Stawy lubią galaretki

Możesz wspomagać swoje stawy galaretkami, ale pamiętaj, że najważniejsza jest regularna aktywność.

Patrz, jak ona się rusza. Jak galaretka na sprężynach… To oczywiście cytat z filmu „ Pół żartem, pół serio”, ale jednak coś w nim jest – bo jak będziesz jeść galaretki, Twoje stawy też będą lepiej pracować, a Ty będziesz iść pewnym krokiem. Żelatyna to jeden z najstarszych suplementów diety, który wzmacnia chrząstkę i ochrania stawy. Dla starszego pokolenia wychowanego na domowych rosołach, gotowanych na kościach przez wiele godzin, to pewnie rzecz oczywista.

Reklama

Nasze babcie wiedziały, co robiły – to właśnie długa obróbka termiczna powoduje uwalnianie się składników leczniczych. Dlatego od czasu do czasu dobrze jest przygotować galarety z podrobów, chrząstek, nóżek wieprzowych, a nawet ryb. Aby synteza kolagenu zawartego w galaretach przebiegała sprawnie, organizm potrzebuje jeszcze innych składników odżywczych:

• witaminy C – znajdziesz ją w takich produktach, jak: papryka żółta, czerwona i zielona, pomarańcza, natka pietruszki, kalafior, brukselka, brokuł, chrzan, cytryna, grejpfrut, banan, truskawka, pomidor i inne.

• witamina B6 – najwięcej jej znajdziesz w drożdżach piwowarskich oraz produktach z pełnego przemiału, np. kaszy gryczanej. Jej źródłem są też orzechy laskowe i włoskie oraz nasiona roślin strączkowych.

• witamina D – chwytaj każdy promień słońca, jedz łososie i makrele. Niewielką jej ilość znajdziesz też w jajkach oraz produktach mlecznych. Unikaj smażenia, bo to ją niszczy. Poza tym, jeśli chcesz mieć sprawne sta wy, pamiętaj, aby w Twojej diecie znalazły się kwasy omega-3, czyli tłuste ryby, oliwa i olej rzepakowy.

Co one w sobie takiego mają

Różnego rodzaju galaretki zawierają żelatynę bogatą w kola- gen, czyli białko, które wspomaga odbudowę kości, stawów i ścięgien. Kolagen odpowiada też za jędrność naszej skóry oraz wygląd włosów i paznokci. Do jego syntezy niezbędna jest witamina C.

Uwaga, galaretki owocowe zawierają dużo cukru, dlatego nie można na nie pozwalać sobie zbyt często. Lepszym źródłem kolagenu są mięsne galarety.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej