Jak walczyć z bólem kręgosłupa

Przykre napięcie, przykurcz lub przeszywający ucisk i kłucie – wiele z nas zna te kłopoty z plecami... By sobie pomóc, ważne jest właściwe zlokalizowanie obolałego miejsca.

Reklama

Żele i maści najszybciej zwalczą ból?

To mit. Środki przeciwbólowe do smarowania nie działają dość głęboko (ale sprawdzą się np. w przypadku naciągnięcia). Zwykłe tabletki przeciwbólowe też nie są skuteczne. Jeśli ból spowodowany jest stanem zapalnym, konieczne jest stosowanie leków przeciwzapalnych na receptę.

Szyja i odcinek piersiowy

Najczęściej obciążamy je, gdy wykonujemy nagłe, skrętne ruchy, pracujemy lub odpoczywamy w złej pozycji – np. pochylamy się nad książką lub śpimy na zbyt wysokiej poduszce.

Częstym powodem bólu jest też silne napinanie mięśni karku i szyi (np. w wyniku stresu) lub zmiany zwyrodnieniowe kręgów szyjnych.

Lędźwie

Prace w ogródku, siedzenie w głębokim fotelu, podźwignięcie – to częste przyczyny dolegliwości w dole pleców. Odpoczynek na wznak z uniesionymi nogami rozluźni mięśnie kręgosłupa i złagodzi lekki ból.

Krzyż

Powodem bólu, który promieniuje aż do pośladków i nogi, jest ucisk uszkodzonego dysku kręgosłupa na nerw kulszowy (potocznie atak rwy lub korzonków).

Pierwsza Pomoc

Przyczyną nagłego bólu kręgosłupa może być tzw. wypadnięcie dysku, czyli krążka międzykręgowego. Dzieje się tak, gdy np. niewłaściwie podnosimy ciężki przedmiot z podłogi. Ból jest tak silny, że nie można się ruszyć.

Co wtedy robić?

Krok pierwszy. Połóż się na na wznak na twardym podłożu z nogami ugiętymi w stawach biodrowych i kolanowych (pod kolana możesz włożyć wałek, np. ze zrolowanego koca). Krok drugi. Jeśli ból jest bardzo silny, poproś bliską osobę o wezwanie lekarza lub podwiezienie na izbę przyjęć. Ortopeda zaleci przeciwbólowe leki przeciwzapalne, a w kolejnych tygodniach fizjoterapię i ćwiczenia wykonywane w domu. W wielu przypadkach skuteczna jest też terapia osteopatyczna.

Kręcz karku to bolesne schorzenie, które uniemożliwia poruszanie głową. Leczy się je m.in. ćwiczeniami, masażami i lekami zwiotczającymi mięśnie.

Rwa kulszowa. W razie silnego ataku bólu doraźnie pomoże zimny okład, np. z kostkami lodu, i leżenie w pozycji, w której ucisk na nerw jest najmniejszy. Gdy minie, warto zacząć rehabilitację i zmienić codzienne nawyki.

Kuracje ciepłem: okłady i plastry

●Pasta z białej gorczycy rozgrzeje, poprawi ukrwienie mięśni i zadziała rozkurczająco. Aby ją przygotować, mieszamy zmieloną gorczycę i mąkę w proporcjach 1 do 2, i dodajemy letnią wodę, by powstała pasta. Rozprowadzamy ją na ściereczce, składamy ją na pół i przykładamy do bolącego miejsca na 10 minut.

●Rozgrzewające substancje w plastrach (np. kapsaicyna uzyskiwana z papryki) przyniosą ulgę w bólach pleców na dłużej – działają nawet do 24 godzin. Plastry, wielu firm, dostępne są w aptece bez recepty, za ok. 4 zł/szt. Praktyczna rada: plastry naklejamy na suchą, oczyszczoną skórę, zaś okład z gorczycy – na posmarowaną wcześniej wazeliną.

Terapia manualna:

Leczenie rękoma. Metoda należy do dziedziny fizjoterapii. Polega m.in na uciskaniu odpowiednich miejsc na ciele, tzw. punktów spustowych, i usuwaniu napięć mięśniowych, które powodują ból kręgosłupa.

●Osteopatia W tej metodzie specjaliści (nie mylić z kręgarzami) traktują organizm pacjenta całościowo. Starają się odkryć przyczynę bólu, którą nie zawsze są zmiany w kręgach. Koszt 1 sesji ok. 150 zł (potrzeba zwykle 3).

Fizykoterapia: 3 skuteczne metody

Kiedy odpoczynek, domowe zabiegi rozgrzewające czy masaże nie pomagają pozbyć się bólu na stałe, ortopeda da nam skierowanie na fizykoterapię. To metoda, która wykorzystuje do leczenia zjawiska fizyczne, np. światło, prąd, dźwięk. Obejmuje różne zabiegi.

●Laser. Wykorzystuje wiązkę światła, która działa silnie przeciwzapalnie. Stosuje się go w ostrych bólach, nawet po urazach.

●Pole magnetyczne. Oddziałowuje na tkanki – poprawia ich dotlenienie i przyspiesza regenerację.

●Prądy. Wpływają na zakończenia nerwów, działając przeciwbólowo, np, galwanizacja, TENS, lub ułatwiają wnikanie leków – np. jonoforeza.

Dodatkowe wsparcie: specjalny kołnierz i pas

●W przypadku bólu karku, który pojawił się np. po stłuczce samochodowej, lekarz zaleci noszenie kołnierza ortopedycznego. Zabezpieczy on kręgosłup przed dalszymi mikrourazami. Jednak noszenie kołnierza zbyt długo, w przypadku bólów zwyrodnieniowych czy napięciowych, nie jest dobre, ponieważ zbyt osłabia mięśnie.

●Noszenie specjalnego pasa stabilizującego kręgosłup pomoże przetrwać ostry ból spowodowany przepukliną lub wypadnięciem dysku. Warto też po niego sięgać, gdy czeka nas np. długa podróż czy prace na działce.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Naj

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej