Co jeść, by zapobiec anemii?

Twoja morfologia pogorszyła się, grozi Ci anemia? Być może to skutek niewłaściwej diety. Przyswajanie żelaza zależy nie tylko od jego ilości w pokarmie, ale również od innych składników potrzebnych do jego wchłaniania. Dieta zwiększająca poziom żelaza we krwi jest też wskazana dla pań z obfitymi miesiączkami.

Najważniejsze zasady diety

Dwa razy w tygodniu: Dobrze przyswajalne żelazo hemowe znajdziesz w mięsie (krwistych stekach), wątróbce oraz jajach. Jedz bogate w witaminę B12 ryby, np. dorsza, mintaja.

Reklama

Codziennie: Potrzebnego Ci kwasu foliowego, cynku i witaminy C dostarczą zioła i warzywa. Jedz natkę z pietruszki, szpinak, szczypior.Polub jarmuż i brukselkę.

Jak najrzadziej: Kawę i herbatę ogranicz z uwagi na szczawiany utrudniające wchłanianie żelaza. Podobnie działają fosforany (unikaj napojów z puszki i zupek instant).

Jadłospis na 1 dzień:

Śniadanie: razowy chleb, twarożek, szczypior; obiad: bitki wołowe, kasza, jarmuż; podwieczorek: kisiel z żurawiny; kolacja: pieczywo z wędzoną flądrą, pomidor.

Do wyboru: Mniejsze ilości żelaza znajdziesz również w pieczywie razowym, kaszy jaglanej i gryczanej, płatkach owsianych, kakao. Raz na parę dni jedz orzechy laskowe.

Trzy razy w tygodniu: Zadbaj nie tylko o zielone, ale również o czerwone warzywa – źródło witamin C, E, B12, B6. Często pałaszuj pomidory, paprykę, brokuły. Dania posypuj kiełkami.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

Na żywo

Zobacz również