Interpretacja badań krwi w kierunku tarczycy

TSH, czyli tyreotropina, to hormon, który jest produkowany przez przedni płat przysadki mózgowej. Pobudza on komórki tarczycy do wydzielania T3 (trójjodotyronina) i T4 (tyroksyna). Normą TSH są wartości 0,4-4µIU/ml dla dorosłej osoby.

Niskie stężenie TSH

Zwykle świadczy o nadczynności tarczycy. Jest również charakterystyczne dla choroby Gravesa- Basedowa i w przypadku rozwoju wola guzkowego toksycznego. U osób z niskim stężeniem TSH stosuje się oznaczenia wolnej frakcji hormonów tarczycy, najczęściej fT4.

Reklama

Jej prawidłowy poziom we krwi wynosi 10-25 pmol/l (8-20ng/l), przy poziomie hormonu TSH w normie. W przypadku nadczynności stę żenie jest zwykle podwyższone.

Wysokie stężenie TSH

Jest charakterystyczne dla niedoczynności tarczycy: pierwotnej, gdy przysadka stara się pobudzić tarczycę do produkcji hormonów, ale uszkodzona tarczyca nie może wyprodukować ich w odpowiedniej ilości.

Podwyższony TSH (powyżej 4 µIU/ml) przy jednoczesnym obniżonym poziomie wolnej tyroksyny, czyli fT4 (poniżej 10 pmol/L lub 8 ng/l) może świadczyć o niedoczynności tarczycy lub niedoborze jodu. Przyczyną bywa także leczenie tyreostatykami (lekami hamującymi produkcję hormonów).

Uwaga! Gdy przyjmujesz leki zawierające estrogeny (w tym środki antykoncepcyjne), przeciwpadaczkowe i aspirynę w dużych ilościach, pamiętaj, że prawidłowy wynik badań może zostać nieco zafałszowany!

Znaczenie diety w leczeniu tarczycy

Bardzo ważna w leczeniu schorzeń tarczycy jest dieta. Posiłki powinno się jadać 5 razy dziennie.

Przy niedoczynności

Dieta powinna dostarczać w od powiednich ilościach jod oraz białko. Najlepszym źródłem jodu są ryby morskie. Sporo jest go w dorszu (na 100 g 110 μg), łososiu (44 μg), płastudze (52 μg), makreli wędzonej (40 μg) i śledziu (30 μg).

Każdego dnia chorzy powinni dostarczać organizmowi 80-100 g białka. Przy takiej ilości koniecznie trzeba zadbać o nerki, a więc wypijać przynajmniej 1,5 litra wody dziennie.

Trzeba wystrzegać się pokarmów, które ograniczają przyswajanie jodu, czyli brukselki, kalafiorów, kapusty, soi oraz rzepy. Należy unikać gorczycy i orzeszków ziemnych.

Przy nadczynności

W jadłospisie nie może zabraknąć dużych ilości białka. Przyjmuje się, że dzienna dawka powinna wynosić od 1,5 do 2 g na kilogram masy ciała. Najlepszym źródłem pełnowartościowego białka jest chudy nabiał i napoje mleczne (maślanka, jogurt naturalny), a także ryby i chude mięso drobiowe (kurczak, indyk).

Niezwykle istotna jest witami na A. Można ją znaleźć w produktach mlecznych, rybach, jajach oraz w tranie. Do diety warto włą czyć produkty pochodzenia roślinnego, bogate w prowitaminę A, czyli marchew, pomidory, pomarańczową paprykę, brzoskwinie i morele.

Pomiędzy głównymi posiłkami można spożywać pełnowartościowe desery i przekąski, na przykład koktajle mleczne, budynie i sałatki owocowe.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej