Skuteczne sposoby na chrapanie

Chrapanie to nie tylko irytujący hałas. To potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Na szczęście można zrobić wiele, by przestać chrapać lub by epizody chrapania były dużo rzadsze.

Zdjęcie

Chrapanie warto skonsultować z lekarzem /123/RF PICSEL
Chrapanie warto skonsultować z lekarzem
/123/RF PICSEL


Co się dzieje, kiedy chrapiemy?


Dźwięk chrapania powstaje w gardle śpiącego. Kiedy śpimy, mięśnie gardła, języczka i podniebienia miękkiego wiotczeją, rozluźniają się. Przez to zwęża się cieśń gardła. Gdy przez zwężone gardło przepływa powietrze, jego ścianki drgają. To właśnie te wibracje powodują charakterystyczny dla chrapania dźwięk.

Reklama

Choć kobiety chrapią dużo rzadziej niż mężczyźni, też im się to zdarza. Zwłaszcza po przekroczeniu 60. roku życia – wtedy chrapie aż 40 proc. kobiet. Nie jest to objawem choroby – jest związane z mniejszą ogólną elastycznością tkanek, w tym tkanek w obrębie gardła.

Infekcje zatok i górnych dróg oddechowych przyczyną chrapania

Ich infekcje i niedrożność sprawiają, że nie mogąc oddychać przez nos, zaczynamy oddychać przez usta – to sprzyja chrapaniu. Do oddychania ustami zmuszają też powiększone migdałki, skrzywienie przegrody nosowej i polipy w nosie. Warto odwiedzić laryngologa, który wykryje ewentualne nieprawidłowości.

Czasem pomagają drobne zmiany w stylu życia. Pierwsza to zmiana diety, umożliwiająca zrzucenie nadwagi, która sprzyja chrapaniu. Osoby otyłe chrapią nie tylko częściej, ale i głośniej! 

Po drugie: warto zrezygnować z używek lub poważnie je ograniczyć. Jeśli przed snem wypijemy alkohol, mięśnie gardła i języka będą mieć większą tendencję do wiotczenia, a chrapanie się nasili. Papierosy powodują, że w tchawicy i krtani zalega wydzielina, która też jest źródłem furkoczących dźwięków. Zwęża światło dróg oddechowych, zwiększając tendencję tkanek do wibracji.

Chrapanie łagodzą specjalne preparaty. Spryskane nimi podniebienie staje się sztywniejsze. Są listki do przyklejania na podniebienie. I plasterki, które unoszą ku górze płatki nosa, zwiększając jego przepustowość.

Jak spać, żeby nie chrapać?

Najwięcej osób chrapie, śpiąc na plecach. W tej pozycji język opada ku tyłowi, uchylają się usta, a kanał nosogardła się zwęża. Najlepiej byłoby nie spać na wznak – przy spaniu na boku ryzyko chrapania jest dużo mniejsze.

Jak jednak kontrolować pozycję ciała w czasie snu? Pomaga wszycie w kołnierz piżamy na środku karku niewielkiego, ale twardego przedmiotu. To uniemożliwi spanie na wznak.

Jeśli chrapiemy często, warto iść do lekarza i sprawdzić, czy chrapanie nie jest częścią zespołu bezdechów śródsennych – to kilkunastosekundowe okresy spłycania lub wręcz zatrzymania oddechu. To prowadzi do niedotlenienia, rośnie też ciśnienie. Czasem wskazane są zabiegi, polegające na podniesieniu zwiotczałego podniebienia miękkiego.

Skuteczne sposoby na chrapanie

Wkładka doustna. Utrzymuje żuchwę w pozycji lekko wysuniętej do przodu, co minimalizuje wibracje podniebienia miękkiego.

Klips do nosa. Pobudzając zakończenia nerwowe w nozdrzach, zapobiega wiotczeniu podniebienia miękkiego, ułatwia przepływ powietrza.

Snore stopper. Ten nadgarstkowy aparat wyczuwa chrapanie i pobudza nerwy na skórze. Mózg odbiera te bodźce i skłania do zmiany pozycji ciała (nie budząc).

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Dobry Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Tak objawia się zaćma

    Jest tak powszechną chorobą, że uważa się ją za naturalną konsekwencję procesu starzenia. Rozwija się powoli i bezboleśnie przez lata. więcej