pomidor.

Do wyboru: Mniejsze ilości żelaza znajdziesz również w pieczywie razowym, kaszy jaglanej i gryczanej, płatkach owsianych, kakao. Raz na parę dni jedz orzechy laskowe.

Trzy razy w tygodniu: Zadbaj nie tylko o zielone, ale również o czerwone warzywa – źródło witamin C, E, B12, B6. Często pałaszuj pomidory, paprykę, brokuły. Dania posypuj kiełkami.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Na żywo

Zobacz również

  • Schudnąć po 50-tce? To nie takie trudne!

    Hormony wariują, zaś metabolizm wyraźnie zwalnia. To dlatego po przekroczeniu pięćdziesiątego roku życia tak trudno jest nam zachować linię. Są jednak na to mało znane, ale skuteczne sposoby! więcej