Jak poradzić sobie ze stresem

Egzamin, rozmowa o pracę, spięcie z szefem? Czujesz wewnętrzne napięcie, przyspieszone bicie serca, pocą ci się dłonie? To tylko stres.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Sytuacja stresowa pobudza wydzielanie dwóch hormonów: adrenaliny i noradrenaliny. Adrenalina pobudza wątrobę do uwalniania większych zasobów glukozy i tłuszczu we krwi, dostarczając mięśniom więcej energii. Noradrenalina sprawia, że zaopatrzenie organizmu w substancje odżywcze oraz tlen jest znacznie większe.

Dodatkowo powoduje ona czasowe magazynowanie wody, by w przypadku wystąpienia zwiększonego wysiłku fizycznego móc dostatecznie go ochłodzić. Noradrenalina przyspiesza również czynność serca i tym samym podwyższa ciśnienie tętnicze.

Reklama

Jednak mechanizmy, które miały uzasadnienie, gdy musieliśmy walczyć o przeżycie (np. uciekać przed niebezpieczeństwem) dziś sprawdzają się rzadko. W efekcie kumulujące się w organizmie napięcie nie ma możliwości ujścia (bo przecież ani nie biegniemy, ani nie walczymy).

Powoduje to, że stan podwyższonej aktywności utrzymuje się w organizmie znacznie dłużej, wywierając negatywny wpływ na cały układ krążenia, prowadząc w dłuższym okresie do otyłości, wrzodów a czasem depresji.

Sam stres nie jest winny naszym kłopotom zdrowotnym. Problem leży w tym, że nie umiemy go rozładować oraz poradzić sobie z nawarstwianiem napięć. Dlatego warto poznać pięć technik, które pozwalają odprężyć się i zneutralizować działanie stresu.

Czas na relaks

Pamiętaj, by w natłoku codziennych obowiązków znaleźć choć trochę czasu na odpoczynek. Poświęć go na coś, co sprawia ci największą przyjemność. Może to być kąpiel, krzyżówka, czy robienie na drutach.

Wyśpij się

Sen jest niezbędny do życia i prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. Wtedy utrwalają się nasze wspomnienia, porządkują rejestry pamięci, regeneruje organizm. Brak snu może prowadzić do obniżenia koncentracji, a nawet zwiększać napięcie i stres.

Rusz się!

Stres stawia nas w gotowości bojowej. Organizm przygotowany jest do walki lub ucieczki. Gdy jednak nie następuje żadna aktywność fizyczna, organizm nie może wrócić do równowagi. Dlatego bardzo ważny jest ruch. Gdy uprawiamy sport, uwalniamy nagromadzone napięcie, dzięki czemu nie kumuluje się ono w organizmie.

Kontakty międzyludzkie

Nic tak nie pomaga nam rozładować emocji, jak rozmowa z bliską osobą, która nie tylko wysłucha, ale także pomoże znaleźć rozwiązanie problemu.

Poza tym nie przejmuj się drobiazgami. Ustal sobie hierarchię ważności. Choć długie stanie w korku, czy nieuprzejmy sprzedawca prowadzą do stresu, zastanów się, czy naprawdę warto się zamartwiać drobiazgami?

Zdjęcie

Regularny ruch pozwala na rozładowanie napięcia. /Arch/123RF Picsel
Regularny ruch pozwala na rozładowanie napięcia.
/Arch/123RF Picsel

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Świat & Ludzie
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Sposób na bolące afty

    Wyglądają jak białe plamki na błonie śluzowej jamy ustnej. W gruncie rzeczy są to jednak owrzodzenia i mogą się umiejscowić na wewnętrznej powierzchni warg, na podniebieniu, na języku lub wokół... więcej