Łatwe i skuteczne sposoby na najczęstsze dolegliwości

Reklama

Przed nami najprzyjemniejszy czas w roku: wakacje... Ale też pora różnych zagrożeń dla naszego zdrowia. Będziemy spędzać czas na działce, w lesie, na morskiej plaży, nad brzegiem rzeki lub jeziora.

Oprócz nas miejsca te mogły upodobać sobie różne owady oraz kleszcze. Spotkanie z nimi bywa nie tylko nieprzyjemne, ale także niebezpieczne. Na pewno zaszkodzić nam mogą zbyt długie kąpiele – czy to słoneczne czy w wodzie.

Również wakacyjne przysmaki, lody, rurki z kremem, ciastka bywają zdradliwe. Zdarza się, że wywołują przykre sensacje żołądkowe. Lista możliwych zagrożeń jest długa. Na szczęście, możemy ich wszystkich uniknąć, a w razie, gdyby wystąpiły – skutecznie sobie z nimi poradzić. Oto pomocne wyjaśnienia lekarza, jak postępować w najczęstszych tego typu sytuacjach.

Warto, byśmy zapoznali się z nimi już teraz, zanim wyjedziemy na wakacje. To pozwoli nam poczuć się bezpieczniej i bardziej beztrosko cieszyć urokami lata. Równocześnie pamiętajmy, że zawsze gdy dolegliwości są silne lub nie mijają, należy skonsultować się z lekarzem.

Zatrucie pokarmowe

Najważniejsze: zapobieganie odwodnieniu. Pij wodę z cukrem i solą To najprostszy sposób, by uzupełnić tracone z biegunką i wymiotami elektrolity (sód, potas, chlorki, glukozę).

Przepis na domowy płyn nawadniający: 1 litr przegotowanej wody zmieszaj z 3–8 łyżeczkami cukru (lub najlepiej czystej glukozy). Dodaj 3/4 łyżeczki soli kuchennej i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej (tzw. wodorowęglanu sodu) oraz filiżankę soku pomarańczowego. Popijaj małymi łykami. Możesz też użyć specjalnego preparatu nawadniającego (np. Gastrolit).

Nie pij soków owocowych ani napojów typu cola – ze względu na ich nieprawidłową zawartość glukozy, sodu i potasu (tzw. osmolarność).

Powstrzymanie biegunki

Zażyj węgiel aktywowany. Pochłania wodę w jelitach i w ten sposób sprzyja zaparciu, co w przypadku biegunki jest bardzo korzystne. Wychwytuje też bakterie i ich toksyny, a dodatkowo działa osłaniająco na śluzówkę.

10–20 tabletek to zalecana dawka. Najlepiej przyjmij ją po ustąpieniu wymiotów. Dla lepszego efektu tabletki możesz rozkruszyć i zalać ciepłą wodą, by zrobiła się zawiesina o konsystencji śmietany. Papkę wypij.

Przeciwdziałanie osłabieniu

Jedz pokarmy lekkostrawne i odżywcze Posilaj się często małymi porcjami.

Najlepsze dla ciebie są gotowane kasze, ryż, makaron, ziemniaki, marchewka oraz krakersy, banany, jogurt naturalny, zupy warzywne.

Ważne na przyszłość

Przestrzegaj higieny na kilka sposobów Dbaj nie tylko o czystość rąk (własnych, członków rodziny), ale także produktów spożywczych i przyborów kuchennych.

Nie kupuj jaj o zanieczyszczonej powierzchni lub nadtłuczonych. Jeśli jednak przez nieuwagę to zrobisz, przed spożyciem po dokładnym umyciu dobrze je ugotuj (żółtko powinno być twarde) lub usmaż (z obu stron przez min. kilka min).

Chroń kuchnię i żywność przed zwierzętami i owadami. Używaj osobnych przyborów do mięsa, ryb i drobiu, niż do reszty produktów.

Oddzielaj żywność surową od ugotowanej, czy to w lodówce, czy na kuchennym blacie. Gotuj dokładnie mięso, drób i ryby.

Uczulenie na słońce

Łatwo o wysypkę i plamy na skórze, gdy stosujesz niektóre kosmetyki, zioła lub leki.

Nawet jeśli nie masz uczulenia na słońce, koniecznie chroń skórę przed nadmiernym promieniowaniem, np. osłaniaj się parasolem.

Najważniejsze: ochrona przed promieniami.Jak najszybciej zejdź do cienia! Dzięki temu substancje światłouczulające, które dostały się do skóry wraz z kosmetykiem, spożytymi ziołami lub lekiem, przestaną uwalniać energię powodującą stan zapalny i wrażliwość na promienie UV. Unikaj przebywania na dworze w godzinach 11–15, gdy jest największe nasłonecznienie.

Jeśli musisz wyjść na słońce, osłoń ciało kremem z filtrem przeciwsłonecznym (SPF min. 30) i jasnym, luźnym ubiorem z naturalnych tkanin.

Łagodzące działanie niskiej temperatury

Weź kąpiel w chłodnej wodzie. Zimno powoduje obkurczenie naczyń krwionośnych. Dzięki temu do tkanek przenika mniej tzw. płynu obrzękowego i histaminy odpowiedzialnej za objawy uczulenia.

Do wody możesz dodać niewielką ilość proszku do pieczenia lub mąki kukurydzianej. Możesz także włożyć do skarpety trochę owsianki i zawiesić ją pod strumieniem wody napełniającym wannę. Nie powinnaś używać mydła. Po kąpieli otul się ręcznikiem (nie pocieraj nim skóry). Potem nałóż bezzapachowy krem nawilżający.

Wzmocnienie skóry ochronnym składnikiem

Popijaj sok marchwiowy. Dzięki temu twoja skóra otrzyma beta-karoten zwalczający wytwarzane pod wpływem słońca i uszkadzające ją wolne rodniki. Dzięki temu nie będzie reagowała rumieniem ani wypryskami (lub w dużo mniejszym stopniu).

Najlepiej przygotuj sama sok – przeciskając przez sokowirówkę kilka umytych i obranych marchewek. Pij szklankę co drugi–trzeci dzień (nie częściej, bo może to spowodować nadmierne zażółcenie skóry).

Zamiennie możesz także jeść świeże i suszone brzoskwinie, morele oraz śliwki, a z warzyw – boćwinę oraz natkę.

Ważne na przyszłość

Unikaj opalania przy ryzyku pokrzywki Czyli podczas stosowania leków takich, jak: przeciwbólowe, antybiotyki, antyarytmiczne, moczopędne, przeciwzapalne.

Grzybica stóp

Jej oznaką może być swędzenie i pieczenie skóry, zażółcenie i kruszenie się paznokci.

Najważniejsze: poskromienie drobnoustrojów. Wcieraj w zmienione miejsca ziołowy lek Sama łatwo go przygotujesz. Taką miksturą wystarczy nacierać 2 razy dziennie zmienioną skórę i paznokcie, by nastąpiła poprawa. Przepis nr 1: 2 części naturalnego olejku herbacianego (ze sklepu zielarskiego) zmieszaj z 3 częściami zwykłego oleju lub oliwy z oliwek.

Przepis nr 2: 1 część olejku czosnkowego zmieszaj z 3 częściami zwyklego oleju lub oliwy j.w.

Wzmocnienie naturalnych mechanizmów obronnych

Jedz pokarmy z walecznymi składnikami. Gdy twój układ odpornościowy będzie pracował na pełnych obrotach, organizm szybko poradzi sobie z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Fermentowane produkty mleczne oraz kiszone warzywa, a także surowa cykoria dostarczą ci tzw. dobrych bakterii i od razu składników stymulujących ich rozwój.

Migdały, orzechy, natka, koperek, chrzan – dzięki tym przysmakom twój układ odpornościowy otrzyma cynk regulujący jego pracę.

Zaostrzona higienia

Dbaj właściwie o stopy i paznokcie Dzięki temu grzyby nie będą miały dobrych warunków do namnażania się i choroba nie będzie się rozwijała. Nie dopuszczaj do zawilgocenia stóp. Noś przewiewne, zapewniające dostęp powietrza skarpetki, sandałki i pantofle. Po każdym myciu dokładnie osuszaj bawełnianym ręcznikiem skórę między palcami.

Zapobiegaj mikrourazom – gdy naskórek lub płytka paznokcia są nieuszkodzone, drobnoustroje mają do nich utrudniony dostęp. Noś wygodne, nieuciskające i nieodparzające obuwie.

Ważne na przyszłość

Wyrób w sobie ochronne nawyki Grzyby są wszędzie. Ale jeśli nie dopuścisz do ich kontaktu ze skórą i paznokciami, nie zaszkodzą ci. Nie chodź boso w miejscach, gdzie robi to wiele osób – na basenie, w sklepowej przebieralni, w hotelowym pokoju.

Nigdy nie pożyczaj przyborów higieny osobistej, np. nożyczek, cążek.

Infekcje pochwy

Najważniejsze: poprawa mikroflory w pochwie. Zwiększ ilość bakterii kwasu mlekowego Gdy odpowiednio dużo ich zasiedla nabłonek okolic intymnych, nie ma miejsca dla szkodliwych drobnoustrojów.

Zastosuj specjalne lecznicze kosmetyki do ochrony i pielęgnacji, np. w postaci żelu nakładanego na okolice krocza, zawierającego kwas mlekowy, a dodatkowo np. prebiotyk i kwas hialuronowy. Używaj ich zwłaszcza przed i po korzystaniu z basenu, sauny i solarium. Pamiętaj o odpowiednim kierunku rozprowadzania – od krocza w stronę odbytu.

Zaostrzenie diety

Unikaj składników źle wpływających na mikroflorę Niektóre pokarmy są smaczne nie tylko dla nas, ale także dla... chorobotwórczych drobnoustrojów.

Słodycze, a także wszystkie produkty z dodatkiem cukru (np. zbożowe typu muesli, białe pieczywo, kandyzowane owoce, soki owocowe) pobudzają rozrost grzybów i bakterii, np. E.coli. Dlatego dobrze, byś ograniczyła ich jedzenie, gdy masz objawy infekcji intymnej. Sery pleśniowe, grzyby, produkty zawierające ocet oraz wysoko przetworzone, napoje fermentowane (piwo, wino, szampan) – także nie są dla ciebie wskazane.

Ważne na przyszłość

Żelazne zasady higieniczne. W sprawach zdrowia intymnego warto postarać się o samodyscyplinę! Na letni wypoczynek, plażowanie, kąpiel wybieraj miejsca wyglądające na czyste i zadbane, co do których można mieć pewność, że są regularnie sprzątane, dezynfekowane, itd.

Gdy jesteś w podróży, na wyjeździe, miej przy sobie jednorazowe nakładki na sedes i używaj ich, gdy korzystasz z ubikacji. Możesz także użyć papieru toaletowego. Po każdej kąpieli w morzu lub basenie dokładnie opłukuj i osuszaj okolice intymne, a także zmieniaj mokry kostium na suchy. Nie czekaj, aż sama wyschniesz na słońcu, bo utrzymująca się przez pewien czas na ciele wilgoć oraz ciepło to doskonałe warunki do rozwoju mikroogranizmów.

Odwodnienie

Jego objawy to: ból i zawroty głowy, osłabienie, suche usta i skóra, zapadnięte oczy.

Najważniejsze: uzupełnienie płynów. Pij wodę najlepiej średniozmineralizowaną Dzięki temu dostarczysz organizmowi sodu i potasu – pierwiastków odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi wodnej komórek i tkanek. Woda o średniej mineralizacji to taka, w której zawartość składników mineralnych ogółem jest równa 500–1500 mg/l.

Równocześnie im mniej toksycznych azotanów i azotynów, tym lepiej (dopuszczalne maksymalne normy to: 10 mg/l i 0,1 mg/l). Uwaga! Jeśli chorujesz przewlekle, zwłaszcza na nerki, bardziej odpowiednia może dla ciebie być woda niskozmineralizowana.

Staraj się wypijać w ciągu dnia min. 2 litry wody (panowie – 2,5 litra). Jeśli chcesz dokładnie wiedzieć, ile wody potrzebujesz, zastosuj prostą zasadę: 1ml wody na 1 zjedzoną kcal.

Zmiana diety

Unikaj odwadniających pokarmów i napojów. Są szczególnie niewskazane w upalne dni, gdyż powodują dodatkową utratę wody z organizmu. Słone potrawy powodują, że nadmiernie rośnie stężenie sodu we krwi (tzw. hipernatremii) i gospodarka wodno-elektrolitowa zostaje zaburzona. Najlepiej ogranicz ilość dodawanej do potraw soli do szczypty dziennie.

Kawa, napoje typu cola i alkohol są moczopędne (a więc zwiększające wydalanie wody). Działają tak też niektóre zioła, np. pokrzywa, skrzyp, mącznica, mniszek i krwawnik – w upały lepiej więc ich także nie pić.

Przegrzanie

Świadczą o nim ból i zawroty głowy, zmęczenie, omdlenie, skurcze mięśni, nudności.

Najważniejsze: ochłodzenie organizmu Połóż mokre okłady na ciało. Koniecznie przemieść się do zacienionego, chłodnego miejsca. Rozluźnij (a najlepiej zdejmij) ubranie. Połóż się na plecach, a nogi oprzyj (np. o kant łóżka) na wysokości 30–40 cm. Połóż wilgotne, chłodne ręczniki na czole, pod pachami, w pachwinach.

Postaraj się o nawiew chłodnego powietrza – przez szerokie otwarcie drzwi, włączenie wiatraka, wachlowanie gazetą.

Nawodnienie organizmu

Popijaj chłodne napoje. To pomoże obniżyć temperaturę organizmu – pod warunkiem, że nie masz nudności i połykanie płynów nie sprawia ci problemu.

Najlepsza będzie niegazowana, chłodna (ale nie lodowata) woda, a jeśli intensywnie pracujesz fizycznie (np. ćwiczysz) – napój izotoniczny.

Ważne na przyszłość

Chroń organizm przed gorącem. Pamiętaj o tym, zwłaszcza gdy słupek rtęci rośnie powyżej 25º C, a równocześnie jest parno (i naturalne mechanizmy chłodzenia są utrudnione). Unikaj wysiłku fizycznego – uprawiania sportu, ale także np. pracy w ogrodzie czy na polu, zwłaszcza w pełnym słońcu.

Odpoczywaj w cieniu. Nigdy nie śpij na słońcu! Pamiętaj o częstym piciu wody (min. 1 szklanka co 30–60 min). Unikaj kawy, napojów typu cola.

Wezwij pogotowie, jeśli w ciągu 30 min nie poczujesz się lepiej. Także, gdy masz napady drgawek, suchą, gorącą skórę.

Angina

Powoduje silny ból gardła, gorączkę, dreszcze, uczucie rozbicia i osłabienia.

Najważniejsze: zapobieganie powikłaniom. Zgłoś się do lekarza. Angina, oprócz tego, że powoduje silne dolegliwości, jest niebezpiecznym schorzeniem, bo niewłaściwie (np. domowymi sposobami) leczona może doprowadzić do zmian w sercu lub stawach. Przyjmuj zapisany antybiotyk. Zapobiegnie to rozprzestrzenieniu się w organizmie bakterii. Stosuj dokładnie takie dawki i o taki porach dnia, jak zostało ci to zalecone.

Dodatkowo możesz płukać gardło antybakteryjnym naparem z szałwii – po konsultacji z lekarzem.

Ważne na przyszłość

Unikaj wychłodzenia gardła Nagłe oziębienie tkanek powoduje spadek miejscowej odporności. Nie pij lodowato zimnych napojów (np. prosto z lodówki). Zimne desery staraj się jeść powoli i nie popijaj ich ciepłą kawą lub herbatą.

Zapalenie ucha

Najważniejsze: zwalczenie bakterii Zasięgnij porady specjalisty. Pod wpływem wody w przewodzie słuchowym namnażają się bakterie. Do ich zwalczenia konieczne mogą być silniej działające środki farmakologiczne. Stosuj przepisane ci krople z antybiotykiem lub, jeśli lekarz tak uzna (bo np. choroba okaże się bardziej zaawansowana), antybiotyki doustne. Dodatkowo możesz wspomóc się środkami przeciwbólowymi.

Chore ucho trzymaj w cieple (np. owinięte szalikiem). To wspomoże miejscowe mechanizmy obronne. Ale nie wkładaj do ucha waty!

Ważne na przyszłość

Chroń uszy przed wilgocią i bakteriami To najbardziej skuteczny sposób zapobiegania chorobie. Zawsze po kontakcie z wodą (np. podczas mycia), dokładnie osuszaj uszy. Unikaj pływania w zanieczyszczonych zbiornikach wodnych.

Pogryzienia przez osy i pszczoły

Ukąszenie przez owada może być przyczyną groźnego wstrząsu anafilaktycznego.

Najważniejsze: pomoc w razie anafilaksji. Rozpoznaj zagrożenie i szybko reaguj. O reakcji anafilaktycznej mogą świadczyć: kichanie i kaszel, trudności z oddychaniem, krótki, spłycony oddech, świąd skóry i wysypka, obrzęk warg i języka, zawroty głowy.

Pierwsza pomoc: wezwij pogotowie (lub poproś kogoś o to), poluzuj ubranie, zdejmij biżuterię, usiądź i ssij kostkę lodu. Staraj się nie wpadać w panikę, spokojnie czekaj na przyjazd lekarza.

Uśmierzanie bólu

Zrób łagodzący okład. Jad owadów, np. osy zawiera substancje powodujące rozpad czerwonych krwinek, co działa drażniąco na zakończenia nerwów. Dlatego ważne jest, by jak najszybciej usunąć żądło (np. za pomocą pęsety), by jad nie wstrzykiwał się dalej, np. gdy poruszasz kończyną. Aby zmniejszyć ból, przyłóż do skóry mokry, zimny ręcznik. Możesz też pocierać ukąszone miejsce kostką lodu lub zanurzyć w chłodnej wodzie.

Opuchlizna i stan zapalny zmniejszą się po okładach z żelu zawierającego octanowinian glinu (np. Altacet). Nanieś na skórę niewielką ilość preparatu (pasek o długości 2 cm), przykryj czystą gazą. Powtarzaj w odstępach kilkugodzinnych.

Ważne na przyszłość

Nie prowokuj owadów. Często bywa tak, że nasze własne, nieumiejętne zachowanie jest przyczyną ataku pszczół lub os. Przed wyjściem na zewnątrz nie używaj mocno perfumowanych kosmetyków (ich zapach wabi owady). Nie zakładaj też wzorzystej, jaskrawej i lejącej się odzieży – ubieraj się raczej w biel, zieleń lub beż. Na dworze staraj się nie jeść słodkich, soczystych owoców, marmolady, miodu czy dżemu. Nie zostawiaj niezakręconych butelek z napojami – bo może wpaść do nich owad i użądlić cię, gdy zaczniesz pić.

Gdy zbliża się do ciebie owad, unikaj gwałtownych ruchów. W razie ataku osłoń głowę rękami lub odzieżą i powoli oddal się, najlepiej do ciemnego pomieszczenia (owady wylecą do światła).

Ukąszenie kleszczy

Najważniejsze: szybkie pozbycie się kleszcza. Usuń owada we właściwy sposób. Dzięki temu zapobiegniesz wstrzykiwaniu przez niego kolejnych porcji wydzieliny, która może być zakażona chorobotwórczymi drobnoustrojami. Chwyć go pęsetą jak najbliżej skóry i zdecydowanym ruchem wyciągnij.

Nie obracaj, nie polewaj ani nie smaruj go niczym wcześniej, także nie zgniataj ani nie kalecz. Jeśli masz trudności z pozbyciem się kleszcza lub usuniesz go nie w całości, zgłoś się do lekarza rodzinnego.

Zdezynfekuj miejsce ukąszenia za pomocą wody utlenionej lub ciepłej wody z bezzapachowym mydłem.

Obserwacja miejsca ukąszenia

Zwróć uwagę na niepokojące objawy W pierwszej kolejności o zakażeniu chorobotwórczymi drobnoustrojami ostrzega tzw. rumień wędrujący oraz objawy grypopodobne lub neurologiczne. Jeśli na ciele (niekoniecznie w miejscu ukąszenia) pojawi się różowa plama lub grudka (zwykle 1–3 tygodnie po ataku kleszcza), szybko ulegająca powiększeniu i przechodząca w pierścień, zgłoś się do lekarza.

Podwyższona temperatura, uczucie rozbicia, ból mięśni lub ból głowy i sztywność karku również mogą być ostrzeżeniem o zakażeniu – także trzeba je wyjaśnić u lekarza.

Ważne na przyszłość

Unikaj groźnego wroga. Kleszcze mają swoje ulubione miejsca, zarówno jeśli chodzi o regiony w naszym kraju, jak i miejsca w lesie, czy na polu. Jeśli masz taką możliwość, nie planuj urlopu w regionach największej aktywności kleszczy, tj. na Warmii i Mazurach, Podlasiu, w województwie zachodniopomorskim.

Omijaj gęste zarośla, wysokie trawy, skupiska paproci i leszczyn, zarośnięte ścieżki, rumowiska – tam znajduje się szczególnie dużo kleszczy. Nie kładź się na gołej ziemi (jeśli, to na kocu), nie siadaj także na spróchniałych pniach.

Jeśli trzymasz w domu zwierzęta, regularnie sprawdzaj, czy nie mają na skórze kleszczy – owady mogłyby przenieść się na ludzi. Rób to po każdym powrocie zwierzęcia z dworu. W razie potrzeby usuń kleszcza za pomocą pęsety i spłucz do toalety. Potem dokładnie umyj ręce ciepłą wodą i mydłem.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Sposób na bolące afty

    Wyglądają jak białe plamki na błonie śluzowej jamy ustnej. W gruncie rzeczy są to jednak owrzodzenia i mogą się umiejscowić na wewnętrznej powierzchni warg, na podniebieniu, na języku lub wokół... więcej