Skuteczne sposoby na wiosenne bóle głowy

Na dworze zielono, przyjemnie, a tobie głowa pęka... Takie dolegliwości są, wbrew pozorom, częste o tej porze roku! Sprawdź, dlaczego i jak sobie pomóc.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Nasz organizm jeszcze nie w pełni „otrząsnął się” z zimy. Zanim odczujemy korzystny wpływ światła słonecznego i diety pełnej nowalijek, możemy jeszcze przez chwilę ponarzekać na gorsze samopoczucie i towarzyszące mu bóle głowy...

Są sygnałem, że organizm nie jest w najlepszej formie. Możemy przez to być bardziej podatne m.in. na ataki migreny. O dolegliwości łatwiej też przy „huśtawkach” pogody. Niezależnie od tego, jaki charakter ma dokuczający ci ból głowy, masz szansę poprawić swój stan.

Reklama

Z pomocą przyjdą ci dieta, zioła, preparaty, a także aromaterapia i akupresura. Z pewnością korzystnie zadziała też regularny wypoczynek. Uwaga! Jeśli pomimo twoich starań bóle głowy nawracają, koniecznie poradź się lekarza.

Uwaga! Warto sprawdzić, czy powtarzające się bóle głowy nie mają związku z poważniejszymi zmianami w organizmie (np. niedoborem żelaza i niedokrwistością). Zrób badanie krwi (ze skierowaniem od lekarza rodzinnego). Dzięki odpowiedniej terapii pozbędziesz się schorzenia i... dolegliwości.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

Konsultacja medyczna Hanna Dolińska

Gdy przyczyną jest: Migrena

Wśród „migrenowców” przeważają osoby młode, przed 35. r.ż. Stanowią one aż 3/4 wszystkich chorych. Kobiety chorują 3 razy częściej niż mężczyźni. Bóle u pań są też bardziej intensywne, dokuczliwe i dłuższe. Nasilają się podczas owulacji i miesiączki.

Po czym ją rozpoznasz?

Przed wystąpieniem bólu głowy miałaś zaburzenia widzenia (tzw. mroczki i błyski przed oczami), mowy, czucia (mrowienie i drętwienie skóry). Składają się na tzw. aurę migrenową.

Ból pojawił się nagle, z jednej strony głowy (np. za gałką oczną, w skroni). Jest pulsujący.

Występują u ciebie: nadwrażliwość na światło, dźwięki oraz zapachy, nudności i wymioty, zawroty głowy.

Co pomoże złagodzić dolegliwości?

Weź ciepły, rozluźniający prysznic (ale nie długą, gorącą kąpiel).

Wypij duszkiem filiżankę kawy z sokiem z połowy cytryny.

Zażyj jeden z dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych z paracetamolem, ibuprofenem lub kwasem acetylosalicylowym (ale nie przekraczaj liczby tabletek podanej na opakowaniu, nawet jeśli nie odczuwasz poprawy).

Połóż zimny lub ciepły okład na czoło (sprawdź, który ci pomaga).

Delikatnie uciskaj skroń po stronie bólu.

Odpoczywaj w ciemnym i cichym miejscu. Możesz uchylić okno, by mieć dostęp świeżego powietrza. Postaraj się zdrzemnąć.

Zdjęcie

/Arch./Fotolia
/Arch./Fotolia

5 przykazań migrenowca

1. Prowadź regularny, higieniczny tryb życia Pod względem codziennego funkcjonowania organizm nie lubi być zaskakiwany! Dlatego postaraj się o stałych porach kłaść spać (najlepiej przed godz. 23) i wstawać, a także spożywać posiłki, a nawet zażywać relaksu, np. chodzić na spacery. W dni wolne od pracy funkcjonuj tak samo, jak zwykle i np. nie śpij dłużej, nie jedz późnego śniadania.

2. Wyeliminuj z diety pokarmy, o których wiadomo, że mogą prowokować napady migreny. Są to m.in.: sery pleśniowe i żółte, suszone, konserwowane i marynowane mięso oraz ryby, cytrusy, ananasy, fasola, awokado i pomidory, czekolada, czerwone wino, sherry, porto, a także przetworzona żywność zawierająca sztuczne dodatki, takie jak glutaminian sodu, aspartam, siarczyny.

3. Unikaj nadmiernego wysiłku psychicznego i fizycznego. Planuj np. pracę zawodową w taki sposób, byś nie musiała przez wiele godzin intensywnie „główkować”. Ale nie forsuj się też intensywnymi ćwiczeniami. W twoim przypadku bardziej wskazane są umiarkowane aktywności, jak spacery, jazda na rowerze.

4. Nie nadużywaj środków przeciwbólowych. Mogą wywoływać tzw. bóle z odbicia. Jeśli często dokucza ci migrena, poradź się lekarza.

5. Zwracaj uwagę na... prawidłową postawę ciała. Unikaj np. nadmiernego wysuwania głowy do przodu.

Stosowanie doustnej antykoncepcji może zaostrzyć dolegliwości migrenowe (to skutek uboczny działania estrogenów).

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Gdy winne są: zmiany pogody

Niestabilna aura może dawać ci się we znaki, gdy jesteś „niskociśnieniowcem”, a także gdy masz osłabiony układ odporności. Również, jeśli przez dłuższy czas byłaś narażona na działanie silnego stresu. Inne sprzyjające czynniki to dojrzały wiek i... mieszkanie w mieście. Według badań najwięcej meteopatów w naszym kraju mieszka w Białymstoku, Warszawie i Katowicach.

Po czym to rozpoznasz?

Ból głowy zbiega się u ciebie ze zmianą warunków atmosferycznych. Pojawia się np., gdy po wyżu przychodzi niż, zbliża się front chłodny, nadciąga gwałtowny wiatr.

Dokuczają ci też zawroty głowy, nudności, duszności i kołatanie serca.

Pojawia się uczucie niepokoju, rozdrażnienia, huśtawka nastrojów.

Jesteś senna, brak ci energii, trudno ci się skoncentrować. Źle znosisz wysiłek psychiczny i fizyczny.

Mimo uczucia senności, wieczorem trudno ci zasnąć. Zdarzają ci się przebudzenia w środku nocy lub wcześnie nad ranem.

Co pomoże złagodzić dolegliwości?

W chłodny, dżdżysty dzień ulgę może ci przynieść poranna kawa, a w ciągu dnia kawałek gorzkiej czekolady, kubek kakao, mocnej herbaty lub naparu z yerba mate. Zadbaj o posiłki zawierające węglowodany złożone (np. w produktach pełnoziarnistych). Pomogą utrzymać wyrównany poziom glukozy we krwi i... pozbyć się bólu.

Gdy silnie wieje, ogranicz napoje z kofeiną. Możesz za to trochę więcej słodzić lub solić. Zjedz rybę bogatą w kwasy omega-3.

Dobra i zła aura

√ Prawdopodobnie, jak dla większości meteopatów, najlepsza jest dla ciebie pogoda wyżowa, słoneczna lub umiarkowanie pochmurna. Cisza i suchość powietrza to warunki, które możesz odbierać jako korzystne.

√ Najmniej lubiana przez osoby takie, jak ty jest pogoda niżowa, pochmurna, z opadami. Także przejściowa, z wyżu do niżu lub z niżu do wyżu. Warunki odbierane przez meteopatów jako szczególnie niekorzystne to: silny wiatr, upał, parność powietrza.

√ Informacji na temat zmieniającej się aury i jej wpływu na twoje samopoczucie szukaj w serwisie pogodowym Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej: www.pogodynka.pl. Wiedząc o zmianie pogody, możesz się do niej przygotować.

Skąd ta wrażliwość?

Front atmosferyczny niosący zmianę pogody poprzedza fala elektromagnetyczna. Towarzyszące jej wyładowania elektryczne (jak słabe, niewidoczne błyskawice) zakłócają funkcjonowanie wegetatywnego układu nerwowego. Meteopaci są na to szczególnie wrażliwi. Ich organizm jest wyczulony na czynniki tzw. termodynamiczne, elektryczne i chemiczne.

Jeśli to objaw: chandry

Po czym to rozpoznasz?

Oprócz pobolewania czoła i skroni miewasz zaburzenia trawienia i problemy żołądkowe.

Ogólnie odczuwasz spadek formy – przygnębienie, brak apetytu lub odwrotnie, ciągłą chęć jedzenia.

Co pomoże złagodzić dolegliwości?

Wyjdź na spacer. Świeże powietrze i słońce (nawet zza chmur) to najlepszy dla ciebie lek!

Zastosuj aromaterapię. Najbardziej skutecznie poprawiają samopoczucie zapachy cytrusowe oraz bergamotowy i cyprysowy.

Pij dziurawiec 2 razy dziennie. 2 łyżeczki suszu zalej szklanką wrzątku, przykryj na 10 min; odcedź.

Jeśli problemem jest: chroniczne zmęczenie

Przez całą zimę twój organizm był zapracowany. Przystosowywał się do niskich temperatur, odpierał ataki wirusów (np. przeziębienia), radził sobie z dolegliwościami (np. gorączką). Teraz domaga się odpoczynku!

Po czym to rozpoznasz?

Ból głowy często współwystępuje z kłuciem serca i uciskiem w okolicy żołądka. Zdarza się, że równocześnie pobolewają cię mięśnie i stawy.

Twoja sprawność fizyczna i psychiczna znacznie się obniżyła. Czujesz się „wypompowana”, szybko się męczysz i nie możesz się skoncentrować. Masz trudności z wypełnianiem zwykłych, codziennych obowiązków.

Choć w ciągu dnia słaniasz się ze zmęczenia, to w nocy cierpisz z powodu bezsenności, np. nie możesz długo zasnąć.

Co pomoże złagodzić dolegliwości?

Zastosuj akupresurę. Uciśnij opuszkami środkowych palców wzniesienie u podstawy czaszki, 5 cm po obu stronach kręgosłupa.

Zafunduj sobie „seans” eteryczny, śpiąc na poduszce zwilżonej kroplą olejku lawendowego.

Aby wesprzeć regenerację organizmu, zadbaj o dietę bogatą w żelazo (np. w wątróbce), witaminę B12 (np. w rybach) i wit. C (np. w papryce, rzeżusze).

Sięgnij po preparat z żeń-szeniem (za zgodą lekarza). Poprawi zdolności przystosowawcze organizmu.

A może to uczulenie?

Poobserwuj, czy ból głowy nie pojawia się u ciebie po spożyciu pokarmów i napojów: pomidory, szpinak, bakłażan, kapusta kiszona, banan, ananas, ser, salami, bekon, tuńczyk, czekolada, czerwone wino. Zawierają histaminę, która często uczula. Najlepszy lek to… rezygnacja z tych przysmaków.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej