Zadbaj o kręgosłup

Każdego dnia mamy wiele okazji, by się o niego zatroszczyć. I równie wiele, ażeby mu zaszkodzić.

Choć prawdopodobnie nie myślisz o tym na co dzień, każda Twoja czynność i pozycja ciała wpływa na kręgosłup. Na jego stan pracujesz przez lata swoim stylem życia. Większość problemów z kręgosłupem nie jest skutkiem urazu, lecz systematycznie powtarzanych, drobnych błędów.

Częstym grzechem wobec kręgosłupa jest wielogodzinne siedzenie. Jest nam w tej pozycji wygodnie, ale kręgosłup cierpi katu- sze! Na krążki międzykręgowe (dyski) działa wtedy nacisk nawet 140 kg! Kiedy stoimy, obciążenie wynosi ok. 100 kg, a gdy leżymy – 25 kg.

Reklama

Siedząc, najbardziej obciążamy dolny odcinek kręgosłupa – i to właśnie z nim najwięcej osób ma problemy. Przeciążany kręgosłup najpierw boli tylko okresowo, z czasem mocniej, częściej i dłużej. W końcu przeciążenia wywołują stany zapalne i ucisk na korzeń nerwowy.

Jak tego uniknąć?

Jest tylko jedno rozwiązanie: mniej siedzieć. Kręgosłup został stworzony, by być w ruchu. Kiedy siedzimy, rozleniwiają się też mięśnie, które powinny podtrzymywać to kostne rusztowanie. Gdy się ruszamy, mięśnie te się wzmacniają. Odpoczywać lepiej w pozycji leżącej, niż siedząc. Trzeba też uważać przy podnoszeniu ciężkich rzeczy.

Nigdy nie róbmy tego, pochylając się na prostych nogach. Przykucnijmy i podnośmy się (z ciężarem przyciągniętym do tułowia) tak, by plecy były proste. Kręgosłup męczymy nawet w nocy. Jeśli mamy zbyt twardy (lub przeciwnie – zbyt miękki) materac, kręgosłup się niefizjologicznie wygina. Rano może boleć, bo mięśnie, zamiast się rozluźniać, napinają się. Jeśli poduszka jest za wysoka, szyja nienaturalnie się wygina. Rano boli – nic dziwnego, skoro całą noc mieliśmy głowę przyciągniętą do klatki piersiowej.

Po latach takiego spania dorobimy się zwyrodnienia w odcinku szyjnym. Trzeba dobrać dopasowany do naszego ciała i ciężaru materac, najlepiej o kilku strefach twardości. I specjalnie wyprofilowaną, ortopedyczną poduszkę. Kręgosłup będzie nam za to wdzięczny.

To też mu szkodzi

Jeden z częstych błędów to rozmowa przez telefon przytrzymywany przy uchu ramieniem. Jesteśmy zabiegane, często robimy kilka rzeczy naraz. Telefonujemy, mając ręce zajęte innymi czynnościami. Tymczasem jest to bardzo zły nawyk, który szybko może doprowadzić do zwyrodnień w obrębie kręgosłupa szyjnego.

Jak siedzieć? Lepiej jest się oprzeć w fotelu pod kątem 120° niż siedzieć „na baczność”. Stopy oparte na podłodze. Siedzisko krzesła o takiej wysokości, by nogi były zgięte w kolanach pod kątem mniej więcej prostym, a siedzisko nie uciskało ud. Głowę trzymajmy prosto, bez pochylania na boki lub wychylania w przód czy w tył.

Co jeszcze mu szkodzi?

Buty na wysokich obcasach. Kiedy je nosimy, ciężar całego ciała przesuwa się do przodu, co pogłębia wygięcie kręgosłupa w lędźwiach. Jeśli chodzimy w nich często, kręgosłup może nas boleć.

Mycie głowy w złej pozycji. Wiele kobiet myje włosy, pochylając się nad wanną tak, że plecy są zaokrąglone. To bardzo obciąża lędźwie! Możemy myć głowę nad wanną, ale róbmy to mądrze: pochylajmy się, wypinając pupę, lecz plecy utrzymując proste. W trakcie mycia podpierajmy się ręką o ścianę naprzeciwko nas lub o samą wannę.

Pisanie sms-ów i używanie tabletów. Kiedy to robimy, zazwyczaj pochylamy głowę do przodu, a to bardzo obciąża szyjny odcinek kręgosłupa.

Głowa waży około 5 kg, pochylona pod kątem 60 stopni naciska na kręgosłup szyjny z siłą 27 kg! A taką pozycję utrzymujemy statystycznie aż przez 2-4 godziny dziennie. Pisząc sms-a, lepiej – zamiast pochylać głowę – podnieść telefon do góry.

Dr Dariusz Grela, ortopeda

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Zapytaliśmy Polki, czy wiedzą jaka jest różnica między infekcją intymną o podłożu bakteryjnym a grzybiczym? 42% kobiet nie znało odpowiedzi na to pytanie! więcej