Wstrząs anafilaktyczny - uratuje cię adrenalina

Słyszałam, że u alergików może wystąpić tzw. reakcja anafilaktyczna. Co to oznacza? - pyta Kamila z Olsztyna.

Reakcja anafilaktyczna może mieć różne objawy – od wysypki, obrzęku twarzy, powiek, poprzez obrzęk dróg oddechowych objawiający się dusznością, aż do spadku ciśnienia tętniczego.

Reklama

Mogą one narastać bardzo szybko i doprowadzić do wstrząsu i zgonu. Reakcja ta pojawia się np. po spożyciu takich pokarmów jak orzechy czy krewetki, leków, a także po ugryzieniu przez owady. Może wystąpić nie tylko u alergików, ale i u osób bez rozpoznanej alergii.

Przy wstrząsie anafilaktycznym adrenalina jest lekiem ratującym życie. Należy ją podać jak najszybciej domięśniowo, dlatego przydatny jest lek w auto-strzykawce lub ampułko-strzykawce.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Więcej na temat:

Zobacz również

  • Ucho pływaka

    ​Tak naprawdę jest to zapalenie ucha zewnętrznego. Możesz się go nabawić na basenie czy w saunie. Jednym słowem, głównym sprawcą jest woda lub wilgoć. Chorobę wywołują bowiem bakterie i grzyby,... więcej