Dziąsła po 50-tce – jak o nie dbać

Reklama

Zmiany hormonalne po 50 r. ż. powodują m.in. suchość w ustach. A zmniejszona produkcja neutralizującej kwasy śliny prowadzi do stanów zapalnych dziąseł. Ich kondycję pogarszają też niektóre przyjmowane leki, a także choroby (np. cukrzyca). Dziąsła stają się zaczerwienione, krwawią i odsłaniają szyjki zębów. Można temu zapobiec.

Domowy izotonik

Aby zapobiec suchości w ustach, musisz unikać odwodnienia. Pomoże ci w tym domowy napój izotoniczny. W szklance wody rozpuść łyżeczkę soli, ½ łyżeczki sody oczyszczonej i łyżkę stołową cukru. Do smaku dodaj sok z cytryny. Pij szklankę dziennie.

Podczas menopauzy obniża się poziom kobiecych hormonów, dlatego dziąsła stają się bardziej podatne na zapalenia. Jak je chronić?

Wzmocnij dziąsła dietą

Po 50. roku życia warto włączyć do diety produkty zawierające minerały regenerujące śluzówkę.

● Wątróbka, orzechy, olej rzepakowy to źródło witamin A i E oraz cynku. Korzystnie wpływają na stan śluzówek i szybkość gojenia się ran.

● Jogurty, kefiry, ryby i drób zawierają witaminy z grupy B zapobiegające paradontozie.

● Papryka, brukselka, szpinak oraz kiszonki (np. kiszona kapusta) – są bogate w witaminę C, która jest niezbędna do budowy tkanek dziąseł.

● Ryby, szpinak oraz brokuły to źródło koenzymu Q10, który przyspiesza regenerację tkanek i działa kojąco w przypadku podrażnień.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

100 rad

Zobacz również

  • Wrażliwi na pogodę

    Gdy nadciąga burza, szaleje wiatr lub zmienia się ciśnienie, co bardziej wrażliwe osoby stają się rozdrażnione, boli je głowa, mają problemy z koncentracją, snem albo odczuwają bóle mięśni i stawów. więcej