Jak skutecznie ćwiczyć mięśnie Kegla

Reklama

Kulki progresywne

Tzw. kulki gejszy są zalecane przez lekarzy i fizjoterapeutów do ćwiczenia mięśni Kegla.

Noszone w miejscu intymnym (początkowo przez pięć minut, potem coraz dłużej, aż do godziny) powodują odpowiednie napinanie i rozluźnianie się mięśni.

Zapobiegają opuszczaniu się narządów, NTM i zwiększają satysfakcję seksualną.

Nietrzymanie moczu to przykra, uważana za wstydliwą dolegliwość, która dotyka głównie kobiety w starszym i podeszłym wieku. Powyżej 80. roku życia cierpi na nią nawet połowa z nas! Wystąpieniu NTM sprzyjają przebyte ciąże. Im więcej dzieci urodziłyśmy, tym większe jest ryzyko wystąpienia NTM.

Nie bez znaczenia jest otyłość, zaparcia, to czy przechodzimy menopauzę, operacje ginekologiczne (np. usunięcie macicy). Ryzyko zwiększają także stany zapalne dolnych dróg moczowych, wieloletnia praca fizyczna oraz choroby neurologiczne, takie jak udar niedokrwienny mózgu, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane.

Metody leczenia

✔Laseroterapia. Metoda wykorzystuje światło lasera, które zwiększa napięcie mięśni w pochwie, poprawia jej elastyczność oraz stopień obkurczenia. Zabieg bezbolesny, bezpieczny, trwa kilka minut.

✔Elektrostymulacja mięśni Kegla wymusza pracę mięśni dzięki pobudzaniu ich do skurczu. Wzmacnia siłę oraz zdolność kontrolowania pęcherza moczowego. Impulsy są doprowadzane sondą dopochwową lub doodbytniczą. Niewskazane dla chorych na serce.

✔Interwencja chirurgiczna. Jeśli leczenie zachowawcze okazuje się nieskuteczne, konieczna jest operacja. Może być wykonywana metodą standardową, czyli z przecięciem powłok skórnych, albo laparoskopową: bez dużego cięcia. W tym przypadku przez małe otwory wprowadza się instrument optyczny oraz narzędzia chirurgiczne.

Co powinno zaniepokoić?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu objawia się mimowolnym wyciekiem moczu podczas wysiłku, kichania, kaszlu lub śmiechu. Nietrzymanie moczu z naglącym parciem przejawia się nagłą i silną potrzebą oddania moczu – przeważnie w ciągu kilku sekund. To nagłe parcie pojawia się m.in., gdy zmienimy pozycję ciała lub usłyszymy odgłos lejącej się wody.

Jak je poznać?

Dolegliwości związane z nietrzymaniem moczu mogą złagodzić ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla). Znajdują się one w dnie miednicy. Przyczepione są do kości łonowej i do tylnej części kręgosłupa. Mięśnie Kegla odpowiadają za otwieranie i zamykanie trzech otworów: odbytu, pochwy i cewki moczowej.

Nie wstrzymujmy moczu!

Przed przystąpieniem do ćwiczeń zorientujmy się, gdzie mamy mięśnie dna miednicy. Mięśnie Kegla wyczujemy, wkładając dwa palce do pochwy na ich całą długość. Zróbmy to w pozycji leżącej. Lekko się unieśmy i napnijmy się – te, które zacisną się wokół palców, to mięśnie Kegla.

Ważne, by nie napinać w tym czasie mięśni brzucha i ud. UWAGA! Częste wstrzymywanie moczu osłabia mięśnie Kegla. Dlatego kiedy odczuwamy parcie na pęcherz, natychmiast udajmy się do toalety.

Przez trzy miesiące

Ważne, aby ćwiczenia wykonywać regularnie: trzy razy dziennie przez co najmniej trzy miesiące. Najlepsze wyniki osiągniemy, ćwicząc od sześciu do dziesięciu razy dziennie w różnych pozycjach – stojącej, siedzącej, klęczącej albo leżącej: na wznak bądź też na boku.

Systematyczne ćwiczenia nie są zbyt kłopotliwe, ponieważ ich wykonywanie łatwo połączyć z czynnościami dnia codziennego. Ważne, by ćwiczenia zawsze były zsynchronizowane z oddechem. Kiedy wdychamy powietrze – zaciskamy mięśnie, a kiedy wydychamy – to je rozluźniamy. W czasie ćwiczeń nie należy wstrzymywać oddechu.

By ćwiczyć prawidłowo

Podczas napinania mięśni Kegla powinno nam towarzyszyć uczucie ich unoszenia ku górze, aż do osiągnięcia maksymalnego napięcia. Ważne, by podczas ćwiczeń nie napinać wewnętrznych mięśni ud, pośladków czy dołu brzucha.

Rehabilitanci zalecają wykonywanie pierwszych ćwiczeń w pozycji leżącej z dłonią położoną na brzuchu. Mięśnie zaciskamy na 5–10 sekund, a następnie je rozluźniamy. Wykonujemy ćwiczenia w cyklach po dziesięć razy.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Więcej na temat:

Zobacz również

  • Jak oczyścić zatoki?

    Ta nieprzyjemna dolegliwość lubi powracać. A jesień i zima to jej ulubione pory roku. Dlatego trzeba z nią zrobić porządek. więcej