Przyczyna próchnicy zębów

O konieczności regularnej higieny wiemy wszyscy. Jednak stan naszych zębów zależy także od tego, co jemy.

Główną przyczyną próchnicy i chorób dziąseł jest cukier, króry stanowi idealną pożywkę dla bakterii. W dodatku cukier zmienia odczyn pH w ustach na niekorzystny, sprzyjający rozwojowi bakterii. Dlatego po spożyciu słodkości zęby trzeba umyć, a przynajmniej przepłukać. Podobnie po zjedzeniu kwaśnych potraw.

Regularnie pijmy herbatę. Mało kto wie, ale jest ona bardzo bogatym źródłem fluoru, wpływającego korzystnie na twardość naszego szkliwa. Szklanka herbaty zawiera aż 0,2 mg tego pierwiastka. Dzięki zawartości fluoru napój ten zmniejsza też tendencję do odkładania się płytki nazębnej. A zawarte w herbacie związki polifenolowe hamują rozwój bakterii w jamie ustnej. Najlepiej sięgajmy po zieloną: zostawia na zębach mniej osadów niż czarna.

Reklama

Chrupmy jędrne, twarde warzywa. Takie jak kalarepka, seler naciowy, brokuły, marchew. Takie pokarmy działają na dwa sposoby. Po pierwsze, stanowią doskonały masaż dla dziąseł, które dzięki niemu są lepiej ukrwione. A więc są w lepszym stanie, odporniejsze na urazy i działanie bakterii. Po drugie, chrupanie twardych warzyw to rodzaj czyścika dla powierzchni zębów. Jeżeli nawet zaczynałaby się już na nich tworzyć płytka bakteryjna, zostanie przez twarde warzywa starta i usunięta. Dodatkową zaletą tych pokarmów jest to, że nie zawierają szkodliwych dla szkliwa zębów kwasów ani cukrów. Zadbajmy o odpowiednią ilość wapnia w diecie. Jeśli organizm dostanie tego pierwiastka za mało, pobierze go z zębów i kości.

I na pierwszy ogień idą właśnie zęby

Pobieranie wapnia z zębów bardzo je osłabia, przez co są bardziej narażone na ukruszanie, złamanie czy próchnicę. Dlatego zadbajmy, by każdego dnia na naszym stole znalazły się produkty, bogate w wapń: jogurty, sery, mleko. Do takich pokarmów należą także ryby, zwłaszcza te jedzone razem ze szkieletem, np. sardynki z puszki. Dodajmy, że ryby zawierają także fosfor i witaminę D – obie substancje ważne dla zdrowia zębów. Obecność witaminy D jest niezbędna, by organizm przyswoił wapń, a fosfor jest elementem gospodarki mineralnej, od której zależy kondycja zębów.

Jak sobie pomóc

Codziennie zjadajmy przynajmniej jedno jabłko. To owoc dla zębów idealny – nie za słodki i nie za kwaśny. Dostarcza cennych składników, m.in. witaminy C, bez której dziąsła chorują. Miąższ jabłka ma taką budowę, że pomaga oczyszczać zęby. Dodajmy do tego wzmożoną produkcję śliny podczas jedzenia, a otrzymamy przyspieszony proces wypłukiwania resztek z jamy ustnej oraz ochronę przed cukrami i kwasami.

Zęby lubią codzienne szczotkowanie – 2 razy dziennie przez 3 min. Lubią, kiedy czyści się przestrzenie międzyzę bowe nitką dentystyczną. I kiedy dwa razy do roku są poddawane zabiegowi higieny jamy ustnej. Polega on na profesjonalnym czyszczeniu, tj. usuwaniu kamienia nazębnego za pomocą ultradźwięków, piaskowaniu i polerowaniu - tłumaczy Agnieszka Sicińska, stomatolog.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Dokuczliwa pokrzywka

    Wywołane nią zmiany przypominają te, które powstają po kontakcie skóry z zielem pokrzywy – stąd nazwa. więcej