Lato bez kłopotów z krążeniem

Najkorzystniejsza dla układu krążenia temperatura na zewnątrz nie przekracza 20° Celsjusza. Do takiego umiarkowanego upału organizm może się łatwo przystosować. Gorzej, gdy słupek rtęci sięga znacznie powyżej tej wartości. Wtedy potrzebne są już wzmożone mechanizmy ochronne, jak rozszerzenie naczyń krwionośnych w skórze, intensywne pocenie się, przyspieszona cyrkulacja krwi i oddech. Wszystkie one służą temu, by obniżyła się temperatura organizmu.

Jednak u osób, które mają problemy z układem krążenia, te naturalne, fizjologiczne sposoby mogą zawodzić. Np. zbyt wysokie ciśnienie krwi powoduje, że pogarsza się zdolność naczyń krwionośnych do reagowania na upał (i rozszerzania się). Podobnie działa np. niemiarowa praca serca.

Reklama

Dlatego jeśli w słoneczne ciepłe dni twoje samopoczucie ulega wyraźnemu pogorszeniu i oprócz zwykłego uczucia zmęczenia pojawiają się inne niepokojące objawy, poradź się lekarza. Być może twój układ krążenia potrzebuje pomocy!

Ekspert: spec. medycyny rodzinnej Hanna Dolińska Centrum Medyczne Medicover w Warszawie

Im na dworze cieplej, tym gorzej się czujesz? Jeśli gorące dni dają ci się we znaki, możliwe, że twoje serce wysyła sygnały ostrzegawcze. Warto nauczyć się je rozpoznawać.

To może być: NADCIŚNIENIE

- uczucie zmęczenia i osłabienia, niepokój,

- ból i zawroty głowy,

- zaczerwienienie twarzy i uczucie gorąca, potliwość,

- uczucie obrzęknięcia ciała,

- obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej,

- problemy ze snem, np. kłopot z zaśnięciem wieczorem, wybudzanie się ze snu.

To może zapowiadać: OMDLENIE

- zawroty głowy, tzw. mroczki przed oczami,

- uczucie gorąca,

- blada, spocona skóra,

- osłabienie, trudności z utrzymaniem równowagi ciała, brak siły w mięśniach, zaburzone widzenie i słyszenie – ma związek z osłabionym krążeniem w mózgu,

- uczucie nierównego bicia serca, nieprzyjemnego kołatania.

To może być: CZĘSTOSKURCZ

- uczucie trzepotania serca – jest spowodowane szybszą pracą narządu i jego nieprawidłowo częstymi uderzeniami (ich liczba sięga nawet 400 na minutę), co może być skutkiem nadciśnienia i miażdżycy oraz utrudnionego krążenia,

- nagłe osłabienie, płytki oddech, senność,

- zawroty głowy, tzw. mroczki przed oczami.

To może być: MIGOTANIE PRZEDSIONKÓW

- uczucie nierównego, przyspieszonego (tzw. tachykardia) lub zwolnionego (tzw. bradykardia) bicia serca, nieprzyjemnego kołatania,

- napadowe, wzmożone pocenie, także np. w nocy,

- trudności ze swobodnym oddychaniem, duszności,

- łatwe męczenie się, zawroty głowy.

Zdrowotny kodeks na gorące wakacyjne dni

- nie wysilaj się nadmiernie, zwłaszcza w środku dnia. To nie jest dobra pora na intensywne uprawianie sportu czy wielogodzinną pracę w ogrodzie lub na polu. Dużo zdrowiej będzie, jeśli poczekasz do wieczora (lub chociaż popołudnia).

Szybką jazdę na rowerze zamień na spacer w umiarkowanie szybkim tempie, a podczas pielenia czy grabienia rób przerwy co 20–30 min. Pamiętaj, by podczas wysiłku pić wodę (kilka łyków co 20–30 min).

Gdy jest parno, chłodź się za pomocą wilgotnych okładów, np. na czoło, kark czy plecy. Możesz też co kilka godzin wziąć orzeźwiający prysznic. To pomoże organizmowi, który w taką pogodę ma utrudnione oddawanie ciepła (naturalny mechanizm pocenia się nie przynosi pożądanego efektu (bo pot nie może parować i odbierać skórze ciepła).

Dopóki na zewnątrz nie zrobi się chłodniej (np. wieczorem), powstrzymaj się od czynności takich, jak gotowanie czy prasowanie.

Popijaj w upały wodę bogatą w minerały, przede wszystkim potas i magnez, tzw. średniozmineralizowaną (czyli taką, w której zawartość składników mineralnych ogółem jest równa 500–1500 mg/l). Dzięki temu uzupełnisz tracone razem z potem składniki dbające o właściwe ciśnienie krwi i regularną pracę serca.

Jadaj dużo warzyw – dobrze nawadniają, a także zaopatrują organizm w potas i magnez (zwłaszcza pomidory i szpinak).

Badania, które ułatwią trafną diagnozę

POMIAR CIŚNIENIA – nie wymaga skierowania, wystarczy, że zgłosisz się do przychodni, by wykonała go u ciebie pielęgniarka.

EKG – skierowanie na nie może wypisać ci lekarz pierwszego kontaktu (wtedy jest bezpłatne). Badanie pozwala wykryć np. migotanie przedsionków. Jest całkowicie bezbolesne i trwa tylko kilka minut.

Przed jego wykonaniem nie pij bardzo zimnych napojów (może to spowodować zmiany w zapisie EKG, np. nieprawidłowości tzw. załamka T). Unikaj też wysiłku (np. wchodzenia po schodach). Jeśli w trakcie badania zrobi ci się zimno (bo będziesz miała odsłonięte ciało), zgłoś to pielęgniarce (drżenie mięśni także może zakłócić zapis EKG). Zostaną ci umocowane na ciele (na rękach i nogach, klatce piersiowej) specjalne elektrody rejestrujące czynność bioelektryczną serca, w sumie ok. 10. W trakcie badania postaraj się leżeć spokojnie.

HOLTER EKG – to 24- lub 48-godzinna, a niekiedy nawet 7-dniowa rejestracja pracy serca. Może być potrzebna, gdy zwykłe EKG niczego nie wykazuje, a jest podejrzenie, że występuje u ciebie arytmia. Dzięki temu badaniu udaje się wychwycić okresowe czy krótkotrwałe zaburzenia w pracy serca. Aby wykonać badanie bezpłatnie, powinnaś mieć skierowanie od kardiologa.

Wygląda podobnie do zwykłego EKG, z tą różnicą, że masz założone elektrody przez wiele godzin lub dni i razem z nimi wykonujesz codzienne czynności. Specjalny rejestrator zapisuje pracę twojego serca w różnych sytuacjach. Potem wyniki te są analizowane przez lekarza.

USG tętnic szyjnych – może być dla ciebie zalecane, jeśli np. miewasz częste omdlenia i jest podejrzenie, że mogła się u ciebie rozwinąć miażdżyca naczyń doprowadzających krew do mózgu. Na to badanie będziesz potrzebowała skierowanie od specjalisty. Wypisze je kardiolog.

Nie stresuj się

Staraj się unikać sytuacji, o których wiesz, że cię bardzo stresują, np. jazdy samochodem w korku, robienia zakupów w zatłoczonym sklepie. Stres to dodatkowy wyzwalacz niekorzystnych zmian w układzie krążenia (które pojawiły się już pod wpływem wysokiej temperatury).

Nie irytuj się, bo kiedy się złościsz, organizm wytwarza hormony (kortyzol, adrenalinę, noradrenalinę) powodujące wzrost ciśnienia krwi i przyspieszenie bicia serca.

To ci pomoże!

Przy nadciśnieniu lekarz najpewniej zaleci ci zmianę diety – ograniczenie soli i tłuszczów zwierzęcych, zwiększenie ilości warzyw i owoców, a do tego regularną aktywność fizyczną. Ewentualnie przepisze leki (np. moczopędne, hamujące aktywność enzymów przyczyniających się do wzrostu ciśnienia, tzw. inhibitory konwertazy).

Przy arytmii możesz mieć zalecone preparaty potasu i magnezu oraz środki obniżające ciśnienie krwi oraz zmniejszające czynność serca.

Przy migotaniu przedsionków pomogą ci leki kontrolujące częstość i rytm uderzeń serca oraz obniżające krzepliwość krwi i zapobiegające powstawaniu skrzepów i zatorów.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej