Grzechy przeciwko kręgosłupowi

Niestety, trzeba spojrzeć prawdzie w oczy: za ból kręgosłupa najczęściej odpowiadasz sama! Jego dolegliwości są wynikiem przede wszystkim złych nawyków.

Nie tylko utrzymuje prawidłową postawę ciała, ale jest też podstawowym narządem ruchu. A my robimy wszystko, aby utrudnić mu pracę.

Siedzący tryb życia

Większość z nas przez cały dzień siedzi przy biurku, a po pracy na kanapie. W efekcie mięśnie słabną i nie są w stanie wspierać kręgosłupa. Dochodzi do obciążenia kręgów i dysków. Siedzieć musimy, ale róbmy to z głową!

Reklama

Nie jest prawdą, że przy biurku należy siedzieć prosto. Lekarze odkryli, że znacznie zdrowsze jest odchylanie się do tyłu tak, by kąt między plecami a siedziskiem krzesła wynosił 135 stopni. Odległość między brzuchem a blatem powinna mieć 20-30 cm.

Podnoszenie ciężarów

Kobiecie nie wolno podnosić paczek ponad 1/3 wagi swego ciała. Mężczyzna może unieść nieco więcej. Aby jednak nie zaszkodzić kręgosłupowi, nie wolno się zginać.

Trzeba się pochylić, ugiąć nogi (ale nie kucać) i powoli podnosić ciężar. Trzymaj paczki jak najbliżej ciała. Unikaj równoczesnego obracania się i dźwigania – w ten sposób zapobiegniesz wypadnięciu dysku.

Postawa pesymisty

Brzuch wypięty, głowa schowana w ramionach, szuranie nogami – to wywołuje bóle części szyjno-piersiowej oraz piersiowo-lędźwiowej. Unikniesz ich, gdy zadbasz o właściwą postawę: głowa ustawiona pośrodku, barki i biodra równoległe do siebie, kark wyprostowany, ramiona opuszczone, łopatki ściągnięte, klatka piersiowa skierowana do przodu, wciągnięty brzuch oraz ściągnięte pośladki.

Torebka na ramieniu

Obciążanie jednego ramienia naraża na powstanie trwałych zmian zwyrodnieniowych. Nie sposób oczywiście zrezygnować z torebki, ale możesz zminimalizować skutki jej dźwigania. Najzdrowiej zastąpić ją plecakiem (zakładanym na plecy, a nie na jedno ramię!). Torby na zakupy noś w obu rękach.

Zadbaj o dziecko

Kręgosłup dziecka łatwo ulega deformacjom. Dlatego malec musi dużo ruszać się. Niech jeździ na rowerze i pływa, bo to wzmacnia mięśnie grzbietu. Nie zabraniaj mu jazdy na hulajnodze, ale wykształć w dziecku nawyk odpychania się na przemian prawą i lewą nogą.

Pod wpływem stresu dochodzi do długotrwałego napięcia i przeciążenia mięśni. To prowadzi do chronicznego bólu i trwałych zmian zwyrodnieniowych.

Uwaga! Bóle pleców czasem są wywołane chorobami innych narządów. Gdy cierpią nerki, boli w okolicy krzyża. Schorzenia moczowodów „odzywają się” w okolicy łopatek. Gdy zachoruje np. trzustka, żołądek lub jelita, bóle mogą promieniować do pleców.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Jak oczyścić zatoki?

    Ta nieprzyjemna dolegliwość lubi powracać. A jesień i zima to jej ulubione pory roku. Dlatego trzeba z nią zrobić porządek. więcej