Napady gorąca i silne poty oznaką menopauzy

Pani Wanda skończyła 52 lata. Czuła się źle, stała się draż liwa i nerwowa. Chodziła niewyspana, bo w nocy budziły ją napady gorąca. Oblewała się potem, brakowało jej powietrza. Wietrzyła wtedy pokój i zmieniała bieliznę. W końcu wybrała się do internisty, który stwierdził, że przyczyną złego samopoczucia jest menopauza.

Kiedy podczas menopa uzy spada ilość hormonów, pojawiają się dolegliw ości. Staraj się je przetrwać.

Reklama

Inaczej nazywamy ją przekwitaniem, czyli klimakterium (okresem ostatniej miesiączki). Następuje w wieku 45-55 lat. Jest to kolejny etap w życiu kobiety, a nie choroba. Objawy nasilają się stopniowo, już kilka miesięcy wcześniej.

Miesiączki stają się nieregularne i w końcu usta- ją. Dzieje się tak na skutek wygasania czynności jajników (przestają w nich dojrzewać komórki jajowe) i spadku produkcji hormonów płciowych (estrogenów i progesteronu).

Natężenie przykrych objawów

Zwykle negatywnie odbija się to na psychicznym i fizycznym samopoczuciu. Natężenie przykrych objawów jest indywidualne. Zwykle kobiety mają zaburzenia snu, pamięci, stany depresyjne, czują spadek energii życiowej, zmęczenie. Skarżą się na kołatania serca, nocne uderzenia gorąca, suchość i zanik błony śluzowej pochwy i układu moczowego.

A także bóle przy współżyciu, nietrzymanie moczu, stany zapalne w układzie moczowo-płciowym. Wzrasta wówczas zagrożenie chorobami serca z powodu niekorzystnych zmian w składzie lipidów (tłuszczów) we krwi. Zwiększa się poziom "złego" cholesterolu. Podnosi się ciśnienie krwi.

Sprzyja to odkładaniu się blaszek miażdżycowych i zwężeniu naczyń krwionośnych, zwłaszcza w okolicy serca. Wzrasta zagrożenie osteoporozą, bo spadek ilości hormonów zmniejsza gęstość kości i ich wytrzymałość.

Zmienia się wygląd całego ciała

Zmienia się wygląd całego ciała. Skóra traci elastyczność, staje się sucha i wiotka, pojawiają się zmarszczki, zarost. Włosy tracą połysk, wypadają, stają się cienkie.

Lekarz może wówczas zaproponować hormonalną terapię zastępczą, która polega na zażywaniu brakujących hormonów. Kurację poprzedza badanie ginekologiczne, usg narządów rodnych, piersi, wymaz z pochwy.

Mogą zwiększać ryzyko zakrzepów i raka piersi

Dobiera się dawkę hormonów i sposób ich podawania (w tabletkach, zastrzykach, plastrach, aerozolu). Likwidują one lub zmniejszają objawy menopauzy, choć niekiedy mają skutki uboczne: mdłości, zawroty głowy. Mogą zwiększać ryzyko zakrzepów i raka piersi. Zamiast hormonalnej terapii zastępczej można wybrać łagodniejsze preparaty z tzw. fitohormonami (roślinnymi odpowiednikami hormonów ludzkich). Zawierają np. wyciąg z soi, cimcifugi, dzięgla chińskiego.

Pomocne są herbatki ograniczające potliwość

Pomocne są herbatki ograniczające potliwość (z szałwii, skrzypu, także z melisy, kozłka lekarskiego, chmielu). Koją one nerwy, a także ułatwiają zasypianie.

W tym okresie ważna jest aktywność fizyczna. Poprawia nastrój, korzystnie wpływa na sylwetkę, serce i inne organy, zapobiega tyciu. Z czasem ten trudny okres przekwitania mija, a kobiety stają się znów aktywne.

Potrzebne witaminy

Podczas menopauzy zażywaj witaminy z grupy B, które wzmacniają system nerwowy i zapobiegają stanom depresyjnym. l Ważna jest także witamina E, która chroni komórki przed szkodliwymi rodnikami, spowalniając ich procesy degeneracyjne. Dzięki temu hamuje proces starzenia się i zapobiega chorobom serca i układu krążenia.

Co trzeba ograniczyć?

l Rzuć palenie, bo nasila ono ryzyko wczesnej menopauzy, chorób serca i osteoporozy. l Zmniejsz ilość alkoholu i kawy, aby zapobiec uczuciu niepokoju, bezsenności, uderzeniom gorąca i utracie masy kostnej. l Ruszaj się, aby wzmocnić kości i uniknąć nadwagi. l Unikaj stresu, niepokoju i napięcia emocjonalnego.

Zalecana dieta

Jedz nabiał (minimum 3 porcje dziennie, aby uzupełnić wapń i dbać o kości). Serce chronią ryby i olej z kwasem omega-3.

Kupuj owoce i warzywa: pomidory, morele, banany, szpinak, brokuły, awokado. Jedz produkty z błonnikiem, witaminy z grupy B, magnez (pełnoziarniste produkty zbożowe, pestki słonecznika czy dyni).

Uspokajające zioła

Twoje rozdrażnienie zmniejszy dziurawiec. Łyżkę ziół zalej szkla nką wrzątku, parz pod przykryciem 30 min, odcedź. Pij 2 razy dziennie, po pół szklanki.

Uspokajająco działa melisa, która spowalnia szybkie, nieregularne bicie serca towarzyszące zdenerwowaniu i menopauzie. Pij napar z melisy 2-4 razy dziennie po pół szklanki.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Takie jest życie
Więcej na temat:

Zobacz również