Stopa w potrzasku. Pierwsza pomoc w razie urazów

Wakacyjna aura zachęca do długich pieszych wycieczek i górskich wypraw, nierzadko nawet dość ryzykownych. Co może Ci się przydarzyć na szlaku? Reaguj natychmiast! Urazy stóp mogą spowodować wiele powikłań. Nieleczone grożą po latach deformacjami kostnymi i przykurczami utrudniającymi chodzenie.

1 Stłuczenie w stawie skokowym

Objawia się ostrym bólem, obrzękiem, czasem krwawym wylewem wokół stłuczenia. Ból jest na tyle silny, że ogranicza lub w ogóle uniemożliwia ruchomość stawu. Urażone miejsce powinnaś w miarę możliwości schłodzić. Zimno obkurcza naczynia krwionośne, zmniejsza obrzęk oraz hamuje ewentualne krwawienie podskórne.

Obłóż więc staw kostkami lodu zawiniętymi w cienką szmatkę, zrób okład z wody z octem albo użyj gotowego opatrunku chłodzącego (np. Altacetu). Następnie za pomocą szyny i bandaża elastycznego unieruchom staw i staraj się go nie obciążać. Nie używaj żadnych maści przeciwbólowych, które rozgrzewają – to może zaostrzyć dolegliwości.

Reklama

2 Zranienie czymś brudnym lub zardzewiałym

Gdy przypadkiem nastąpiłaś na drut, gwóźdź lub jakiś ostry przedmiot, musisz szybko działać. Zazwyczaj są one zardzewiałe i brudne. Zacznij od zatamowania krwawienia, uciskając zranione miejsce. Następnie zdezynfekuj ranę wodą utlenioną lub sprayem odkażającym i załóż na nią jałowy opatrunek (kompres i plaster). Jeśli rana jest głęboka i uniemożliwia chodzenie, unieruchom stopę.

Przy zranieniu brudnym narzędziem, istnieje ryzyko zakażenia tężcem. Jeżeli od 10 lat nie byłaś szczepiona przeciw tej chorobie, zgłoś się  na pogotowie. Pewnie podadzą Ci tam surowicę przeciwtężcową.

3 Przeciążenie długim marszem i obrzęk

Po długim marszu Twoje stopy są opuchnięte? Wymocz je w wodzie z dwiema garściami soli albo z dodatkiem leku zmniejszającego opuchliznę. Możesz również wetrzeć w nogi żel albo spryskać je specjalnymi lekami przeciwobrzękowymi, które zawierają chłodzący mentol, poprawiający krążenie wyciąg z kasztanowca oraz diosminę zmniejszającą przepuszczalność naczyń krwionośnych.

Aby szybko pozbyć się opuchlizny, wykonuj naprzemienne chłodne i ciepłe (nie gorące!) natryski. Polewaj nogi od kolan do stóp.

4 Bolesne bąble i otarcia

Nie przebijaj pęcherzy! Zgromadzony w nich płyn chroni uszkodzoną skórę przed bakteriami i przyspiesza jej gojenie. Jeśli jednak z jakichś powodów do tego dojdzie, nie zdzieraj pozostałej po nich skóry. Stanowi ona naturalną barierę przed bakteriami – z czasem, gdy wszystko się wygoi, przyschnie i odpadnie sama.

By nie urażać bąbla, odkaź newralgiczne miejsce i przyklej na nie plaster żelowy (Compeed, Scholl) lub z opatrunkiem. To samo uczyń, jeśli na stopach pojawią się otarcia. W aptekach znajdziesz odkażające plastry ze srebrem, opatrunki oddychające oraz odporne na zamoczenie.

5 Odparzenia

Piekące miejsca na podeszwach stóp mogą świadczyć o ich odparzeniu – długi marsz w upale często przegrzewa i odparza skórę. Ulgę przyniesie kąpiel z solą leczniczą (np. iwonicką, morską) oraz z dodatkiem naparu z ziół – kory dębu, kwiatów rumianku albo szałwii. Następnie urażone miejsce posyp zasypką ściągającą (Dermatol, Linomag) albo posmaruj maścią lub żelem na oparzenia (Solcoseryl, Alantan) i załóż jałowy opatrunek.

Skóra na stopach jest prawie 2 razy grubsza niż ta na reszcie ciała. Nie zawiera jednak gruczołów łojowych i jest mocno unerwiona, dlatego może się łatwo przesuszać, pękać (zwłaszcza na piętach)co powoduje uciążliwy ból. Regularnie nawilżaj skórę stóp – wówczas będzie bardziej elastyczna i mocniejsza, a co za tym idzie – odporna na otarcia i inne uszkodzenia.

PAMIĘTAJ! W upały noś przewiewne i lekkie buty. Przegrzewanie i przepocenie stóp doprowadza do odparzeń, sprzyja grzybicy i powoduje szybsze obrzęki.

Gimnastyka dla nóg

Stań w wykroku. Nogę z przodu ugnij w kolanie pod kątem prostym. Drugą wyprostuj, by czubki palców dotykały podłogi, a mięśnie łydki były naciągnięte. Policz do 10 i zmień nogę. Rozluźnisz mięśnie łydek i pobudzisz krążenie.

Usiądź na ziemi, wyprostowane nogi oprzyj piętami o ścianę. Rób skłony do kolan, podpierając się z tyłu rękami. Dzięki temu limfa odpłynie z obolałych nóg. Włóż palce dłoni między palce stóp i ruszaj nimi w każdą stronę przez 3 min.

Dr Hubert Sieradzki, lekarz rodzinny

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Na żywo

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej