Jak złagodzić dolegliwości kręgosłupa szyjnego?

Kręgosłup szyjny często ulega przeciążeniom i mikrourazom. Skutkiem są bóle karku. Najłatwiej o nie, gdy przez kilka godzin dziennie trzymamy głowę w niewłaściwej pozycji, np. przy szydełkowaniu. Kark i szyja bolą też, gdy śpimy na źle dobranej poduszce.

Reklama

Może pojawić się wtedy drętwienie ręki lub ból z tyłu głowy. Także ciągły stres może spowodować silny przykurcz na karku czy ból potylicy, nasilający się przy pochylaniu głowy do przodu i tyłu.

Niezależnie od rodzaju pracy czy stylu życia można pozbyć się bólu karku, eliminując złe nawyki i stosując proste metody. Oto kilka najskuteczniejszych z nich.

Kiedy do lekarza?

Gdy silny ból pojawia się nagle, i nie mija mimo zastosowania leków przeciwbólowych.

Gdy ból powraca, np. kilka razy w miesiącu.

Gdy bólowi karku często towarzyszy ból z tyłu głowy, drętwienie ręki czy ramienia, np. podczas snu lub rano, po przebudzeniu.

Mamy stale bolesny skurcz mięśni. Dotyczy on karku i szyi i z jego powodu nie możemy swobodnie ruszać głową czy jej przekręcać lub pozostaje ona usztywniona w wymuszonej pozycji.

Gimnastyka

Proste ćwiczenia rozluźnią napięte mięśnie karku. Jednak gdy ból nasili się, przerwijmy je!

Ćwiczenie 1. Głowę trzymamy prosto. Brodą dotykamy jak najmocniej do klatki piersiowej. Powtarzamy 5-7 razy.

Ćwiczenie 2. Głowę trzymamy prosto. Na przemian wysuwamy i cofamy podbródek. Przesuwamy głowę na boki, jakbyśmy dotykali uchem ramienia. Powtarzamy 10 razy.

Ćwiczenie 3. Opieramy się o oparcie krzesła ze splecionymi z tyłu dłońmi. Napieramy głową na dłonie. Wytrzymujemy kilka sekund. Powtarzamy 10 razy.

Ćwiczenie 4. Siedząc na krześle, unosimy ramiona do góry i zataczamy nimi okręgi.

Złe nawyki

Aby uniknąć bólu karku, przestrzegajmy pewnych zasad podczas pracy i odpoczynku w domu, jak również w czasie jazdy samochodem.

Gdy prasujemy, stojąc przy desce do prasowania, wyregulujmy jej wysokość, tak by znajdowała się na poziomie naszego pasa. To najwygodniejsza pozycja przy tej czynności. Kiedy odkurzamy, dostosujmy długość rury odkurzacza do wzrostu, by nie musieć się pochylać. Plecy trzymajmy prosto.

Podczas rozmowy telefonicznej nie przytrzymujmy zbyt długo aparatu głową na ramieniu. Jeśli przyczyną bólu karku są skrzywienia kręgosłupa i napięcia mięśni spowodowane noszeniem ciężkiej torebki na ramieniu, dobrym rozwiązaniem będzie albo odchudzenie torebki, albo zamiana jej na plecak.

Bólu karku możemy się nabawić także w czasie prowadzenia auta. Aby tego uniknąć, ustawmy fotel, zagłówek i lusterka w samochodzie w taki sposób, by widzieć drogę bez nadmiernego schylania głowy. Naprężenie mięśni karku powoduje za mocne pochylenie głowy do przodu.

Masaż

Możemy skorzystać z pomocy masażysty albo wykonać masaż samemu w domu.

Gdy się budzimy, kark i szyja są zazwyczaj lekko zesztywniałe. Rozruszajmy je, łagodnie się przeciągając. Powoli wyciągnijmy ręce za głową i wyprostujmy nogi. Wytrzymajmy w tej pozycji, licząc do pięciu, a następnie rozluźnijmy ciało.

Będąc już pod prysznicem, skierujmy na kark silny strumień wody. Pozostańmy pod nim przez kilka minut. Następnie zmoczmy nieduży ręcznik w ciepłej wodzie, wykręćmy go i połóżmy na karku. Kilkakrotnie przeciągnijmy go w prawo i w lewo.

Do domowych masaży warto wykorzystać takie akcesoria, jak drewniane rolki, plastikowe pajączki, gumowe piłeczki-jeżyki czy piłeczkę tenisową. Wykonujmy nimi okrężne ruchy, delikatnie uciskając obolałe miejsca.

Sen

Gdy ból karku dokucza rano, może być to sygnał, że śpimy na źle dobranej poduszce.

Gdy jest zbyt wysoko ułożona, powoduje nadmierne napięcie w obrębie barków i karku. Wtedy korzystne jest spanie na płaskim jaśku. Ulgę może przynieść spanie na poduszce ortopedycznej. Jej wyprofilowany kształt dostosowuje się do fizjologicznej krzywizny kręgosłupa. To sprzyja rozluźnieniu napiętych mięśni i eliminuje sztywnienie karku.

Najbardziej polecane są poduszki z lateksu lub z pianki termoelastycznej. Poduszka z pianki staje się elastyczna pod wpływem temperatury ciała. Jest to tzw. poduszka z pamięcią. Przy zakupie pamiętajmy, że osoby o szerokich ramionach potrzebują poduszki wyższej, a osoby o węższych ramionach, drobne – niższej.

Maści i żele przeciwbólowe

Tabletki przeciwbólowe, dostępne bez recepty, bierzmy jedynie w ostateczności i po wcześniejszym uzgodnieniu z lekarzem.

Zamiast pigułek bezpieczniejsze będą maści i żele z ibuprofenem lub diklofenakiem. Ulgę przyniosą także maści i żele z naturalnymi składnikami, np. z borowiną, kosodrzewiną, korą wierzby czy czarcim pazurem.

Po nasmarowaniu bolącego miejsca owińmy szyję i kark ciepłym szalem. Pomogą też rozgrzewające plastry z kapsaicyną naklejane na kark co 2 dni.

Okłady

Zarówno ciepłe, jak i zimne działają przeciwbólowo.

Możemy je zrobić, używając żelowego kompresu z apteki, schłodzonego w zamrażalniku lub wykorzystać kostki lodu – owijamy je w folię i ściereczkę, i przykładamy do bolącego karku. Gotowy żelowy kompres można też wykorzystać do ciepłego okładu.

By złagodzić ból przyłóżmy termofor z ciepłą wodą lub lniany woreczek wypełniony ziarenkami białej goryczy po uprzednim ogrzaniu ich w piekarniku. Ważne! Ciepłego kompresu nie przykładajmy, gdy mamy gorączkę, chorujemy na serce, nadciśnienie czy zakrzepicę. Wtedy lepiej przyłożyć zimny okład.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej