Skuteczne sposoby na pozbycie się refluksu

Posiłek, choćby najsmaczniejszy, często kończy się dla ciebie paleniem w przełyku? To typowy objaw tzw. refluksu.

Między przełykiem, a żołądkiem znajduje się specjalny mięsień, tzw. dolny zwieracz przełyku. Rozkurcza się on gdy połykasz pokarm. Dzięki temu jedzenie może przejść do żołądka.

Następnie szybko się kurczy, zapobiegając cofaniu się pokarmu wraz z sokiem żołądkowym do przełyku. Zdarza się jednak, że mięsień nie pracuje prawidłowo (np. za słabo się kurczy). Dochodzi wtedy do tzw. refluksu żołądkowo-przełykowego.

Reklama

Pojawiają się dolegliwości takie, jak: zgaga, pieczenie za mostkiem, kwaśne odbijania, ból w górnej części brzucha.

Mogą też występować nietypowe objawy: chrypka, suchy kaszel, uczucie kluski w gardle, ból w klatce piersiowej jakby odsercowy.

Wiadomo, że refluksowi sprzyjają: nadwaga lub otyłość, cukrzyca, zaburzenia hormonalne, a także stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych, leków na nadciśnienie i chorobę niedokrwienną serca oraz schorzenia płuc (zwłaszcza z grupy tzw. blokerów kanału wapniowego, leków przeciwcholinergicznych i metyloksantyn).

Niekiedy winna jest wadliwa budowa powodująca wciskanie się górnej części żołądka do klatki piersiowej (tzw. przepuklina rozworu przełykowego).

Specjaliści doradzają inny sposób odżywiania się. Staraj się jadać mniejsze posiłki, ale częściej (4–5 razy dziennie), ostatni – co najmniej 3 godziny przed położeniem się spać. Nigdy nie jedz przed snem, a także wysiłkiem fizycznym.

Sięgaj jak najczęściej po: chrupki kukurydziane, czerstwe pieczywo, sucharki, gotowany seler, kaszę jaglaną, kefir, masło, maślankę, migdały, mleko sojowe, rumianek, siemię lniane, sok z czarnej porzeczki, suszone figi, zielone warzywa.

Zbada no, że przyczyniają się do złagodzenia refluksu, a nawet mogą go zlikwidować.

Śpij w pozycji półsiedzącej, np. na łóżku z uniesionym na kilkanaście centymetrów wezgłowiem lub z wysoką poduszką pod głową.

Zakładaj luźne ubranie. Unikaj uciskających w pasie spodni i spódnic, nie zaciskaj mocno paska.

Wspomóż się preparatami zobojętniającymi sok żołądkowy (np. ze związkami glinu, wapnia, magnezu lub kwasu alginowego). Jednak nie stosuj ich długotrwale bez konsultacji z lekarzem.

Koniecznie zgłoś się na wizytę do lekarza, jeśli mimo zastosowanych sposobów nie ma poprawy i nadal dokucza ci np. zgaga.

Także, gdy występują u ciebie niepokojące objawy, takie jak: zaburzenia połykania, ból przy połykaniu, krwiste (tzw. fusowate) wymioty, utrata masy ciała.

Nasilają zgagę!

Niezalecane są dla ciebie tłuste i mocno przyprawione pokarmy, a także czekolada oraz cytrusy. Unikaj kawy i napo jów gazowanych oraz alkoholu. Postaraj się nie palić papierosów – bardzo nasi lają refluks.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Pełna lista dolegliwości intymnych jest bardzo długa: od upławów i nieprzyjemnego zapachu po ból miednicy. Niektóre z tych objawów wskazują na niewielkie problemy – można sobie z nimi poradzić,... więcej