Sposoby na zaparcia w ciąży

Zbyt wolna przemiana materii to problem wielu ciężarnych. Co możesz zrobić, by pobudzić jelita do intensywniejszej pracy i pozbyć się kłopotów z trawieniem?

Konsultacja: Barbara Jaworska, położna. Tekst: Blanka Wolniewicz

Reklama

Jeszcze przed zajściem w ciążę miałam trudności z regularnym wypróżnianiem, teraz problem tylko się nasilił. Wydaje mi się, że wszystko, co zjadam, mój organizm zostawia sobie na zapas. Chciałam sięgnąć po jakiś silny środek przeczyszczający, ale wiem, że w moim stanie nie są one wskazane. Jak mogę sobie pomóc, by wreszcie poczuć się lepiej?

– Zaparcia wywołują zmiany hormonalne, jakie zachodzą w organizmie ciężarnej – mówi Barbara Jaworska, położna. – Wytwarzany przez łożysko hormon, progesteron, rozluźnia mięśnie, również te znajdujące się w przewodzie pokarmowym. To sprawia, że cały układ trawienny przyszłej mamy „rozleniwia się”.

Resztki pokarmowe zbyt długo zalegają w jelitach, a w konsekwencji stają się trudne do wydalenia – wyjaśnia ekspert. Problem zaparć może nasilić przyjmowanie przez ciężarną żelaza. – W takiej sytuacji warto rozważyć w porozumieniu z lekarzem zmianę preparatu – radzi położna.

Przedłużające się zaparcia pogarszają samopoczucie mamy i mogą też doprowadzić do powstania żylaków odbytu, czyli tzw. hemoroidów. Dlatego należy z nimi walczyć. – Nie wolno jednak sięgać po silne środki przeczyszczające, lepiej wypróbować domowe sposoby – mówi ekspert. Oto one.

● Zacznij dzień od szklanki wody z cytryną. Dla poprawienia smaku możesz dodać łyżeczkę miodu. Taki napój wypity na czczo, na pół godziny przed śniadaniem, podkręca metabolizm i pobudza przewód pokarmowy do pracy.

● Wzbogać dietę w błonnik. Produkty, które zawierają dużo błonnika, działają niczym „miotełka”, która wymiata złogi zalegające w jelitach oraz pomaga się ich pozbyć. Szczególnie obfitujące w błonnik są warzywa i owoce, płatki owsiane, otręby oraz wszelkie produkty pełnoziarniste (np. kasze).

● Zjadaj przynajmniej jedno jabłko dziennie. Surowe jabłka zawierają dużo błonnika, ale także pektyny, które pomagają usunąć toksyny z organizmu.

● Zastosuj kurację śliwkową. Suszone śliwki działają silnie przeczyszczająco. Z racji tego, że są dość kaloryczne, należy jadać je z umiarem (wystarczy 3-5 dziennie). Jeżeli jednak nie przepadasz za smakiem suszonych owoców, możesz zrobić sobie z nich napar. Kilka śliwek zalej wieczorem wrzątkiem i pozostaw na noc. Rano wypij napój: pobudzisz przemianę materii.

● Zrób kisiel z siemienia lnianego. Dwie łyżeczki siemienia zalej dwiema szklankami ciepłej, przegotowanej wody i wymieszaj. Powstały kisiel wypij przed snem, by usprawnić procesy trawienne.

● Często sięgaj po naturalne probiotyki. Są to dobroczynne kultury bakterii, które nasilają procesy fermentacji w jelitach i działają przeczyszczająco. Znajdziesz je np. w jogurtach, kefirach, ale także w soku z kiszonej kapusty.

● Pij dużo wody. Jedną z przyczyn zaparć jest niewystarczające nawodnienie organizmu (sprawia, że resztki pokarmowe zbijają się i trudniej je usunąć). Dlatego wypijaj 8-10 szklanek wody dziennie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Ciąża i poród

Zobacz również

  • Ciąża biochemiczna nie zawsze jest wykrywana - często bierze się ją za spóźnioną miesiączkę. Ciąża taka nie przekreśla szans na macierzyństwo - według niektórych badań nawet ponad połowa wszystkich... więcej