Zmęczenie, osłabienie. Może to cukrzyca?

Brakuje ci energii, jesteś osłabiona... Być może zagraża ci cukrzyca

Pani Beata (50 l.) przyszła do mnie na kontrolną wizytę z wynikami badań i wyznała:

– Czuję się senna, np. po posiłkach, i znużona. Poza tym często chce mi się pić i biegam do toalety. To uciążliwe, bo awa nsowałam i chcę być w formie. Przecież nie mogę chorować! Co się ze mną dzieje?

Reklama

– Wyniki są prawidłowe, tylko podwyższony jest poziom glukozy, czyli cukru: 115 mg%. No rma to 60-110 mg%. To jednorazowe badanie, więc trzeba je powtórzyć. Jak wyjdzie dobrze, wszystko będzie w porządku.

– Czyżbym miała cukrzycę? – Jeszcze nie wiadomo. U nie których ilość glukozy w górnej granicy normy to cecha indywidualna. Jeszcze kilka lat temu ten pułap wynosił 125 mg%, ale obniżono go do 110 mg%, bo stałe jego podwyższenie zwiększa ryzyko zawału i udaru.

– Ile właściwie powinnam jej mieć? – spytała pacjentka. – Problem pojawia się wtedy, gdy po dwukrotnym badaniu na czczo (czyli co najmniej 8 godzin po ostatnim posiłku) okaże się, że wynik wynosi między 100 a 125 mg%. To stan przedcukrzycowy, tzw. nieprawidłowa glikemia lub nietolerancja glukozy. Wykonujemy wtedy test jej tolerancji.

– Jak się robi takie badanie? – zainteresowała się. – Najpierw badamy krew na czczo – wyjaśniłem. – Potem trzeba wypić 250-300 ml wody z 75 g glukozy. Następnie robimy badanie co pół godziny. Jeśli po 2 godzinach mamy 140-190 mg% glukozy, oznacza to, że nasz organizm nieprawidłowo ją toleruje. – To już pewnie świadczy o chorobie... – podsumowała.

– Tak nie można powiedzieć – odparłem. – Jeszcze wtedy można zapobiec cukrzycy. – Co więc należy robić? – Schudnąć, zażywać leki doustne, zwiększyć aktywność, dbać o dietę i badać poziom cukru. Gdy się już obniży, leki mogą być wtedy niepotrzebne. – Czyli co powinnam jeść? – stwierdziła pani Beata.

– W diecie nie może zabraknąć białka, węglowodanów i tłuszczów, ale trzeba zachować właściwe proporcje. Węglowodany, czyli kasze, pełnoziarniste pieczywo, to 50-60 proc. dziennego zapotrzebowania, białko – 15-20 proc., a tłuszcze (m.in. oleje roślinne) – tylko 20-30 proc. Połowa białka musi pochodzić z mięsa, ryb, twarogu, jaj.

Ważne są też warzywa i owoce, które zawierają witaminy, minerały i błonnik.

– A jak zwiększyć energię? – Najlepiej ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu po 30-60 minut. Gimnastykować się, chodzić na szybkie spacery, zapisać się na basen. Warto też pić własnoręcznie wyciskane soki i zażywać tabletki z witaminami A, z grupy B, C, D, minerałami: żelazem, cynkiem, magnezem, miedzią, selenem i wyciągiem z żeń-szenia. To poprawi pani sprawność fizyczną i umysłową oraz siły obronne organizmu.

Zmierz cukier

Badanie można wykonać samodzielnie za pomocą glu kometru (na czczo). Wsuwa my do niego dołączony test paskowy. Kłujemy opuszek palca za pomocą nakłuwacza przypominającego długopis i zakończonego igiełką. Do testu przykładamy palec i nanosimy kroplę krwi. Wynik odczytujemy na wyś wietlaczu. Najlepiej potwie rdzić go w przychodni.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej