Menopauza: Jak ją przeżyć i nie zwariować

Okres przekwitania u każdej kobiety przebiega inaczej – jedne przechodzą go łagodnie, inne bardzo cierpią. Ważne jest wytłumaczenie sobie, że co prawda kończy się pewien etap życia, ale jednocześnie zaczyna się nowy, który może być nie mniej szczęśliwy.

Zdjęcie

Uświadom sobie,  że menopauza  to okres przej ściowych, biologicznych przemian  w organizmie, po których następuje uspokojenie  i wyciszenie. /123/RF PICSEL
Uświadom sobie, że menopauza to okres przej ściowych, biologicznych przemian w organizmie, po których następuje uspokojenie i wyciszenie.
/123/RF PICSEL

Menopauza to trwałe, fizjologiczne zatrzymanie cyklu miesiączkowego.

Wiąże się ona z ustawaniem czynności jajników, następującym przeciętnie w wieku 45–55 lat (palaczki papierosów wcześniej!) i trwającym około 2 lat.

Reklama

Zanik miesiączkowania jest poprzedzony okresem, gdy staje się ono nieregularne. Zanika synteza estrogenów i progesteronu w jajnikach, a efektem tych zmian są między innymi zaburzenia regulacji autonomicznego układu nerwowego (kontroluje działanie narządów poza naszą świadomością), zmiany w sferze emocjonalnej, a w późniejszym wieku osteoporoza.

Objawy menopauzy

Objawy klimakterium dotykają cały organizm kobiety, przy czym można je podzielić na: naczynioruchowe (uderzenia gorąca, skoki ciśnienia tętniczego, bóle głowy, nocne poty), psychiczne (zmęczenie, drażliwość i zaburzenia koncentracji, osłabienie pamięci, zmniejszone libido, bezsenność, huśtawki nastrojów), objawy ze strony narządów płciowych (świąd, suchość pochwy, dyspareunia, nawracające zapalenia dróg moczowych, obniżenie narządów płciowych i nietrzymanie moczu, krwawienia i pojawianie się wodnistej wydzieliny), objawy ze strony tkanki łącznej (bóle stawów i kości, osteoporoza), objawy ze strony skóry i tkanek miękkich (zwiększona aktywność gruczołów łojowych i potowych, zanik gruczołów piersiowych, zmniejszenie elastyczności skóry, uczucie mrowienia), objawy seksualne (problemy w osiągnięciu orgazmu i od- czuwanie bólu w trakcie stosunku).

Konieczna wizyta u ginekologa

Znaczna część pań traktuje klimakterium jako koniec swej kobiecości, obniża się ich poczucie wartości. To błąd! Już przy pierwszych nieregularnych miesiączkach trzeba wybrać się do ginekologa na badanie powiązane z wykonaniem cytologii i oznaczeniem poziomu hormonów we krwi.

Jeżeli nie będzie przeciwwskazań (choroby wątroby, przebyte nowotwory trzonu macicy i sutka, choroba zakrzepowa naczyń), trzeba zdecydować się na włączenie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ) lub chociaż przyjmowanie pigułek z estrogenami roślinnymi. Złagodzi to objawy przekwitania, a przy tym będzie zapobiegało osteoporozie i chorobom układu krążenia, na które panie w wieku menopauzalnym są bardziej narażone.

Powszechnie przyjmowane są antydepresanty

W związku z obniżeniem nastroju powszechnie przyjmowane są antydepresanty. W łagodniejszych przypadkach sięgnąć można po środki ziołowe z melisą, walerianą i dziurawcem. Przy nadciśnieniu tętniczym warto spróbować leczenia klonidyną, która łagodzi też inne objawy klimakterium.

Włączenie HTZ powoduje powrót prawidłowego libido, z czego należy skrzętnie korzystać – seks w każdym wieku jest dobry dla ciała i duszy.

Mimo poczucia zmęczenia i niechęci do jakichkolwiek działań, warto się przemóc i znaleźć sobie nowe zajęcia (kino i teatr z przyjaciółkami, kurs ceramiki, nauka języków obcych itp.).

Robić można cokolwiek, co sprawia przyjemność, byle tylko nie dać się zepchnąć na margines życia.

GP

Ważna jest także dieta!

W okresie około menopauzalnym powinna być bogata w wapń, fitohormony, witaminy (zwłaszcza C, D, E i beta-karoten, czyli prowitaminę A).

Zadbaj, by jadłospis obfitował w mleko i jego przetwory (jogurt, maślanka, kefir), sery, tłuste ryby, ciemnozielone i czerwone warzywa, produkty pełnoziarniste (pieczywo, płatki, kasze), soję i inne warzywa strączkowe, owoce, oleje roślinne.

Ogranicz cukier, słodycze, kawę, potrawy ciężkostrawne (unikaj smażenia, zwłaszcza w panierce).

Jeśli Twoja aktywność fizyczna jest mniejsza niż kiedyś, staraj się utrzymać prawidłową wagę, obniżając kaloryczność posiłków i rezygnując z tłustych dań.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Kurier TV

Zobacz również

  • Jak oczyścić zatoki?

    Ta nieprzyjemna dolegliwość lubi powracać. A jesień i zima to jej ulubione pory roku. Dlatego trzeba z nią zrobić porządek. więcej