Co jeść, by uniknąć cukrzycy?

Żyjemy w czasach, w których zachorowalność na cukrzycę typu 2 przybrała formę epidemii. Ty jednak nie musisz stać się jej ofiarą. O ile o siebie zadbasz.

Zdjęcie

Jeśli o siebie zadbasz, możesz uniknąć cukrzycy /123/RF PICSEL
Jeśli o siebie zadbasz, możesz uniknąć cukrzycy
/123/RF PICSEL

Czujesz senność i zmęczenie, ciągle chce Ci się pić, częściej niż dotąd chodzisz do toalety, a ponadto nękają Cię infekcje śluzówki – jamy ustnej i układu płciowego? Zgłoś się do lekarza i poproś o skierowanie na badanie poziomu cukru we krwi.

Powyższe objawy mogą bowiem wskazywać na cukrzycę, a niezdiagnozowana, i co za tym idzie, nieleczona, może doprowadzić do miażdżycy, zawału, udaru mózgu, a także 20-krotnie zwiększa ryzyko chorób grożących amputacjami nóg.

Reklama

Na tę chorobę cierpi 8,3 proc. ludzi. Z tego aż 90 proc. przypadków to cukrzyca typu 2, której można zapobiec! Krótko mówiąc, jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia, masz nadwagę, jesz dużo słodyczy i tłustych produktów pochodzenia zwierzęcego, to jesteś na najlepszej drodze, by trafić do wspomnianych wyżej statystyk.

Skąd się bierze?

Główną przyczyną cukrzycy typu 2, czyli spowodowanej zbyt niską produkcją insuliny, hormonu odpowiadającego za obniżenie poziomu glukozy we krwi, jest otyłość.

A to dlatego, że u osób z nadwagą tłuszcz nie tylko gromadzi się tuż pod skórą, ale też obrasta narządy wewnętrzne. To skutecznie upośledza ich funkcjonowanie – trzustka nie jest w stanie produkować wystarczającej ilości insuliny i cukrzyca gotowa.

Musisz schudnąć

Obwód talii przekraczający 80 cm to sygnał alarmowy, że należy się za siebie wziąć. Absolutnie konieczna będzie dieta wykluczająca słodycze i węglowodany proste (cukier i jego pochodne), a także zwiększenie ilości ruchu – minimum 30 minut szybkiego marszu dziennie.

Warto kupić sobie krokomierz – urządzenie to liczy, ile kroków wykonujemy. By zmniejszyć ryzyko cukrzycy, należy mieć dziennie na liczniku 10 tysięcy kroków.

Co jeść i kiedy

Złe nawyki żywieniowe powodują wahania poziomu glukozy, co rozregulowuje nasz metabolizm i owocuje napadami wilczego apetytu. Dlatego jeżeli nie chcesz być skazany na przyjmowanie leków do końca życia (krótszego o 10 lat, bo o tyle jego oczekiwaną długość obniża cukrzyca), musisz zwrócić uwagę na to, co i kiedy jesz. Po pierwsze: pięć posiłków dziennie.

Wydłużanie przerw między nimi i zmniejszanie ich liczby, za to zwiększanie ilości jednorazowo przyjmowanych pokarmów to prosta droga do problemów. Najlepsze dla osób narażonych na cukrzycę lub już na nią cierpiących są produkty, których spożycie powoduje powolne podnoszenie się poziomu cukru we krewi, czyli te o niskim indeksie glikemicznym.

Należą do nich: pełnoziarniste pieczywo, makaron razowy, otręby, ryż brązowy, chudy nabiał, drób, warzywa strączkowe, pomidory, marchew i inne jarzyny. Ostrożnie powinniśmy dozować owoce. Szczególnie jedzenie ich w godzinach wieczornych jest niewskazane, bo powoduje wysokie stężenie glukozy we krwi na czczo.

Badania kontrolne

Warto robić je raz do roku, szczególnie gdy mamy nadwagę lub gdy na cukrzycę cierpieli nasi rodzice, a także w chwili, kiedy zauważymy u siebie niepokojące objawy (zmęczenie, nadmierne pragnienie, infekcje układu moczowo-płciowego).

– badanie poziomu cukru z krwi żylnej (pobranej na czczo, 6 godzin po posiłku)

– test obciążenia glukozą – składa się z dwóch etapów: pobrania krwi na czczo i oznaczenia poziomu cukru oraz powtórnego pobrania krwi po spożyciu 75 g glukozy i upływie dwóch godzin.

Artykuł pochodzi z kategorii: Dieta

TV14
Więcej na temat:

Zobacz również