Niewydolność żył. Jak sobie pomóc?

Jeśli nie są w formie, czas zmienić przyzwyczajenia, aby zapobiec ich niewydolności. Szczególnie dbaj o nogi!

U dorosłego człowieka serce znajduje się ponad metr nad ziemią i taki dystans musi pokonać krew. To trudne zadanie.

Podczas skurczu serce wtłacza krew bogatą w tlen do tętnic, które ją rozprowadzają. Komórki pobierają od niej tlen i substancje odżywcze i wraca ona żyłami w górę do serca.

Reklama

Wspierają ją mięśnie, które podtrzymują żyły, oraz zastawki (fałdki w naczyniach), które zamykają się, by krew się nie cofała. Proces ten jest prawidłowy, gdy żyły są drożne, a zastawki sprawne i elastyczne. Dbaj więc szczególnie o nogi, zapobiegaj miażdżycy i niekorzystnym zmianom w żyłach (zob. ramka).

Oszczędzaj nogi

Odpoczynek. Kilka razy podczas dnia siedź chwilę z nogami i stopami ułożonymi powyżej linii serca, np. opartymi o ścianę czy oparcie drugiego krzesła. W nocy podłóż pod pięty twardą poduszkę lub wałek. Możesz pochylić łóżko, podkładając pod nie drewniane klocki tak, by głowa była niżej niż dół ciała.

Buty. Najbardziej korzystne są te z szerokim czubkiem, w których palce mogą się poruszać i na niewielkim obcasie (2-5 cm). Jeśli masz płaskostopie, noś dopasowane wkładki. Podeszwa powinna być elastyczna o fizjologicznym kształcie, aby noga układała się jak w formie. Dobre są też sandały i klapki, które na wewnętrznej stronie podeszwy mają jeżyk masujący stopy.

Podtrzymuj i ćwicz

Na bosaka. Gdy masz okazję, chodź bez butów po dywaniku gumowym z wyrostkami (tzw. jeżyku lub fakirze), po trawie i piachu. Poprawia to krążenie krwi i ułatwia jej odpływ do serca. Uciskające rajstopy. Aby zapobiec żylakom, noś lecznicze podkolanówki, pończochy, rajstopy uciskające żyły w odpowiednich miejscach. Nie dopuszczają one do tego, by krew wracała przez niedomykające się zastawki i tam zalegała. Jeśli kłopoty z żyłami są niewielkie, wystarczą wyroby pończosznicze z rysunkiem spirali, która otacza łydkę.

Ruch. Na leżąco rób tzw. rowerek i poprzeczne nożyce. Ćwicz co najmniej 10 minut dziennie. Maszeruj też w terenie (bez ciężkiego plecaka), tańcz, uprawiaj biegi na nartach i pływaj. Dzięki temu poprawisz krążenie, wzmocnisz mięśnie i ży- ły. Będą sprawniejsze, elastyczne, a przepływ krwi łatwiejszy. Ale ćwicz minimum przez godzinę 3 razy w tygodniu w umiarkowanym tempie, nie narażając się na przeciążenia.

Dbaj o dietę

Zrezygnuj z wysoko oczyszczonych węglowodanów (ciast, słodyczy, bułek). Spożywaj produkty z błonnikiem: warzywa (zwłaszcza zielone) i owoce (np. jabłka), pełnoziarniste pieczywo, otręby i czosnek. Jedz paprykę, morele, wiśnie, w których są witaminy C i B6 uszczelniające ścianki żył. Pij ok. 2 l dziennie wody mineralnej. Jedz cytrusy, czarne porzeczki, ciemne winogrona, aronię, morele, bo zapobiegają zaparciom i chronią żyły.

Rób kąpiele i masaże

Z ziołami. Rób letnie kąpiele z naparem z kwiatów kasztanowca, arniki, nagietka, skrzypu (20 g ziela na litr wody), żywokostu (50 g). Zioła zalej 5 l wody i zostaw pod przykryciem na cały dzień. Przecedź, podgrzej i wlej do wanny. Na obrzęki pomoże ci kąpiel ze 100 g liści rozmarynu. Zalej je 1 l wrzątku, podgrzej 30 minut. Odcedź, wlej do ciepłą wodą. Kąpiel trwa 15-20 minut.

Hartowanie. Rano i wieczorem weź przemienny prysznic. Zacznij od ciepłej (nie gorącej) wody, zamień na zimną (nie lodowatą), zakończ ciepłą. Ciepły natrysk rób 2-3 razy dłużej niż chłodny.

Masaże. Stosuj je przed snem i rano, tuż po obudzeniu. Masuj nogi dłonią lub miękką gąbką od palców stóp do pachwin (w kierunku serca). Wieczorem masuj nogi, używając żelu, maści z ziołami i substancjami pobudzającymi krążenie.

Zażywaj preparaty

Pomogą ci też leki, które wzmacniają naczynia krwionośne i działają przeciwzapalnie, np. z kasztanowcem, miłorzębem, arniką, rutą i cytrusami. Jednak stosowanie doustnych preparatów, nawet tych bez recepty, omów z lekarzem.

Konsultacja: Grzegorz Borstern, internista

Zatkane naczynia

Kiedy dbasz o lekkostra wną dietę i masz niski poziom cholesterolu, żyły są drożne (1) i krew przepływa przez nie swobodnie. Ale gdy odkłada się na nich płytka miażdżycowa (2), zatyka naczynka, co hamuje przepływ krwi.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Niespokojne nogi

    Nie możesz spać, bo wciąż ruszasz nogami? Przyczyną może być niedobór żelaza, niewydolność nerek czy cukrzyca. Jednak w 50 proc. objawy związane są z układem nerwowym. więcej