Jak dbać o serce w każdym wieku

To nieprawda, że jego choroby dotyczą głównie mężczyzn. Kobiece serce wymaga równie wielkiej troski. Nie zwlekaj i zadbaj o nie!

Wbrew powszechnej opinii to nie rak piersi, a choroby serca są największym wrogiem naszego zdrowia. Jesteśmy bowiem bardziej niż panowie narażone na zawał, bo częściej cierpimy na cukrzycę, otyłość, mamy wysoki cholesterol i niestety... dużo palimy. Więcej mamy też obowiązków, stresów... Za to mniej czasu, by zdrowo się odżywiać i ćwiczyć.

Efekt? Nawet u młodych kobiet mogą wystąpić bóle w klatce piersiowej czy duszności, sugerujące chorobę wieńcową. Stąd pomysł na poradnik ze wskazówkami kardiologa i dietetyczki. Warto je sobie wziąć... do serca!

Reklama

30+ stosujemy właściwą dietę i walczymy ze stresem

W tym wieku wiele kobiet jest już mamami – łączy pracę i opiekę nad dzieckiem. Pośpiech i stres nie sprzyjają sercu. Mimo natłoku zajęć, spróbuj się o nie zatroszczyć.

●Jedz produkty bogate w witaminy: A, C i E. Chronią one naczynia krwionośne przed miażdżycą. Znajdziesz je w warzywach (np. kapusta, marchew), owocach (cytrusy), oliwie i pełnoziarnistych produktach.

● Ogranicz sól – podnosi ciśnienie. Do urozmaicania potraw używaj naturalnych przypraw (np. czosnku, papryki) i świeżych ziół. Zawierają one kwas alfa-linolenowy, który pomaga zapobiec arytmii.

● Zamień kawę na zieloną i białą herbatę. Też pobudzają, a zawierają polifenole, które poprawiają krążenie i uelastyczniają ścianki naczyń. Zmniejszają wchłanianie tłuszczów.

● Wygraj ze stresem. Gdy jest przewlekły, tętno jest stale przyspieszone. To może powodować nadciśnienie, które uszkadza układ krwionośny. Idealnym sposobem na stres jest aktywne spędzanie czasu z rodziną, np. jeżdżąc na rolkach lub rowerze. A może, razem z przyjaciółką, wolisz zapisać się na taniec?

● Postaw na ćwiczenia aerobowe. Są to np. aerobik, bieganie. Wzmacniają serce i pomagają zrzucić zbędne kilogramy.

●Rzuć palenie. Substancje zawarte w dymie nikotynowym podnoszą ciśnienie, zwiększają krzepliwość krwi, sprzyjają miażdżycy.

● Co 2 lata badaj profil lipidowy. Jest to oznaczenie cholesterolu całkowitego, poziomu dobrego i złego cholesterolu oraz trójglicerydów.

Ocet jabłkowy

Dodawaj go do sałatek. Zawiera pektynę, która obniża poziom złego cholesterolu i zapobiega miażdżycy oraz wit. E, poprawiającą pracę serca.

40+ pilnujemy prawidłowej wagi i dbamy o formę

Zbędne kilogramy zmuszają serce do wytężonej pracy. Po 40. roku życia o nie nietrudno, bo spada tempo przemiany materii. Sprawdź, jak utrzymać formę.

● Codziennie jedz 3 porcje różnokolorowych warzyw i 2 owoców (świeżych lub mrożonych). Są źródłem przeciwutleniaczy zapobiegających miażdżycy oraz błonnika, który obniża ciśnienie krwi. Większość z nich zawiera też potas i magnez korzystnie wpływające na układ krążenia. Źródłem magnezu są np. warzywa strączkowe.

● Czerwone mięso zastąp białym. Dwa razy w tygodniu postaraj się jeść tłuste ryby morskie. Łosoś, makrela czy śledzie zawierają kwasy omega-3, które obniżają poziom trójglicerydów we krwi, zmniejszając ryzyko chorób serca. Podobne działanie ma awokado oraz pestki słonecznika i orzechy.

● Dodaj 30 minut aktywności fizycznej do swojego planu dnia. Np. wybieraj schody zamiast windy, spacer zamiast jazdy autobusem.

● Co roku badaj: poziom glukozy, cholesterolu i lipidów.

50+ wzbogacamy jadłospis i jesteśmy aktywne

Po menopauzie zwiększa się ryzyko chorób serca. Wygasa bowiem antymiażdżycowa rola estrogenów. Dlatego po pięćdziesiątce warto szczególnie o siebie zadbać.

●Pij chude mleko, kefir, maślankę. Zawarty w nich wapń nie tylko zapobiega osteoporozie, ale skutecznie reguluje ciśnienie.

●Jedz 6 porcji produktów zbożowych dziennie. Należą do nich: pełnoziarniste pieczywo, niełuskany ryż, kasze. Są źródłem błonnika, który zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, zapobiega też zaparciom.

● Unikaj tłuszczów zwierzęcych. Do smarowania pieczywa używaj margaryny zawierającej sterole roślinne, obniżające poziom złego cholesterolu (np. Optima Cardio).

● Nie zaniedbuj aktywności. Maszeruj z kijkami, spaceruj. Korzystaj z ćwiczeń dla osób dojrzałych.

● Pozostań aktywna towarzysko. Na to nigdy nie jest za późno. Spotkania ze znajomymi czy nowe hobby pomogą ci utrzymać formę.

● Raz w roku wykonuj: morfologię i badanie ogólne moczu. Kontroluj poziom cukru i cholesterolu.

Nietypowe objawy zawału

U mężczyzn jego objawami są: silne bóle za mostkiem, nieustępujące w spoczynku i po nitroglicerynie. Mogą promieniować do lewej ręki, żuchwy.

U kobiet objawy zawału są podobne, ale mogą im towarzyszyć mniej typowe symptomy: duszność, trudności z oddychaniem, bóle w nadbrzuszu; osłabienie, bladość, wrażenie bezwładności rąk, mdłości, torsje, uczucie niestrawności; pot, zimna i wilgotna skóra.

dr hab. n. med. Andrzej Tomaszewski, Klinika Kardiologii UM w Lublinie

Sylwia Biegańska-Hensoldt, dietetyk, Polskie Towarzystwo Dietetyki

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Naj

Zobacz również