Zawroty głowy: skąd się biorą, jak je leczyć

Chyba każdej z nas zdarzyło się to wyjątkowo nieprzyjemne uczucie, gdy świat wokół zaczyna wirować… Jeśli często się to powtarza, warto ustalić powód.

Według badań co 5 osoba w wieku 18–64 lata miewa zawroty głowy. Z tej grupy ok. 1/3 doświadcza ich regularnie, np. raz w miesiącu. To objaw nieprzyjemny, ale i niebezpieczny. Może grozić poważnym upadkiem, stłuczeniem, złamaniem.

Dlatego zamiast lekceważyć zawroty głowy, spróbujmy się zorientować, czy winny jest po prostu nadmiar codziennych obowiązków, przemęczenie i niewyspanie, czy też dolegliwości mają zdrowotne przyczyny. Pomoże ci w tym obserwacja... własnych nawyków, ale także np. dodatkowych dolegliwości. Od lekarza (np. rodzinnego) dowiesz się, jak zwalczyć kłopoty i tym samym pozbyć się zawrotów głowy.

✔Wahania cukru

Reklama

Jeśli nie masz w zwyczaju jedzenia śniadań i pierwszy posiłek spożywasz zwykle koło południa, poranne zawroty głowy mogą ostrzegać, że w organizmie występuje zbyt niski poziom glukozy (tzw. niedocukrzenie).

Ich bezpośrednią przyczyną jest niedocukrzenie mózgu. Inne objawy to: zaburzone myślenie, niepokój, drażliwość, bladość skóry, pocenie się, przyspieszone bicie serca.

Ale również gdy jesz późne, obfite kolacje, możesz być narażona na poranne zawroty głowy. W tym przypadku przyczyną jest zbyt wysoki poziom cukru we krwi (tzw. przecukrzenie). Utrzymuje się on jeszcze z poprzedniego dnia, czemu sprzyja m.in. zjedzenie na kolację tłuszczów (opóźniają wchłanianie glukozy).

Postaraj się bardziej rozsądnie odżywiać. Jadaj regularnie, w odstępach 3–4 godzin, pierwszy posiłek – w ciągu maksymalnie 30 minut od obudzenia się, ostatni – nie później niż o godz. 19–20.

Wybieraj pokarmy o tzw. niskim indeksie glikemicznym (czytaj np. na: www.zdrowezywienie.edu.pl), które nie powodują, że poziom glukozy najpierw gwałtownie się podnosi, a potem równie szybko spada.

✔Zapalenie błędnika

Można je podejrzewać, jeśli zawrotom głowy (zwykle silnym) towarzyszą nudności i wymioty oraz zaburzenia równowagi. Chorobę najczęściej wywołują wirusy lub bakterie, ale także np. urazy. Aby się wyleczyć, trzeba przyjmować antybiotyki lub leki przeciwzapalne (niekiedy kortykosterydy).

✔Niskie ciśnienie

Zazwyczaj masz zawroty głowy, gdy szybko wstaniesz lub się prostujesz? Prawdopodobnie należysz do „niskociśnieniowców”, czyli osób z ciśnieniem skurczowym poniżej 100 mmHg.

Gdy gwałtownie zmieniasz pozycję z leżącej na stojącą, dopływ krwi do mózgu staje się jeszcze wolniejszy (bo spływa ona do brzucha i nóg).

Efekt? Kręci ci się w głowie. Inne dolegliwości związane z niedociśnieniem to: długie budzenie się rano, uczucie przemęczenia i znużenia, senność, trudności z koncentracją, męczliwość, marznięcie.

Na co dzień jadaj więcej soli (po upewnieniu się u lekarza, że rzeczywiście masz niedociśnienie). Dodawaj 1–2 szczypty do każdego posiłku. Jedz często, ale niedużo, bo obfite posiłki sprawiają, że krew gromadzi się w przewodzie pokarmowym.

Skutki tego (np. zawroty głowy) są najbardziej odczuwalne w pierwszej godzinie po jedzeniu.

Pij dużo wody – im więcej płynu krąży w naczyniach krwionośnych, tym większe ciśnienie krwi. Śpij na wysokiej poduszce – wtedy rzadziej oddajesz mocz i rano masz wyższe ciśnienie.

✔Zwyrodnienie kręgosłupa szyjnego

Na co dzień wiele godzin spędzasz, siedząc z wysuniętą do przodu lub pochyloną głową (np. przed monitorem, przy taśmie produkcyjnej)? Ta pozycja mogła doprowadzić do powstania wyrostków kostnych w kręgosłupie szyjnym.

Bywa, że są one przyczyną uciskania tętnic doprowadzających krew do mózgu, a w efekcie zawrotów głowy. To tym bardziej prawdopodobne, jeśli dolegliwości występują u ciebie, gdy poruszasz głową (np. do tyłu).

Pomoże ci odpowiednia gimnastyka, która rozluźni i wzmocni mięśnie karku, a także poprawi ustawienie szyi i ramion (doradzona przez lekarza ortopedę).

Pilnuj właściwego ułożenia głowy (np. podczas pracy) – w jednej linii z kręgosłupem.

✔Zmiany hormonalne

Równie często jak zawroty głowy (a nawet częściej) dokucza ci uczucie zimna? Czujesz się ciągle zmęczona? Masz problemy ze skórą (jest sucha, łuszcząca się i blada) oraz włosami (łamią się, wypadają)? Nękają cię zaparcia? Twój nastrój bardzo się pogorszył? Źródłem tych wszystkich problemów może być niedoczynność tarczycy i niedobór jej hormonów w organizmie.

Zadbaj, by twój codzienny jadłospis zawierał cynk, jod, selen, żelazo oraz witaminę D (po potwierdzeniu przez lekarza, że masz niedoczynność tarczycy). Sięgaj po: kiełki i otręby pszenne; nasiona dyni, lnu, słonecznika; czosnek, cebulę, natkę, paprykę; cytrusy, porzeczki; jaja; ryby morskie oraz tzw. owoce morza; chude mięso oraz drób; produkty zbożowe z pełnego ziarna; tran.

Unikaj pokarmów zawierających składniki, które mogą hamować pracę tarczycy. Są to głównie warzywa tzw. krzyżowe: brukselka, jarmuż, kalafior, kalarepa, kapusta, rzepa, soja.

Pozbądź się nadwagi (jeśli ją masz) – wykazano, że sprzyja zaburzeniom hormonalnym, w tym niewłaściwej pracy tarczycy. Pomoże ci w tym m.in. zwiększona aktywność fizyczna.

Konsultacja: Hanna Dolińska, spec. med. rodzinnej

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Naj

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej