Sposoby na anemię w ciąży

Jesteś ciągle zmęczona, osłabiona i blada? Sprawdź poziom żelaza. Kiepskie samopoczucie często bywa objawem niedokrwistości. Jak możesz ją pokonać?

Konsultacja: Barbara Jaworska, położna. Tekst: Blanka Wolniewicz

Przed zajściem w ciążę odżywiałam się dość nieregularnie, więc nie byłam zdziwiona, kiedy po zrobieniu badań okazało się, że mam niedobory żelaza.

Reklama

Ginekolog stwierdził, że na razie wystarczy zmiana diety, a gdyby to nie pomogło, przepisze mi tabletki z żelazem. Boję się jednak, że moje kiepskie samopoczucie może odbić się na rozwoju maluszka...Ania (w 2. miesiącu ciąży)

– Jeśli lekarz stwierdził u przyszłej mamy anemię (niedokrwistość), należy zacząć działać, ponieważ dolegliwość ta nie tylko wpływa na samopoczucie ciężarnej, ale może również doprowadzić do przedwczesnego porodu czy też być przyczyną niskiej wagi urodzeniowej dziecka – mówi Barbara Jaworska, położna.

O anemii mówimy wtedy, gdy we krwi jest za mało erytrocytów (czerwonych krwinek) lub zawartej w nich hemoglobiny, która transportuje tlen z płuc do tkanek. W ciąży niedokrwistość najczęściej jest spowodowana niedoborem żelaza.

– Dzieje się tak dlatego, że w tym czasie zapotrzebowanie kobiety na ten pierwiastek wzrasta dwukrotnie. Ciężarna bowiem dużą część żelaza, którą dostarcza sobie wraz z jedzeniem, przekazuje maleństwu. Ono przecież też potrzebuje tego pierwiastka do budowy własnych erytrocytów – wyjaśnia ekspert.

Ryzyko wystąpienia anemii ciążowej wzrasta u kobiet, które spodziewają się bliźniąt. Zagrożone anemią są też ciężarne, które cierpią na częste wymioty i wegetarianki (brak mięsa w diecie prowadzi do niedoborów żelaza). Na szczęście z anemią można walczyć. Oto strategia.

● Wybieraj produkty bogate w żelazo. Jedz chudą wołowinę oraz wieprzowinę, jaja, sardynki. Duże ilości żelaza zawierają też brokuły, natka pietruszki, różne rodzaje sałat, szparagi i szczypiorek, a także ziemniaki i fasola (jedz ją z umiarem, by uniknąć wzdęć).

● Jeśli jesteś wegetarianką, rozważ powrót do jedzenia mięsa. Mięso zawiera bowiem tzw. żelazo hemowe, które jest o wiele lepiej przyswajalne niż żelazo niehemowe obecne w produktach roślinnych. Z mięsa cielęcego wchłania się aż 22 proc. żelaza, a ze szpinaku tylko 1 proc.! Dlatego byłoby dobrze, abyś jadła mięso chociaż 1-2 razy w tygodniu.

● Często sięgaj po warzywa i owoce oraz soki. Zawierają one bowiem witaminę C, której twój organizm potrzebuje po to, by dobrze przyswoić żelazo. Najwięcej witaminy C znajduje się w jabłkach, czarnej porzeczce, owocach cytrusowych, kiszonej kapuście, pomidorach i natce pietruszki. Dlatego pamiętaj, by do dań mięsnych jadać surówkę, a na deser zjadać owoc lub wypijać sok.

● Od 12. tygodnia ciąży przyjmuj tabletki z żelazem. Sama profilaktycznie możesz przyjmować od 33 do 88 mg żelaza. Jeśli jednak masz anemię, potrzebujesz ok. 120-240 mg tego pierwiastka, więc lekarz może zadecydować, by zwiększyć dawkę.

● Jeżeli cierpisz na zaparcia, zmień preparat. Zdarza się, że przyjmowanie tabletek z żelazem jest przyczyną problemów z wypróżnianiem. W takiej sytuacji poproś lekarza o zmianę preparatu.

Artykuł pochodzi z kategorii: Ciąża i poród

Zobacz również

  • Jak traktować mamę, która poroniła?

    Po poronieniu najważniejsza jest obecność - w ten sposób bliskie osoby mogą okazać zrozumienie i szacunek. Oprócz wsparcia duchowego i emocjonalnego, w takiej chwili istotne jest także to o... więcej