Zawroty głowy. Przyczyną może być niedobór magnezu

Marianna zawsze planowała na jesień mnóstwo atrakcji. Uwielbiała tę porę roku, zwłaszcza sobotnie wyjazdy z mężem na grzyby. W tym roku jednak wolała zostać w domu, wymawiając się rozmaitymi dolegliwościami. Mąż nie dowierzał, bo zwykle była uosobieniem witalności, ale gdy 45-latka nagle zachwiała się po wstaniu z sofy, zaniepokoił się nie na żarty. – Co ci właściwie jest? – zapytał.

– To tylko zawroty głowy – pocieszała ukochanego. – Nie tylko – był wyraźnie przestraszony. – Przecież wiem, że źle się czujesz. Ostatnio często boli cię głowa, brak ci sił i wciąż jesteś rozdrażniona. Poradź się naszego lekarza rodzinnego, pewnie zleci ci badania – prosił żonę Jakub.

Reklama

Wizyta w poradni rzeczywiście okazała się konieczna. Lekarz rodzinny, oprócz badań podstawowych, wykonał również test neurologiczny. Zastanowiła go nadmierna pobudliwość i napięcie mięśniowe pacjentki. Dostała ona skierowanie na analizę krwi na stężenie podstawowych pierwiastków – magnezu, potasu, sodu i wapnia.

Lekarz zlecił Mariannie również EKG i profil hormonalny, obejmujący estrogeny, progesteron i hormony tarczycowe. – Pani elektrokardiogram jest prawidłowy, podobnie jak parametry układu hormonalnego – lekarz interpretował wyniki pacjentki. – Od normy odbiega natomiast jonogram, zwłaszcza niski poziom magnezu w surowicy.

Niedobór tego pierwiastka może być związany ze stresem, piciem dużej ilości kawy, herbaty, coli, napojów energetyzujących. Z wiekiem pogarsza się jego wchłanianie, osłabia je również nadmierna ilość tłuszczu zwierzęcego w diecie oraz zbyt dużo błonnika.

– Czy niedobór magnezu może powodować zawroty głowy? – zapytała kobieta. – Nie tylko. Występują również inne objawy neurologiczne, bo magnez stabilizuje pracę układu nerwowego. Jego niedobór osłabia odporność na stres, a zwiększa podatność na wszelkie neuralgie. Jakie zalecenia otrzymała pacjentka?

Zadbaj o odpowiednią dietę, zalecaną w przypadku niedoboru magnezu. Jedz dużo niezbyt tłustego nabiału (wapń jest niezbędny do przyswajania Mg), a także suszone morele, daktyle, figi, orzechy nerkowca, migdały, kaszę jaglaną i gryczaną, amarantus (mają najwięcej magnezu).

Pij kakao lub codziennie pałaszuj dwie kostki gorzkiej czekolady (o zawartości 70% kakao).

Nie przesadzaj z kawą i mocną herbatą (zamiast tych napojów możesz popijać kawę zbożową oraz np. wodę z sokiem cytrynowym).

Zafunduj sobie co najmniej o godzinę dłuższy sen, bo jest on niezwykle ważny dla stabilizacji układu nerwowego.

Zrób jonogram, jeśli żyjesz w wiecznym stresie, stosujesz pigułkę lub stale bierzesz suplementy z wapniem.

Tabletki z magnezem (wybieraj te z witaminą B6) powinny stosować nie tylko osoby cierpiące na bóle czy zawroty głowy albo korzonki, ale również zmagające się z problemami brzusznymi.

Niedobory magnezu są przyczyną skurczów mięśni żołądka i jelit. Objawami są niestrawność, wzdęcia, biegunki lub zaparcia. Wchłanianie magnezu z pożywienia pogarszają: nadmierna suplementacja wapnia, leki hormonalne i antydepresanty.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Na żywo

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej